Institutt
Leksjon 23 Lærermateriell: Når velsignelsene ved evig ekteskap eller barn utsettes


“Leksjon 23 Lærermateriell: Når velsignelsene ved evig ekteskap eller barn utsettes”, Den evige familie – Lærermateriell (2022)

“Leksjon 23 Lærermateriell”, Den evige familie – Lærermateriell

Leksjon 23 Lærermateriell

Når velsignelsene ved evig ekteskap eller barn utsettes

Mange medlemmer av Kirken har rettferdige ønsker om evig ekteskap eller barn, der disse velsignelsene utsettes. I denne leksjonen skal elevene drøfte hvordan de kan handle med tro på Jesus Kristus hvis de møter slike utfordringer. Elevene skal også finne ut hva de kan gjøre for å være inkluderende overfor andre i sin menighet eller gren, uavhengig av deres familiesituasjon.

Undervisningsforslag

Vi kan velge å utøve tro på Jesus Kristus når ønskede velsignelser utsettes.

Vis og les sammen uttalelsen av eldste Neil L. Andersen i del 1 av forberedelsesmateriellet. Du kan gjerne fremheve eller skrive på tavlen omstendighetene han nevnte, som ikke alltid stemmer helt overens med idealene i familieerklæringen.

  • Hvorfor tror du Kirkens ledere fortsetter å undervise i idealer for familielivet hvis flertallet av Kirkens medlemmer for øyeblikket ikke opplever disse idealene? (Vurder å henvise til søster Sharon Eubanks uttalelse i del 1 av forberedelsesmateriellet.)

Vis bildet av Abraham og Sara fra del 2 av forberedelsesmateriellet, og be elevene sammenfatte velsignelsene som enten ble utsatt eller ikke ble oppfylt i Abrahams og Saras liv.

Be elevene gjennomgå Hebreerne 11:8, 11–13 hver for seg for å finne ord eller uttrykk som fremhever Abrahams og Saras tro. Be noen elever fortelle hva de finner ut.

  • Hvordan kan Abrahams og Saras eksempel hjelpe Kirkens medlemmer i vår tid hvis tro blir utfordret når lovede velsignelser utsettes eller ikke blir oppfylt i dette liv? (Når elevene har uttrykt sine tanker, skriver du følgende prinsipp på tavlen: Hvis vi er trofaste mot Herren og stoler på hans tidsplan, vil vi motta hans lovede velsignelser i jordelivet eller i evigheten.)

Du kan minne elevene om at det å motta lovede velsignelser ofte ikke er et spørsmål om rettferdighet, men om Herrens tidsplan. Vis følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Noen velsignelser kommer snart, noen kommer sent, noen kommer ikke før i himmelen – men de kommer til dem som tar imot Jesu Kristi evangelium. Dette bevitner jeg personlig. (“En yppersteprest for de goder som skulle komme”, Liahona, jan. 2000, 38)

Vurder å drøfte noen av de følgende spørsmålene for å hjelpe elevene å styrke sin forståelse av prinsippet på tavlen:

  • Hvordan kan Kirkens medlemmer i en av situasjonene eldste Andersen nevnte (i sin uttalelse i del 1 av forberedelsesmateriellet, som det henvises til tidligere i denne delen) fortsette å utøve tro på Jesus Kristus og hans læresetninger om familien?

  • Hvilke erfaringer eller læresetninger har formet din tillit til at Herren vil oppfylle sine løfter selv om ønskede velsignelser lar vente på seg? (Be elevene lese det de skrev som svar på aktiviteten “Skriv ned tankene dine” i del 2 av forberedelsesmateriellet.)

  • Når har du eller noen du kjenner gått fremover med tro på Herren når en velsignelse knyttet til å være gift eller få barn ble utsatt? Hva lærte denne erfaringen deg om Herren?

Som en del av drøftingen kan du vurdere å dele følgende beretning om en ung enslig voksen som president Dallin H. Oaks i Det første presidentskap fortalte:

Bilde
President Dallin H. Oaks

Jeg fikk brev fra en kvinne som studerte ved Harvard University. Jeg ble imponert over innholdet.

Hun sa: “Jeg er bare 26, og jeg har følt at prøvelsene ved å være enslig har overveldet meg.”

Etter å ha fortalt mer i brevet sitt, konkluderte hun: “Jeg gikk hjem fra jobb en ettermiddag for ett år siden, mens jeg utøste mitt hjerte til Gud og fortalte ham at mitt dypeste ønske var å være hustru og mor. Jeg ble avbrutt da en mektig tanke og følelse kom inn i mitt hjerte og sinn. Tanken var at jeg tok feil. Mitt dypeste ønske skulle være å være en Jesu Kristi disippel, og så kan det andre være å være hustru og mor. Jeg har hatt et annet syn på livet siden den gang. Prioriteringene mine endret seg. Jeg vet at alle de lovede velsignelsene vil bli mine, men det vil skje i Herrens beleilige tid og ikke i min.” For en mektig tanke! (Facebook, 11. juli 2016, facebook.com/dallin.h.oaks)

Be elevene skrive ned hva de kan gjøre for å fortsette å utøve tro på Jesus Kristus mens de venter på å motta familievelsignelser de ønsker.

Du kan gjerne oppfordre elevene til å søke Herrens veiledning og støtte for å finne ut hvordan de kan oppnå glede, tilfredsstillelse og vekst nå, uansett hva deres familiesituasjon er.

Hvert medlem av Kirken er en viktig del av Kristi legeme.

Be elevene gjennomgå 1 Korinter 12:12–27 for å finne ut hva apostelen Paulus’ analogi lærer oss om Kirken og dens medlemmer.

  • Hvilke sannheter kan vi lære av denne analogien? (Blant sannhetene elevene kan finne, må du understreke følgende sannhet: Hvert medlem av Kirken trengs og kan gi et viktig bidrag til Kirken.)

For å vise at alle Kirkens medlemmer har verdi å bidra med, kan du vise videoen “Songs Sung and Unsung” [Sanger som synges og ikke synges] (2:56), som finnes under “Vil du vite mer?” i forberedelsesmateriellet.

For å hjelpe elevene å overveie hvordan de kan inkludere andre og velge å bli inkludert selv i kirkesammenheng, kan du dele følgende situasjonsbeskrivelse (eller justere situasjonsbeskrivelsen etter behov slik at den blir mer relevant for elevene):

Victoria har nylig gått gjennom en skilsmisse. Hun forteller deg at hun ikke føler at hun passer inn i Kirken lenger. Hun sitter alene på Kirkens møter og føler seg utenfor under Hjelpeforeningens drøftinger om ekteskap og familie. Hun stiller spørsmål ved om hun har noe å bidra med til menigheten i sin nåværende situasjon.

Vurder å la elevene gå sammen to og to og vise følgende spørsmål. Be en elev fra hvert par om å grunne på hvordan han eller hun ville besvare Victorias spørsmål sett fra Victorias perspektiv. Be den andre eleven grunne på de andre spørsmålene sett fra perspektivet til noen i Victorias menighet. Etter noen minutter kan du be elevene drøfte svarene sine med hverandre.

Victoria

Medlem av menigheten

Jeg føler ikke tilhørighet. Hva kan jeg gjøre for å føle meg mer inkludert?

Hvordan kan jeg støtte Victoria i hennes nåværende situasjon?

Hva er noen unike perspektiver og bidrag som jeg kan tilføre menigheten?

Hva kan jeg gjøre for bedre å forstå Victoria og hjelpe henne å føle seg verdsatt og inkludert i menigheten?

Hva kan jeg gjøre for å la Frelseren hjelpe meg å forstå og føle min verdi og plass i hans kirke?

Hvordan kan jeg være mer inkluderende overfor medlemmer i menigheten som opplever omstendigheter som å være enslig voksen, enslig forsørger eller å være gift og ikke ha barn?

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle klassen hva de lærte av denne aktiviteten.

Gi elevene tid til å skrive ned og planlegge hvordan de vil handle ifølge sine tilskyndelser for å støtte andre medlemmer av Kirken, uavhengig av deres familiesituasjon. Du kan gjerne be elevene tenke på bestemte medlemmer av menigheten eller grenen som de kan støtte.

Vurder å avslutte leksjonen med å vitne om vår himmelske Faders usvikelige kjærlighet og støtte til dem som har en krevende familiesituasjon. Bær også vitnesbyrd om at ethvert medlem av Herrens kirke trengs og kan yte et meningsfylt bidrag.

Til neste gang

Be elevene tenke på personer de kjenner som opplever psykiske eller følelsesmessige helseproblemer. Be elevene lese forberedelsesmateriellet til neste leksjon med disse personene i tankene. Du kan også oppfordre elevene til å finne litt tid alene til å evaluere sin egen psykiske helse.

Skriv ut