Institutt
Leksjon 5 Lærermateriell: Vår erfaring i jordelivet og gaven som en fysisk kropp er


“Leksjon 5 Lærermateriell: Vår erfaring i jordelivet og gaven som en fysisk kropp er”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 5 Lærermateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Leksjon 5 Lærermateriell

Vår erfaring i jordelivet og gaven som en fysisk kropp er

I den førjordiske verden “aksepterte [vi Guds] plan hvorved hans barn kunne få et fysisk legeme og høste jordisk erfaring for å utvikle seg mot fullkommenhet” (“Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org). I denne leksjonen vil elevene bli bedt om å forklare hensikten med vårt jordiske liv og hvordan vår fysiske kropp hjelper oss å utvikle oss for å bli som Gud. Elevene skal også overveie hva de kan gjøre for å forbedre sine egne familierelasjoner ved å overvinne det naturlige menneske og bli mer lik Jesus Kristus.

Vi kan forbedre vår undervisning og læring

Oppfordre elevene til å anvende evangeliets sannheter ved å følge opp. De viktigste målene for læring av evangeliet er å omvende seg til vår himmelske Fader og Jesus Kristus og bli dem lik. For å nå disse målene må vi anvende det vi lærer. Lærere kan hjelpe elevene i deres innsats for å anvende sin læring ved å følge opp oppfordringene i leksjonene på en passende måte. Elevene bør ikke bes om å dele noe som er for personlig. Hvis elevene ikke kommer med noen svar, kan læreren be dem reflektere over det de følte eller skrev i tidligere leksjoner, og oppfordre dem til å handle. Bare noen minutter av klassetiden skulle brukes til å følge opp elevene.

Merk: I hver av leksjonene så langt har elevene blitt oppfordret til å anvende læringen på forskjellige måter. I leksjon 4 vurderte for eksempel elevene hvordan de kunne gjøre familien mer sentral i livet. Du kan gjerne be elevene gjennomgå inntrykkene de skrev ned og reflektere over sin innsats for å handle ifølge det de følte. Vurder så å be en eller to elever som føler seg vel med det, om å fortelle hva de har opplevd når de har prøvd å etterleve denne læresetningen bedre. Du kan gjøre det til en vane å følge opp i kommende leksjoner når du føler deg tilskyndet til det.

Undervisningsforslag

Den fysiske kroppen og jordiske erfaringer er nødvendige for at vi skal kunne oppnå evig liv.

Vis følgende situasjonsbeskrivelse (vurder å tilpasse den etter behov slik at den blir mer relevant for elevene).

Din kollega Dmitry er vennlig og morsom å være sammen med. Han liker å “ha det gøy”. Han lever og ånder for spenning og fornøyelse. Han fester i helgen, noe som vanligvis innebærer en eller annen form for bruk av alkohol eller narkotika. Han er ikke gift, men er seksuelt aktiv. Han sier ofte ting som: “Hvis det føles godt, så gjør det” eller “Man lever bare én gang”. Han syns du lever et strengt og kjedelig liv fordi du holder Kirkens moralnormer. Han spurte deg nylig: “Hvorfor ikke ha det mer moro og nyte livet?”

Be elevene snakke med en partner eller i en liten gruppe om hvordan de ville besvare Dmitrys spørsmål. Oppfordre elevene til å overveie hvordan sannheter om vår fysiske kropp og hensikten med vårt jordiske liv som undervises i del 1 av forberedelsesmateriellet, kan underbygge svaret deres. Når de har fått tilstrekkelig tid, ber du noen elever dele sitt svar med klassen. Skriv så følgende sannhet på tavlen: Den fysiske kroppen og jordelivets omstendigheter forbereder oss til å bli som Gud.

  • Hvordan forbereder det å ha en fysisk kropp og oppleve jordelivets omstendigheter oss til å bli som Gud? (Vurder å be elevene repetere uttalelsene av eldste D. Todd Christofferson og David A. Bednar fra del 1 av forberedelsesmateriellet. Etter hvert som elevene deler sin innsikt, kan du stille oppfølgingsspørsmål for å hjelpe dem til å få en dypere forståelse.)

På grunn av Jesus Kristus kan vi overvinne det naturlige menneske.

Skriv følgende på tavlen: Det naturlige menneske. Be to elever lese Alma 41:11 og 1 Korinterbrev 2:14 høyt. Be klassen følge med og se etter ord eller uttrykk som beskriver det naturlige menneske. Skriv elevenes svar på tavlen. Be elevene repetere eldste Bednars uttalelse i del 2 av forberedelsesmateriellet for å finne flere karaktertrekk å tilføye til listen på tavlen.

  • Velg ett av karaktertrekkene ved det naturlige menneske som står på tavlen. Hvordan kan dette karaktertrekket påvirke et stevnemøte eller en familierelasjon?

Skriv denne setningen på tavlen: Den mann eller kvinne som er forandret av Jesus Kristus. Be elevene lese Mosiah 3:19 og se etter hvordan vi kan overvinne det naturlige menneske.

  • Hvordan kan Den hellige ånd og Frelseren hjelpe oss å overvinne det naturlige menneske? (Elevene kan gi svar som ligner på følgende prinsipp: Når vi følger Den hellige ånds tilskyndelser, vil Jesus Kristus hjelpe oss å avlegge det naturlige menneske og bli en hellig ved hans forsoning. Du kan også bruke uttalelsene av eldste Bednar og biskop Gérald Caussé i del 3 av forberedelsesmateriellet til å hjelpe elevene å forstå dette prinsippet.)

Vurder å stille ett eller flere av de følgende spørsmålene for å hjelpe elevene å styrke sin forståelse:

  • Hvordan kan dette prinsippet hjelpe en som kanskje føler at han eller hun ikke kan forandre eller ikke kan kontrollere det naturlige menneskes lyster og impulser?

  • Hva er noe av det Frelseren forstår ved utfordringene med en fysisk kropp?

  • Hva har du lært om Frelseren gjennom hvordan han har hjulpet deg å “avlegge” eller overvinne det naturlige menneske og bli mer lik ham? Hvordan har Den hellige ånd hjulpet deg i disse anstrengelsene?

For å hjelpe elevene å anvende sannheter de har lært i denne leksjonen, kan du vise spørsmål som de følgende, og be dem skrive ned tankene og inntrykkene sine. (Noen elever ønsker kanskje å tilføye svarene sine fra aktiviteten “Skriv ned tankene dine” på slutten av del 3 av forberedelsesmateriellet.)

  • Hvilke av de Kristus-lignende egenskapene som er beskrevet i Mosiah 3:19 trenger jeg å utvikle i større grad?

  • Hva vil jeg gjøre for å stole mer på Frelseren og Den hellige ånds innflytelse med hensyn til å hjelpe meg å avlegge det naturlige menneske og utvikle denne Kristus-lignende egenskapen?

  • Hvilken innvirkning kan denne endringen ha på mine familierelasjoner?

Oppmuntre elevene i deres innsats for å overvinne sine svakheter og bli mer lik Frelseren. Vurder å bære vitnesbyrd om at Herren vil velsigne dem med styrke til å utvikle hans egenskaper og forbedre sine familierelasjoner.

Til neste gang

Be elevene reflektere over det de vet om den doktrinære betydningen av ekteskap mellom en mann og en kvinne i Guds plan. Oppfordre elevene, når de studerer leksjon 6, til å arbeide med flid for å styrke sin forståelse av denne læren og hva den betyr for dem som Jesu Kristi disipler.

Skriv ut