Institutt
Leksjon 10 Lærermateriell: Den nye og evige ekteskapspakt


“Leksjon 10 Lærermateriell: Den nye og evige ekteskapspakt”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 10 Lærermateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Leksjon 10 Lærermateriell

Den nye og evige ekteskapspakt

Å inngå og overholde “den nye og evige ekteskapspakt” (Lære og pakter 131:2) er avgjørende for opphøyelse. I denne leksjonen vil elevene få anledning til å forklare ekteskapspaktens evige betydning og hvorfor de ønsker et evig ekteskap. De skal også overveie hva de kan gjøre for å forberede seg til å inngå eller overholde sine ekteskapspakter.

Undervisningsforslag

Evig ekteskap er et partnerskap med Gud.

Vurder å innlede leksjonen ved å be noen elever fortelle hva de har lært av sin samtale med en som har blitt beseglet i tempelet (se oppfordringen i del 1 av forberedelsesmateriellet). (Merk: Du kan gjerne kontakte en eller to elever noen dager før leksjonen for å spørre om de vil komme forberedt på å fortelle hva de har lært av samtalene sine.)

Du kan gjerne spørre elevene om de har spørsmål om ekteskapspakten eller ekteskapets beseglingsordinans. (Vurder å tilpasse leksjonsinnholdet basert på spørsmålene elevene stiller. Sørg for at svar på elevenes spørsmål respekterer tempelets hellighet.)

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Svar ettertenksomt på elevenes spørsmål. Vær takknemlig når elevene er villige til å stille spørsmål. Ta deg tid til virkelig å lytte til og forstå spørsmålene deres, og still oppfølgingsspørsmål etter behov. Noen ganger kan det være på sin plass å svare direkte på spørsmål, mens andre ganger kan det være bedre å hjelpe elevene å finne svarene på sine egne spørsmål. Du kan også be andre elever svare på spørsmål.

Les sammen følgende uttalelse av eldste Parley P. Pratt i De tolv apostlers quorum, der han beskrev hva han følte da han for første gang fikk vite at ekteskapet kunne vare evig:

Bilde
Parley P. Pratt

Det var av [profeten Joseph Smith] jeg lærte at min kjære hustru kunne bli sikret meg for tid og all evighet … Det var han som lærte meg at vi kan utvikle og styrke disse følelsene i all evighet, og at resultatet av vår uendelige forening ville bli avkom så tallrike som himmelens stjerner eller sanden ved havets bredd … Jeg hadde følt stor kjærlighet før, men jeg visste ikke hvorfor. Men nå elsket jeg – i renhet – en intenst oppløftet, opphøyet følelse. (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr. [1938], 297–98)

  • Hvordan kan det å vite at ekteskapet kan være evig påvirke våre valg og følelser med hensyn til ekteskap i dette liv?

Gjennomgå Lære og pakter 131:1–4 sammen for å finne ytterligere sannheter Joseph Smith forkynte om evig ekteskap. Du kan så spørre elevene hva som skiller seg ut for dem i dette skriftstedet. De kan nevne sannheter som disse: Evig ekteskap kreves for å oppnå den høyeste graden i Det celestiale rike. De som inngår den nye og evige ekteskapspakt, kan få evig forøkelse.

  • Med tanke på det du lærte i del 1 av forberedelsesmateriellet, hvordan er den nye og evige ekteskapspakt forbundet med Abraham og Sara? (Vurder å hjelpe elevene å forstå at Herren ga dette største løftet til Abraham og Sara, herunder løftet om at de ville få evig forøkelse [en utallig etterslekt].)

  • Hvordan kan ekteskapspakten gjøre oss i stand til å bli som våre himmelske foreldre?

Vis det tilhørende bildet som forestiller paktsforholdet i ekteskapet. Be elevene forklare hva eldste David A. Bednar sa om dette diagrammet (se del 1 av forberedelsesmateriellet).

Bilde
ekteskapspakten illustrert som en trekant

Vis følgende uttalelse av president Russell M. Nelson: “Et tempelekteskap [er ikke bare] mellom mann og hustru, men innbefatter et partnerskap med Gud [se Matteus 19:6]” (“Celestialt ekteskap”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 93).

  • Hvordan kan det å forstå denne sannheten påvirke valgene en mann og hustru tar?

Hvis en eller flere i klassen har blitt beseglet i tempelet, kan du vurdere å spørre dem om de er villige til å fortelle klassen om noen av sine følelser med hensyn til å bli beseglet i tempelet og hva denne pakten betyr for dem. (Du kan gjerne spørre disse elevene før leksjonen, slik at de får tid til å forberede seg.)

Vis og les sammen følgende uttalelse av president Thomas S. Monson:

Bilde
President Thomas S. Monson

[Jeg oppfordrer dere til å] ha et evig perspektiv. La det være tempelekteskap i deres fremtid. Ingenting føles så godt, ingen stund er så hellig som denne spesielle dagen da dere gifter dere. Der og da får dere et glimt av celestial glede. Vær på vakt. La ikke fristelser frarøve dere denne velsignelsen. (“Vær et forbilde”, Liahona, mai 2005, 112)

  • Hvorfor kan læren om evig ekteskap gi dyp glede og kjærlighet?

Vurder å be elever som er villige til det, om å uttrykke hvorfor og hvordan de arbeider med flid for å oppnå evig ekteskap.

Ekteskap kan være evig for dem som er trofaste mot sine pakter.

Del klassen i små grupper. Gi hver gruppe en kopi av det tilhørende utdelingsarket. Be gruppene lese situasjonsbeskrivelsen og drøfte spørsmålene sammen.

Evig ekteskap

Den evige familie – Lærermateriell – Leksjon 10

Du er venner med et ektepar i menigheten som ikke har deltatt på Kirkens møter. Under en samtale med dem sier mannen: “Ikke bekymre deg for at vi ikke går i kirken akkurat nå. Vi er beseglet i tempelet, så det går bra med oss. Vi vil være sammen for evig.”

  • Når du tenker på det du har lært av del 2 av forberedelsesmateriellet, hva er det dette ekteparet ikke forstår om hva som kreves for at ekteskapet deres skal være evig? (Du kan gjerne kort repetere del 2.)

  • Hvilke egenskaper eller valg gjør en person i stand til å “[holde] fast ved [pakten]”? (Lære og pakter 132:19).

  • Hvordan kan vi bli mer lik Frelseren når det gjelder å holde de hellige paktene og løftene vi har inngått med Gud?

Evig ekteskap

Bilde
lærerens utdelingsark

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle hva de har lært under gruppens drøfting. Mens elevene deler sine kommentarer, kan du gjerne lage en liste på tavlen over noen av sannhetene de nevner. Disse sannhetene kan omfatte tanker som ligner på følgende: Ekteskapet vårt kan bare være evig hvis det utføres ved Guds myndighet og hvis vi holder fast ved ekteskapspakten. Den hellige ånd (Forjettelsens hellige ånd) vil vitne for Faderen om vår trofasthet mot våre ekteskapspakter. Frelseren er det fullkomne eksempel på å holde løfter og pakter.

Bær vitnesbyrd om at det finnes håp om at alle kan ha et evig ekteskap. Frelseren har gjort det mulig for oss alle å omvende oss, få tilgivelse og inngå og holde hellige pakter med ham. Minn elevene på at selv de som ikke får anledning til å gifte seg i dette liv, kan bli beseglet til en ektefelle for evigheten hvis de er trofaste.

Du kan gjerne vise følgende spørsmål og be elevene velge ett og skrive ned sine inntrykk om det:

  • Hvor fast bestemt er jeg på å gifte meg i tempelet? Hvilke valg kan jeg ta nå for å støtte denne beslutningen?

  • Hvordan kan jeg bli bedre til å følge Frelserens eksempel med hensyn til å holde mine pakter? Hvordan kan jeg få tilgang til hans kraft for å hjelpe meg å inngå og holde mine pakter?

Avslutt med ditt vitnesbyrd om sannhetene dere har snakket om i denne leksjonen, og oppfordre elevene til å anvende det de har følt eller lært.

Til neste gang

Oppfordre elevene til å studere forberedelsesmateriellet til neste leksjon. Du kan gjerne gi elevene følgende spørsmål å grunne på når de gjør det:

  • Hvordan hjelper Herren meg i min innsats for å finne en evig ledsager (eller, for dem som er gift, for å bygge opp et evig forhold)?

  • Hvilke Kristus-lignende egenskaper betyr mest for meg i en ektefelle og i meg selv?

Skriv ut