Institutt
Leksjon 19 Lærermateriell: Mødres hellige ansvar


“Leksjon 19 Lærermateriell: Mødres hellige ansvar”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 19 Lærermateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Leksjon 19 Lærermateriell

Mødres hellige ansvar

President M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum har sagt: “Det finnes ingen rolle i livet som er viktigere og mer evig enn det å være mor” (“Guds døtre”, Liahona, mai 2008, 108). I denne leksjonen skal elevene forklare morsrollens og omsorgens evige natur og verdi. De skal drøfte hvordan Frelseren er et eksempel på omsorg. Elevene skal også øve på å forklare prinsipper knyttet til morsrollen for andre.

Undervisningsforslag

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Bestem tempoet. Unngå å bruke for mye tid på første del av en leksjon og deretter måtte haste gjennom resten. Når du forbereder deg, bør du anslå hvor mye tid elevene trenger for å engasjere seg i hver del av leksjonen ved hjelp av metodene du har valgt. Tilpass metodene etter behov basert på elevenes behov og interesser.

Mødre har et hellig ansvar for å gi omsorg.

Vis følgende uttalelse av president Russell M. Nelson:

Bilde
President Russell M. Nelson

I min yrkeskarriere som lege ble jeg fra tid til annen spurt hvorfor jeg hadde valgt et så vanskelig arbeid. Jeg svarte med å gi uttrykk for den oppfatning at det største og edleste arbeid i dette liv er å være mor. Siden den muligheten ikke var tilgjengelig for meg, tenkte jeg at omsorg for syke kunne komme nokså nær …

For mange år siden kom Det første presidentskap med en erklæring som har hatt en dyp og varig innflytelse på meg: “Moderskapet”, skrev de, “er tilnærmet guddommelighet. Det er den edleste, helligste tjeneste mennesker kan påta seg. Det plasserer henne som hedrer dette hellige kall og denne hellige tjenestegjerning, nest etter englene i rang” [i James R. Clark, red., Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (1975), 6:178]. (“Vår hellige plikt å hedre kvinnene”, Liahona, juli 1999, 45)

  • Hva skiller seg ut for deg i president Nelsons uttalelse, og hvorfor?

  • Hvordan vil du forklare morsrollens evige natur?

  • Hvordan angår morsrollen alle kvinner, også dem som ikke har fått barn? (Om nødvendig kan du be elevene gjennomgå uttalelsene av søster Sheri L. Dew og president Nelson i del 1 av forberedelsesmateriellet. Hjelp elevene å finne en sannhet som ligner på følgende: Enhver kvinne er en mor på grunn av sine evige guddommelige muligheter [se Russell M. Nelson, “Søstrenes deltagelse i Israels innsamling”, Liahona, nov. 2018, 68].

  • Hva betyr denne sannheten for deg og kvinner du kjenner?

Vurder å ta med til klassen eller vise bilder av en frisk plante og en visnet plante.

Bilde
en frisk rose
Bilde
visne roser

Be elevene tenke på hva som kan ha blitt gjort for den friske planten som ikke ble gjort for den visne planten.

  • Hvordan kan omsorg for planter sammenlignes med omsorg for mennesker? (Gjennomgå etter behov sammen med elevene definisjonen av omsorg som president Susan W. Tanner gir i del 2 av forberedelsesmateriellet.)

Vis følgende uttalelse fra familieerklæringen: En mor er først og fremst ansvarlig for å ha omsorg for sine barn (se ChurchofJesusChrist.org).

  • Hvilke gaver har vår himmelske Fader gitt kvinner for å hjelpe dem å oppfylle dette hellige ansvaret? (Som en del av drøftingen kan du gjennomgå uttalelsene av søster Neill F. Marriott og president Henry B. Eyring i del 2 av forberedelsesmateriellet sammen med elevene.)

Forklar at Jesus Kristus er det fullkomne eksempel på omsorg. Be elevene gjennomgå skriftstedene de studerte i del 2 av forberedelsesmateriellet for å finne ut hva de kan lære av Frelserens eksempel på å gi omsorg. Be noen elever uttrykke sine tanker.

Mødre spiller en hellig og avgjørende rolle i Guds plan.

Be kvinnene i klassen svare på følgende spørsmål:

  • Hvilke tanker, følelser eller bekymringer har du med hensyn til å være mor?

Still så klassen følgende spørsmål:

  • Hvilket press i vår kultur kan en kvinne føle med hensyn til å være mor?

  • Hvilke forskjeller kan du se mellom hvordan noen mennesker ser på morsrollen og hvordan Gud ser på morsrollen? (Som en del av denne drøftingen kan du henvise elevene til uttalelsene av president Nelson og eldste D. Todd Christofferson i del 3 av forberedelsesmateriellet. Hjelp elevene å finne en sannhet som denne: Å føde og ta vare på Guds barn er nødvendig for Guds gjerning og herlighet.)

  • Hvorfor er det å føde (når det er mulig) og ha omsorg for barn viktig i vår himmelske Faders plan for lykke?

Vis et bilde av de unge krigerne. Be elevene fortelle hva de vet om disse unge mennenes tro (se Alma 56:45–48; 57:21–26).

Bilde
Two Thousand Young Warriors [To tusen unge krigere], av Arnold Friberg
  • Hvilken innvirkning hadde de unge krigernes mødre på sine sønners liv og på den nephittiske nasjonens sikkerhet?

Som forberedelse til leksjonen ble elevene oppfordret til å sende et brev til sin mor eller en morsfigur som har velsignet dem. Du kan gjerne be noen elever fortelle hvordan kvinnene de skrev til, har påvirket deres liv. Eller, hvis de fleste elevene ikke skrev brev, kan du be dem bruke noen minutter på å skrive en tekstmelding eller e-postmelding i løpet av leksjonen.

Be elevene velge ett av følgende eksempler som beskriver meninger eller holdninger de kan komme over på sosiale medier. Be dem skrive et hypotetisk svar som de tror effektivt kan ta tak i denne oppfatningen. (Hvis elevene har et eksempel fra det virkelige liv som de foretrekker å bruke i stedet, kan du be dem bruke dette eksempelet.) Oppfordre elevene til å bruke det de har lært i sitt studium av forberedelsesmateriellet og av personlig erfaring, så vel som å bære sitt vitnesbyrd, når de formulerer svaret.

  • En venn fremstiller morsrollen som å kaste bort en kvinnes sanne potensial, og sier at det å velge å ha en familie istedenfor en karriere ville begrense hva en kvinne kan gjøre og oppnå i livet.

  • En venn føler seg ikke verdsatt – hun føler at det hun gjør for sine barn, ikke spiller noen rolle, og at hun ikke er god nok som mor.

  • En venn bekymrer seg og tenker: “Hva om jeg ikke er den omsorgsfulle typen? Hvordan kan jeg noensinne være en slik mor som Herren ønsker at jeg skal være?”

  • En venn føler dyp sorg fordi hun og mannen hennes ikke har vært i stand til å få barn.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen av dem som ønsker å dele det de har skrevet, om å gjøre det.

Vurder å vise videoen “Just a Mom” [Bare en mamma] (1:02).

Som avslutning på leksjonen kan du be elevene overveie hva de kan gjøre for enten å oppfylle sin hellige rolle som mødre eller for å støtte kvinnene som står dem nær, i denne rollen. Oppfordre elevene til å stole på Herrens hjelp når de gjør denne innsatsen. Bær vitnesbyrd, eller be en elev vitne, om hvor viktig det er å være mor i vår himmelske Faders plan.

Til neste gang

Be elevene overveie fedrenes rolle mens de studerer forberedelsesmateriellet til leksjon 20. Elevene kan gjerne skrive et takkebrev til sin far eller en farsfigur som har vært til velsignelse for dem.

Skriv ut