Institutt
Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell: Studer læren om den evige familie


“Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell: Studer læren om den evige familie”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Bilde
en lykkelig mann og hustru sammen med sitt lille barn

Leksjon 1 Klassens forberedelsesmateriell

Studer læren om den evige familie

Velkommen til kurset Den evige familie! Sannhetene du vil lære i løpet av dette kurset, i kombinasjon med å følge tilskyndelsene du føler, kan hjelpe deg og din familie å komme nærmere Gud og motta alle velsignelsene han ønsker for dere. Du vil også bli bedre i stand til å hjelpe andre å gjøre det samme.

Når du studerer følgende forberedelsesmateriell til leksjon 1, skulle du overveie velsignelsene og gleden vår himmelske Fader ønsker at alle hans barn skal oppleve, og hvordan dette angår familier.

Merk: Forberedelsesmateriellet vil gi et grunnlag for klasseopplevelsen. Å studere hver leksjons forberedelsesmateriell før leksjonen vil hjelpe deg å få en dypere og mer meningsfylt læringsopplevelse når du deltar i klassen.

Del 1

Hvilken forskjell kan det å stole på vår himmelske Fader og Jesu Kristi fullkomne kjærlighet og visdom utgjøre i mitt eget og familiens liv?

Vi er omgitt av forskjellige meninger og informasjon om emnet familie. Noen ganger er det sosialt aksepterte perspektivet på familie i direkte motsetning til vår himmelske Faders plan. Jo mer vi kjenner og forstår vår himmelske Fader og Jesus Kristus og deres karakter, desto mer kan vi stole på deres læresetninger og råd, også i familiesaker. Når vi gjør det, kan vi lære å se ting slik de ser dem – i et evig perspektiv.

Bilde
en ung voksen som studerer Skriftene
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Les 2 Nephi 26:24; Mosiah 4:9 og Jesaja 55:8–9, og se etter sannheter om vår himmelske Fader og Jesus Kristus som kan hjelpe deg å stole på dem. Vurder å markere det du finner.

Tenk på hvordan beskrivelsene av vår himmelske Fader og Jesus Kristus i disse skriftstedene kan påvirke hvordan du velger å se på ømtålige problemstillinger og spørsmål som angår familien. Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Som din Fader er han opptatt av din evige lykke, stadige utvikling og din økende kapasitet. Hans ønske er å gi deg del i alt han har. (“Hjelp fra Herren”, Lys over Norge, jan. 1992, 98)

Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

I et profetisk forsøk på å “si fra og på forhånd advare” mot verdens bedrag, utga Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum en erklæring om familien i 1995 (se Gordon B. Hinckley: “Stå sterke mot verdens falskhet”, Lys over Norge, jan. 1996, 101). Les “Familien – en erklæring til verden” (ChurchofJesusChrist.org), og overvei hva den lærer oss om velsignelsene og lykken vår himmelske Fader ønsker for deg og din familie. Du kan gjerne markere tegn på hans kjærlighet og ønsker for din lykke.

Bilde
en flergenerasjonsfamilie
Bilde
ikon, overvei

Overvei som forberedelse til leksjonen

Tenk på noen aktuelle samfunnsspørsmål eller spørsmål, som sannheter som erklæres i familieerklæringen omhandler. Hvilken verdi ligger det i å stole på vår himmelske Faders og Jesu Kristi visdom og evige perspektiv, fremfor verdens visdom og perspektiv på disse emnene?

Del 2

Hvordan kan vi skape et trygt miljø for å drøfte ømtålige saker?

Tenk på din families situasjon, dynamikk og utfordringer. Hvordan er familien din forskjellig fra andre familier du kjenner? Noen av våre sterkeste følelser er forbundet med familien. Når vi drøfter læren om familien, må vi huske at andres familiesituasjon og erfaringer kan være annerledes enn våre egne. Å huske dette kan hjelpe oss å være mer kjærlige, forståelsesfulle og respektfulle i måten vi drøfter læren om familien på. Ved å gjøre dette blir vi bedre forberedt til at Den hellige ånd kan undervise oss dypere om familier og vår himmelske Faders hensikter.

Bilde
en klasseromsdrøfting
Bilde
ikon, studium

Studer som forberedelse til leksjonen

Jesus Kristus er vårt fullkomne eksempel på å ha kjærlighet til enkeltpersoner under alle omstendigheter. Les Moroni 7:45–48. Tenk på tilfeller i ditt liv da Frelseren har vist deg kjærlighet, og overvei hvilken betydning det har hatt for deg.

Som Jesu Kristi disipler gjør vi vårt beste for å bli mer lik ham i alt vi sier og gjør. Det krever øvelse å lytte til andre og å lære og dele sannheten på kjærlige, forståelsesfulle og respektfulle måter. Når vi kommer inn på ømtålige samtaler om emner knyttet til familien med nestekjærlighet, er vi som Frelseren. Hvis vi er villige, kan Den hellige ånd hjelpe oss å vite vår rolle i å skape og opprettholde et kjærlig, respektfullt og inkluderende klasseromsmiljø der man lærer sannhet.

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum har undervist:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Min bønn i dag er for de hundretusener av barn, ungdom og unge voksne som ikke kommer fra disse, i mangel av et bedre ord, “ideelle” familiene. Jeg snakker ikke bare om de unge som har opplevd dødsfall, skilsmisse eller sine foreldres avtagende tro, men også om de titusener av unge menn og unge kvinner over hele verden som tar imot evangeliet uten en mor eller far som kommer inn i Kirken sammen med dem.

Disse unge siste dagers hellige kommer inn i Kirken med stor tro. De håper å skape familieidealet i sitt eget liv en gang i fremtiden. Med tiden blir de en viktig del av vår misjonærstyrke, våre rettferdige unge voksne og de som kneler ved et alter for å stifte sin egen familie.

Vi vil fortsette å undervise Herrens mønster for familier, men nå som vi har millioner av medlemmer og det mangfold … vi har i Kirken, må vi være enda mer omtenksomme og fintfølende …

La oss tenke på dem, ønske dem velkommen, omfavne dem og gjøre alt vi kan for å styrke deres kjærlighet til Frelseren. (“Den som mottar dem, mottar meg”, Liahona, mai 2016, 49–50, 52)

Bilde
ikon, skriv ned

Skriv ned tankene dine

Reflekter over dine egne erfaringer og hva ditt bidrag kan være, ved å snakke om ømtålige emner knyttet til familien med nestekjærlighet. Skriv ned hva du kan gjøre for å hjelpe andre å føle seg elsket og respektert mens dere drøfter slike emner i perspektiv av evige sannheter.

Skriv ut