2006
Tiondelagen
November 2006


Tiondelagen

Jag inbjuder er att förlita er på Herren, för han sade själv: ”Pröven mig härmed.”

Mitt tal i eftermiddag är avsett som en inbjudan till dem som ännu inte fått ett personligt vittnesbörd om att betala ett fullt tionde. Ursäkterna för att inte betala tionde är många, till exempel sjukdom, skulder, bil- eller husreparationer, skolutgifter och försäkringskostnader. Sådana ursäkter och andra liknande dem är realiteter och utmaningar som de flesta av oss kämpar med varje dag. De anstränger våra ekonomiska tillgångar och om vi inte förvaltar dessa tillgångar på ett förnuftigt sätt kan det innebära att vi inte förmår uppfylla vår skyldighet mot Herren att betala tionde. Brist på lydnad mot denna heliga lag är inget vi ska ta lätt på. Det kan inte bara allvarligt skada vår andliga tillväxt och utveckling utan också begränsa de fysiska och timliga välsignelser vi annars kunde få.

Som president Spencer W Kimball sade vid ett tillfälle: ”Herren klargör här att tionde är hans lag och att det krävs att alla hans efterföljare åtlyder den. Det är vår heder och förmån, vår trygghet och vårt löfte, vår stora välsignelse att efterleva denna Guds lag. Om vi försummar att betala ett fullt tionde förnekar vi oss löftena och utesluter något av mycket stor vikt. Det är en överträdelse, inte ett obetydligt förbiseende.”1

Vad är då tionde? Herren har gett oss sin definition: ”Detta är början på den tionde, som mitt folk skall betala. Därefter skola de som sålunda hava betalt tionde giva en tiondel av sin årliga inkomst. Detta skall vara den för dem gällande lagen evinnerligen.”2 Lägg märke till att tionde inte är vilket frivilligt offer som helst, inte heller är det en tjugondel eller någon annan bråkdel av vår årliga inkomst.

President Howard W Hunter uttryckte det så här: ”Lagen beskrivs enkelt som ’en tiondel av [vår] årliga inkomst’. Inkomst betyder vinst, ersättning eller lön. Det innebär lön vi får som anställd, vinst från affärsverksamhet, inkomst från odling eller tillverkning eller inkomst från all annan verksamhet. Herren har sagt att detta är den gällande lagen ’evinnerligen’, liksom den gällde tidigare.”3

Hur används tiondet? Kyrkans trofasta medlemmar betalar sitt tionde till en medlem i grenspresidentskapet eller biskopsrådet. Under Herrens profets ledning samlas därefter dessa medel in och används för kyrkans tillväxt och utveckling runt om i världen. Exempel på användning av tiondemedel är tempelbyggande, finansiering av det världsomfattande missionsarbetet, uppförande och underhåll av möteshus och andra värdiga ändamål.

Varför kräver Herren att hans folk betalar tionde? Herren är vår Fader och som vår Fader älskar han oss. Eftersom Gud älskar oss vill han välsigna oss både timligen och andligen. Lyssna till några av hans ord i skrifterna: ”Lyssnen och hören, o I, mitt folk, säger Herren, eder Gud, I, som jag finner välbehag i att välsigna med de största av alla välsignelser!”4 Och ytterligare ett: ”Ty så säger Herren: Jag, Herren, är barmhärtig och nådig mot dem som frukta mig och fröjdar mig över att ära dem som tjäna mig i rättfärdighet och sanning intill änden.”5

För att kunna skänka sina barn välsignelser på ett rättvist och skäligt sätt, har Herren instiftat lagar som styr de välsignelser som han vill att vi alla ska få del av. Han har uppenbarat lagarnas princip för sin återställelses profet: ”Det finnes en lag, oåterkalleligen proklamerad i himmelen, förrän denna världens grundvalar voro lagda, enligt vilken alla välsignelser äro utlovade, och när vi erhålla någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad för den lag, enligt vilken den är lovad.”6 Och vidare: ”Jag, Herren, är bunden, när I gören vad jag säger, men när I icke gören vad jag säger, haven I intet löfte.”7

Herren visste från begynnelsen att vi, hans barn, skulle ställas inför timliga och andliga motgångar under det här jordelivet. Ja, dessa motgångar är en viktig del av vår jordiska prövotid. Han visste att vi skulle behöva hans välsignelser under hela livet för att inte bara klara av personliga prövningar, utan också för att kunna åtnjuta viss bekvämlighet och välstånd.

Därför har vi fått tiondelagen som instiftades från begynnelsen. Vi vet från skrifterna att Abraham välsignades när han åtlydde denna lag och vi har nu exakt samma lag som Frälsaren förkunnade då han besökte invånarna på västra halvklotet för nära två tusen år sedan:

”Fören all tionde till förrådshuset, så att det finnes mat i mitt hus, och pröven mig härmed, säger Härskarornas Herre, och se, om jag icke vill öppna himmelens fönster för eder och utgjuta en välsignelse över eder, så att det icke skall finnas plats nog att mottaga den.

Jag skall näpsa gräshoppan för eder, så att den icke skall fördärva frukterna på eder mark, ej heller skall eder vinranka låta sin frukt falla till marken innan tiden är inne, säger Härskarornas Herre.

Alla folk skola kalla eder lyckliga emedan I haven ett ljuvligt land, säger Härskarornas Herre.”8

Vilken härlig lag! Han, som inte bara har makten och medlen att välsigna sina barn timligen och andligen utan också en önskan att göra det, har gett oss nyckeln till dessa välsignelser som vi både behöver och vill ha. Denna nyckel är tiondelagen. Ja, som president James E Faust uttryckte det: ”En del tycker kanske att de inte har råd att betala tionde, men Herren har lovat att han ska bereda en utväg för oss att hålla alla hans bud. I början krävs det ett språng i tro för att betala tionde … Vi lär oss om tionde genom att betala det. Jag tror verkligen att det är möjligt att ta sig ur fattigdom genom att ha tro nog att till Herren ge tillbaka en del av det lilla vi har.”9 Mina bröder och systrar, allt vi behöver göra är att åtlyda lagen.

Nu till min inbjudan: Till er som inte betalar fullt tionde än: Jag inbjuder er att börja idag med att betala Herren ett fullt tionde genom era lokala prästadömsledare. Jag inbjuder er att betala tionde till Herren först, innan ni tar hand om andra ekonomiska skyldigheter. Jag inbjuder er att lita på Herren, för han sade själv: ”Pröven mig härmed.”10 När ni gör det och när ni prioriterar att betala tionde till Herren före alla andra ekonomiska skyldigheter, då kommer ni i sanning att få bevittna Herrens enastående makt när han öppnar himlens fönster och låter en välsignelse utgjutas ”så att det icke skall finnas plats nog att mottaga den”.11 Då kommer ni att ha fått ert eget vittnesbörd om denna mycket heliga tiondelag, och när ni fortsätter att åtlyda denna lag kommer ni ständigt att närma er Herren.

Till er som redan betalar fullt tionde: Jag lovordar er för er trofasthet. Ni är redan vittnen och har fått ert eget vittnesbörd om uppfyllelsen av Herrens löften till dem som åtlyder denna befallning, och varje gång ni betalar ert tionde stärks ni i er hängivenhet mot Herren.

Jag bär mitt eget vittnesbörd för er om tiondelagen och hur sanna löftena är som Herren har gett som rör denna lag. Jag vet av personlig erfarenhet att välsignelserna verkligen kommer och jag är så tacksam för detta. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. ”Det gjorde han av allt sitt hjärta, och det lyckades honom väl”, Nordstjärnan, aug 1981, s 3.

  2. L&F 119:3–4.

  3. Conference Report, apr 1964, s 35.

  4. L&F 41:1.

  5. L&F 76:5.

  6. L&F 130:20–21.

  7. L&F 82:10.

  8. 3 Nephi 24:10–12; se även Mal 3:10–12.

  9. ”Att öppna himmelens fönster”, Liahona, jan 1999, s 67.

  10. 3 Nephi 24:10; se även Mal 3:10.

  11. 3 Nephi 24:10; se även Mal 3:10.

Skriv ut