2005
Een stille, zachte stem en een bonzend hart
Mei 2005


Een stille, zachte stem en een bonzend hart

Ja, het is een stille, zachte stem en een bonzend hart dat getuigt van het wonder van de herstelling.

In 1995 was ik uitgenodigd om een welkomstwoord uit te spreken tijdens een wetenschappelijke studiedag in Salt Lake City over kindervoeding. Er waren 96 wetenschappers uit 24 landen aanwezig. Toen ik tijdens mijn toespraak naar de aanwezigen keek, was ik onder de indruk van de vele landen die vertegenwoordigd waren, wat tot uiting kwam in hun kleding, huidskleur, taal en andere kenmerken.

Drie of vier maanden later woonde ik een ringconferentie aan de oostkust van de Verenigde Staten bij. Toen ik vlak voor de priesterschapsleidersbijeenkomst op het podium zat, kwam er een Afrikaanse man binnen die aan het gangpad ging zitten. Hij kwam me enigszins bekend voor, maar ik kon me niet herinneren waar ik hem eerder had gezien. Ik vroeg de ringpresident wie die man was. Hij antwoordde: ‘O, hij is geen lid van de kerk. Hij is een bezoekend hoogleraar uit Afrika, die op een nabijgelegen universiteit doceert. Enkele maanden geleden heeft hij een of andere wetenschappelijke studiedag in Salt Lake City bijgewoond. Hij heeft daar een brochure van de kerk meegenomen en is daarna alles beginnen lezen wat hij over de kerk kon vinden. Hij woont nu alle mogelijke bijeenkomsten bij.’ Half grappend voegde hij daaraan toe: ‘Het zou me niets verbazen als hij ook de ZHV bijwoont.’

Na de priesterschapsleidersbijeenkomst stelde ik me opnieuw aan de bezoekende hoogleraar voor. Het enthousiasme over zijn ontdekte bron van waarheid was overduidelijk. Hij vertelde dat zijn gezin, dat nog in Afrika was, les van de zendelingen kreeg en dat zij over vier weken naar Amerika zouden komen. Dan zouden ze zich allemaal laten dopen.

Na de zaterdagavondbijeenkomst voor volwassenen haastte hij zich naar het podium. Hij sloeg op zijn borst en zei opgewonden: ‘Mijn hart bonst zo hard. Het springt bijna uit mijn lichaam. Ik weet niet of ik het nog vier weken volhoud om me samen met mijn gezin te laten dopen.’ Ik moedigde hem aan om zijn hart tot rust te laten komen en op zijn vrouw en kinderen te wachten, zodat ze zich samen konden laten dopen.

Toen Elia op de vlucht was voor de goddeloze Fenicische prinses Izebel, leidde de Heer hem naar een hoge berg waar hij een uitzonderlijke ervaring had. Toen Elia op de berg voor de Heer stond, voelde hij ‘een geweldige en sterke wind, (…) in de wind was de Here niet. En na de wind een aardbeving. In de aardbeving was de Here niet. En na de aardbeving een vuur. In het vuur was de Here niet. En na het vuur het suizen van een zachte koelte’ (1 Koningen 19:11–12).

Mensen die geen lid van de kerk zijn, vragen mij soms waarom onze kerk zo hard groeit, zowel wat ledental als wat activiteit betreft, terwijl andere kerken naar verluidt in beide opzichten achteruitgaan. Het antwoord op die vraag is eenvoudigweg: een stille, zachte stem en een bonzend hart. In deze drukke, woelige en luidruchtige wereld is het noch de wind, noch het vuur, noch de aardbeving, maar een stille, zachte, doch duidelijk waarneembare stem, die een bonzend hart veroorzaakt. Het is een aangenaam brandend gevoel van binnen dat dit het herstelde evangelie van Jezus Christus is, met alle leerstellingen, priesterschap en verbonden die gedurende vele eeuwen van duisternis en verwarring verloren zijn gegaan. Ja, het is een stille, zachte stem en een bonzend hart dat getuigt van het wonder van de herstelling.

Het is een stille, zachte stem en een bonzend hart dat miljoenen leden motiveert om het leven van Jezus in woord en daad te evenaren. Het is een stille, zachte stem en een bonzend hart dat duizenden gepensioneerde echtparen aanzet om anderhalf jaar of langer op zending te gaan. Zij doen afstand van hun comfortabele leven en gaan op eigen kosten de wereld in om anderen te dienen, wat sommige mensen een groot offer vinden. Ze werken vaak in afgelegen delen van de wereld, waar een warme douche en een comfortabel bed de luxe zijn die alleen in hun herinnering nog voortleeft.

Het is een stille, zachte stem en een bonzend hart waardoor honderdduizenden jongemannen en jongevrouwen veelbelovende carrières achterlaten, hun opleiding uitstellen (en daardoor soms studiebeurzen mislopen), of huwelijksplannen uitstellen om de Heer op eigen kosten te dienen en het herstelde evangelie te gaan verkondigen. Het is een stille, zachte stem en een bonzend hart dat onze jongeren het verlangen en de moed geeft om rein, eerlijk en beginselvast te zijn, ook al worden ze soms uitgelachen en verworpen. Het is een stille, zachte stem en een bonzend hart waardoor mensen gemotiveerd worden om Gods geboden vreugdevol na te leven en de lasten van minderbedeelden mee te helpen dragen. Ja, er schuilt kracht in een stille, zachte stem en een bonzend hart.

Op zijn manier vroeg Alma naar de geestelijke staat van ons hart: ‘Zijt gij geestelijk uit God geboren?’ En vervolgens: ‘Hebt gij zijn beeld in uw gelaat ontvangen? Hebt gij deze grote verandering in uw hart ondervonden?’ (Alma 5:14; cursivering toegevoegd.) Met andere woorden, bonst uw hart met een getuigenis van Jezus Christus?

Mag ik u drie van de vele dingen aanhalen die mijn hart doen bonzen? Ten eerste bonst mijn hart door de kennis dat Jezus Christus mijn persoonlijke Heiland is en dat zijn liefde voor mij voldoende was om onvoorstelbare pijn en de dood te ondergaan. Mijn hart bonst als ik in de eenzaamheid van mijn diepste gedachten besef dat ik door het bloed van Jezus Christus gereinigd, gezuiverd en verlost kan worden. Mijn hart bonst als ik nadenk over de prijs die is betaald — het leed dat is geleden zodat ik niet voor mijn eigen zonden en overtredingen hoef te lijden.

Ten tweede bonst mijn hart als ik bedenk dat een jongen van nauwelijks veertien jaar naar het bos ging, en dat door zijn eenvoudig, nederig gebed de hemel werd geopend en God, Christus en engelen verschenen. Zo werd de volheid van het evangelie van Jezus Christus hersteld, met het priesterschap, de verbonden en de zuivere leer. Mijn hart bonst als ik bedenk wat deze jonge profeet moest doorstaan om de volheid van het evangelie te herstellen. Terwijl er engelen neerdaalden, waren Satans engelen ook aan het werk. De vervolgingen begonnen en net als de profeten vanouds werd Joseph vermoord. Ondanks alle beproevingen en vervolgingen bleef de jonge profeet standvastig en vastberaden.

Dankzij de profeet Joseph Smith kan ik de grootsheid van Christus’ verzoening beter begrijpen. Dankzij de profeet Joseph kan ik beter begrijpen wat er in de hof van Getsemane plaatsvond — een plek van groot leed, waar Christus niet alleen onze zonden op zich heeft genomen, maar ook onze pijnen, gebreken, lasten en ellende. Ik begrijp de eeuwige aard van zijn grote en laatste offer. Door die laatste verlossende daad begrijp ik de liefde van onze Heiland beter. Dankzij Joseph Smith is mijn liefde en dankbaarheid voor de Heiland toegenomen en kan ik mijn aanbidding meer zin geven. Onder de vele lofzangen van W.W. Phelps in onze lofzangenbundel bevindt zich de bekende lofzang die begint met de woorden: ‘Ere de man tot wie sprak weer Jehovah.’ (‘Ere de man’, lofzang 24.) Mijn hart bonst als ik die lofzang zing.

En omdat we enthousiast ‘Ere de man tot wie sprak weer Jehova’ zingen, zingen we over de Heiland met eerbied, emotie en dankbaarheid: ‘O, het is wonderbaar dat Hij zo hield van mij dat Hij ’s ontzield voor mij! O, het is wonderbaar, wonderbaar voor mij!’(‘’k Sta spraak’loos’, lofzang 129.) Mijn hart bonst omdat ik dankzij de profeet Joseph Smith beter zie welke invloed de verzoening van mijn Heiland op mijn leven heeft.

Ten derde bonst mijn hart als ik de heilige teksten in het Boek van Mormon bestudeer en overweeg. Het vult de Bijbel aan en getuigt dat Jezus Christus de Zoon van God is en de Heiland en Verlosser van de wereld. Omdat dit gewijde boek hand in hand gaat met de Bijbel begrijp ik de leer van Christus beter en worden vele vragen die de Bijbel onbeantwoord laat, tot volle tevredenheid uitgelegd. Het Boek van Mormon is het tastbare bewijs dat Joseph Smith een profeet van God is, dat Christus daadwerkelijk aan hem is verschenen en dat het evangelie in zijn zuiverheid en volheid is hersteld.

Mijn hart bonst als ik over het wonder van het Boek van Mormon nadenk — het arbeidsintensieve werk om de metalen platen te graveren, het zorgvuldige beheer door uitverkorenen van God en de wonderbaarlijke vertaling. Het voldoet volledig aan de definitie van heilige Schriftuur. Omwille van Gods grote liefde voor ons heeft Hij ons dit bewijsstuk gegeven dat we kunnen aanraken, lezen, bestuderen en zelfs op de proef stellen. Maar, wat nog belangrijker is, God heeft mij zo lief dat Hij mij — en iedereen die oprecht verlangt een persoonlijke openbaring van de waarheid van het Boek van Mormon te ontvangen — het bewijs geeft dat de kerk is hersteld en dat Joseph Smith een profeet was.

Over deze heilige kennis zegt de profeet Alma uit het boek van Mormon:

‘Denkt gij niet dat ik die dingen voor mijzelf weet? Zie, ik getuig tot u te weten dat deze dingen waarover ik heb gesproken, waar zijn. En hoe denkt gij dat ik dit zo zeker weet?

‘Zie, ik zeg u: ze worden mij bekendgemaakt door de Heilige Geest Gods. Zie, ik heb vele dagen gevast en gebeden om deze dingen voor mijzelf te kunnen weten. En nu weet ik inderdaad voor mijzelf dat ze waar zijn, want de Here God heeft ze mij door zijn Heilige Geest geopenbaard; en dat is de geest van openbaring die in mij is’ (Alma 5:45–46).

Net als Alma vanouds kunnen wij, leden en oprechte onderzoekers, zeker weten dat deze dingen waar zijn. Dat is een groot voorrecht. Het is meer dan een voorrecht; het is onze verantwoordelijkheid. Het is in ons nadeel als we niet beseffen dat ons zo’n groot voorrecht wordt gegeven. De Heer heeft gezegd: ‘Klopt en u zal opengedaan worden’ (Matteüs 7:7). En de profeet Jakob uit het Boek van Mormon spoort ons aan om ‘met een volmaakt voornemen des harten te komen’ (Jakob 6:5). We hoeven niet op verstandelijke vermogens of lichamelijke zintuigen te vertrouwen. We studeren, we bidden, en net als Alma vanouds kunnen we vasten. En dan komt die stille, zachte stem en dat bonzende hart. Stel u de persoonlijke openbaring van God aan u voor dat deze dingen waar zijn. Alleen al door de gedachte daaraan begint mijn hart te bonzen. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken