Institutt
Leksjon 16 Lærermateriell: Oppnå lykke i familielivet ved hjelp av Jesus Kristus


“Leksjon 16 Lærermateriell: Oppnå lykke i familielivet ved hjelp av Jesus Kristus”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 16 Lærermateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Leksjon 16 Lærermateriell

Oppnå lykke i familielivet ved hjelp av Jesus Kristus

“Lykke i familien oppnås med størst sannsynlighet når den er grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger” (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org). I denne leksjonen skal elevene granske hvordan de kan bygge grunnvollen for sitt eget og familiens liv på Jesus Kristus og hans læresetninger. De vil bli oppfordret til å finne ut hva som kan hindre dem i å gjøre det, og hvordan de kan overvinne disse hindringene.

Undervisningsforslag

Å bygge vårt eget og familiens liv på Jesu Kristi grunnvoll beskytter og styrker oss.

Vurder å vise det tilhørende bildet av Philadelphia Pennsylvania tempel. Minn elevene på hensikten med en bygnings grunnmur (se del 1 av forberedelsesmateriellet).

Bilde
Philadelphia Pennsylvania tempel

Les følgende uttalelse av eldste Donald L. Hallstrom sammen, der han beskrev ingeniørarbeidet som ble gjort for å skape en sterk grunnmur for Philadelphia Pennsylvania tempel.

Bilde
Eldste Donald L. Hallstrom

Denne bygningen vil … bli utsatt for destruktive vinder og grunnvann som trenger på. Disse ublide forholdene kunne, om det ikke ble tatt forholdsregler, ha gjort betydelig skade og til og med ha ødelagt denne flotte bygningen.

Ettersom de visste at disse kreftene ville angripe tempelet nådeløst, designet ingeniørene og entreprenøren gravde ut et 10 meter dypt hull under hele sokkelen. Hullet ble gravd ned i Pennsylvanias granitt for å danne en urokkelig grunnvoll å bygge på. Betongsøyler og fundamenter ble så festet til grantittgrunnfjellet med fjellankere for å motstå selv kraftig vind og sterkt grunnvann. Ankrene ble boret 15 til 55 meter ned i granitten …

Jeg gir så detaljert informasjon for å understreke dette poenget: I motsetning til å oppføre et byggverk (som er midlertidig), er vi noen ganger sørgelig lite oppmerksomme på planlegging og oppføring av grunnvollene for vårt evige liv. Derfor er vi svært utsatt for og kan lett bli rammet av farlige krefter. (“Jesus Christ: Our Firm Foundation”, Ensign, april 2016, 58)

Be elevene ha beskrivelsen av dette tempelets grunnvoll i tankene mens dere gjennomgår Helaman 5:12 sammen.

  • Hva lærer dette verset oss om hvorfor enkeltpersoner og familier trenger å bygge en åndelig grunnvoll på Jesus Kristus? (Hjelp elevene å utlede et prinsipp som dette: Når enkeltpersoner og familier bygger sin grunnvoll på Jesus Kristus, vil ikke Satan ha makt til å ødelegge dem.)

  • Hva er noen vanlige “mektige vinder … piler i hvirvelvinder … hagl og … mektig storm[er]” djevelen bringer over familier i vår tid?

  • Hvordan kan enkeltpersoner og familier bygge sin grunnvoll på Jesus Kristus? (Som en del av denne drøftingen kan du vurdere å be elevene fortelle hva de har lært av uttalelsene av eldste David A. Bednar og eldste Hallstrom, så vel som aktiviteten “Skriv ned tankene dine” i del 1 av forberedelsesmateriellet.)

  • Hvilke erfaringer har du eller din familie hatt hvor det å bygge en grunnvoll på Jesus Kristus bidro til å motstå eller overvinne forskjellige typer stormer?

Etterlevelse av Jesu Kristi læresetninger gir lykke i familien.

Vis følgende uttalelse fra familieerklæringen: “Lykke i familien oppnås med størst sannsynlighet når den er grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger” (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org).

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Oppmuntre elevene til å delta. Se etter måter å oppmuntre alle elevene til å delta i klassen på. Alle elever har en unik bakgrunn, unike interesser, håp og utfordringer som bidrar til deres innsikt og spørsmål. Elevenes forskjellige perspektiver kan velsigne andre i klassen på personlige måter. Å lytte nøye mens elevene deltar kan også hjelpe deg å vurdere deres behov og bekymringer.

Be elevene slå opp skriftstedet de fant, som inneholder en av Jesu Kristi læresetninger som har gitt dem lykke i deres eget eller familiens liv når de har anvendt den. (Se del 2 av forberedelsesmateriellet. Du må kanskje gi elevene noen minutter til å finne et skriftsted.)

Del klassen i små grupper. Be elevene dele skriftstedene sine, sammen med sine svar på følgende spørsmål (du kan gjerne vise eller skrive spørsmålet på tavlen):

  • Hvordan kan det å følge denne læresetningen i evangeliet velsigne en person, et ekteskap eller en familie?

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du vurdere å be noen elever fortelle klassen hva de har lært av gruppens drøfting.

Be elevene gjennomgå 4 Nephi 1:1, 11–13, 15–18 hver for seg for å finne ord eller uttrykk som viser noen av Frelserens læresetninger som disse menneskene valgte å etterleve. Be elevene fortelle hva de kommer frem til.

  • Hvilke velsignelser kan en familie motta når de gjør sitt beste for å etterleve Frelserens læresetninger sammen? Hvor har du sett eksempler på slike velsignelser?

  • Hvordan prøver djevelen å hindre oss i å motta disse velsignelsene? (Du kan om nødvendig be elevene gjennomgå eksemplene i del 3 av forberedelsesmateriellet.)

Vis følgende uttalelse av eldste Bradley D. Foster, som tidligere var medlem av De sytti:

Bilde
Eldste Bradley D. Foster

En distraksjon trenger ikke å være ond for å være effektiv. (“Mamma sa det”, Liahona, mai 2010, 99)

  • Kan du nevne noen distraksjoner som kanskje ikke er onde i seg selv, men som kan hindre oss i å være trygt grunnfestet i Jesus Kristus og hans læresetninger? Hva har du gjort for å redusere eller eliminere én eller flere av disse distraksjonene i ditt liv?

  • Hvilke velsignelser kan noen gå glipp av hvis deres grunnvoll er bygget på noe sånt som kulturelle tradisjoner, rekreasjon eller penger?

Overvei hvordan du kan hjelpe elevene å handle meningsfylt ifølge det de har lært i denne leksjonen. Du kan for eksempel gi elevene noen minutter til å gjennomgå eldste Gary E. Stevensons uttalelse og “Handle”-aktiviteten i del 3 av forberedelsesmateriellet. Be så elevene skrive ned eventuelle andre tanker de ønsker å ha med i sitt mål eller sin plan.

Du kan gjerne avslutte med å bære vitnesbyrd om den lykke du har opplevd i ditt eget og familiens liv når dere har bygget deres grunnvoll på Jesus Kristus og hans læresetninger.

Til neste gang

Be elevene overveie når de har sett en mann og en hustru samarbeide som likeverdige partnere. De kan også tenke på tilfeller da de kan ha vært vitne til at ektepar ikke fungerte som likeverdige partnere av en eller annen grunn. Be elevene studere materiellet til neste leksjon med disse eksemplene i tankene, og finne ut hva slags partnerskap de ønsker å ha i sitt eget ekteskap.

Skriv ut