2005
De invloed van Predik mijn evangelie
Mei 2005


De invloed van Predik mijn evangelie

Ik moedig u aan om te bekijken hoe deze schitterende publicatie u van dienst kan zijn bij uw zendingswerk.

Ik ben dankbaar dat ik het met u kan hebben over een nieuwe ontwikkeling, waarmee het u makkelijker zal vallen om de heerlijke boodschap van de herstelling van de Kerk van Jezus Christus onder uw familie en vrienden te introduceren. De zendelingen zijn er erg enthousiast over, want deze publicatie stelt hen in staat hun boodschap met gezag te brengen en getuigenis te geven van de Heer Jezus Christus en zijn profeet, Joseph Smith, zonder de beperkingen van een vaststaande tekst. In eerste instantie was dit materiaal bestemd voor de voltijdzendelingen, maar nu blijkt dat bijvoorbeeld ook ouders die hun kinderen op een zending willen voorbereiden, er mee gebaat zijn. Ook jonge mannen en vrouwen, alsmede echtparen, blijken er hun voordeel mee te doen, ruim voordat zij zich melden bij een van de opleidingscentra voor zendelingen. En verschillende priesterschapsleiders hebben te kennen gegeven dat het materiaal uitstekend aansluit bij de zendingsvoorbereiding van de Aäronische priesterschap. Deze publicatie kan men in de priesterschap en hulporganisaties goed gebruiken om nieuwe leden te leren hoe ze een sterk getuigenis kunnen krijgen en gehoorzaam kunnen blijven. Ik heb het over de nieuwe handleiding Predik mijn evangelie en de bijbehorende planningsmiddelen, zoals de dagplanner voor zendelingen.

Ik wil u graag vertellen waarom ik zo enthousiast ben over Predik mijn evangelie. Ons zendingswerk is er helder door geworden. Ik vraag zendelingen al jaren wat volgens hen het doel van hun zending is. Hun reacties liepen nogal uiteen. De meesten hadden geen specifiek doel om hun werkzaamheden aan te toetsen. Op pagina 1 van deze handleiding wordt de zendeling tot het ware doel bepaald, dat is: ‘Anderen uitnodigen om tot Christus te komen, door met uw hulp het herstelde evangelie aan te nemen, met geloof in Jezus Christus en zijn verzoening, bekering, de doop, de gave van de Heilige Geest en volharding tot het einde toe.’ Daarna wordt besproken hoe dat onder invloed van de Geest gedaan moet worden.

Het eerdere zendingsmateriaal heeft jarenlang uitstekend dienst gedaan, maar de wereld is in vele opzichten veranderd. De waarden die de basis van de samenleving vormen, worden door Satan en zijn trawanten onder vuur genomen. Daardoor is het dringend noodzakelijk geworden om de volheid van waarheid die God weer op aarde heeft gebracht op een betere manier te verspreiden. Dit omvat kennis van Gods plan van geluk en hoe het via zijn uitzonderlijke profeet, Joseph Smith, op aarde is teruggebracht. En ook dat de Kerk van Jezus Christus met het priesterschapsgezag om in zijn naam te handelen weer in haar volle omvang op aarde is.

Met recht heeft president Hinckley verklaard: ‘Al vele jaren hebben we een aantal standaard zendelingenlessen. Daar is veel goeds uit voortgekomen. (…) Maar helaas heeft dit in al te veel gevallen geresulteerd in uit het hoofd geleerde presentaties waar de Geest en persoonlijke overtuigingskracht aan ontbraken. (…)

[Zendelingen] moeten de inhoud van de lessen beheersen. Maar ze moeten (…) de inhoud onder leiding van de Heilige Geest in hun eigen woorden te brengen.’1

Dat beginsel is een van de pijlers van Predik mijn evangelie. Het hart en het verstand van de zendelingen worden nu gevuld met de boodschap van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus, het heilsplan, essentiële geboden, en de wetten en verordeningen van het evangelie. Zij geven de lessen daarna in hun eigen woorden onder invloed van de Geest. Daarmee heeft hun boodschap gewonnen aan zeggingskracht.

In Predik mijn evangelie komt uiterst waardevolle informatie voor, bijvoorbeeld hoe de invloed van de Heilige Geest kan worden herkend en begrepen. Er komen schriftuurplaatsen in voor waarmee de studie doelmatiger kan worden ingedeeld en de onderwijsvaardigheden kunnen worden verbeterd. Eén hoofdstuk is gewijd aan het Boek van Mormon en waarom het de sluitsteen van onze godsdienst is; hoe het antwoord geeft op belangrijke levensvragen; hoe het mensen dichter tot God brengt en het geloof versterkt. Ook wordt er in uitgelegd dat het Boek van Mormon een tastbaar gegeven is, waarmee iemand een bevestiging kan krijgen van de waarheid van onze boodschap. De zendelingen wordt geleerd hoe ze christelijke eigenschappen zoals hoop en naastenliefde kunnen ontwikkelen, want liefde is de basis van al ons zendingswerk. Er staan hele goede tips in voor het leren van een vreemde taal. De zendelingen worden voorzien van duidelijke planningsmiddelen, waarmee ze hun tijd beter kunnen indelen. Ook komen er beproefde methoden aan de orde, waarmee men belangstellenden kan vinden en voorbereiden op de zendelingenlessen. Er worden praktische tips gegeven om mensen tot het doen en nakomen van toezeggingen te brengen, die tot doop, bevestiging en behoud leiden. De handleiding bevat tips om de samenwerking tussen voltijdzendelingen, ring- en wijkleiders, en leden te optimaliseren. Daardoor zullen nieuwe leden op soepeler wijze in de kerkgemeenschap worden opgenomen. Er is meer zekerheid dat de mensen die door de doop en de bevestiging de naam van Jezus Christus op zich hebben genomen en zich verbonden hebben zijn geboden te onderhouden, de beloofde zegeningen zullen ontvangen.

Dankzij de geïnspireerde inhoud van Predik mijn evangelie zijn veel zendelingen met veel meer overtuigingskracht gaan lesgeven en gaan begrijpen hoe zij een beroep kunnen doen op het bevestigende getuigenis van de Heilige Geest. Onlangs vroeg ik de twee assistenten van een zendingspresident of zij het visioen van Joseph Smith aan mij wilden vertellen alsof ik een onderzoeker was. Ik had mij voorgenomen hun het vuur na aan de schenen te leggen. Maar de oprechtheid en vaardigheid waarmee zij de boodschap brachten, de zuiverheid van hun bedoelingen, werkten zo inspirerend dat ik het gewoon niet kon.

U kunt voor uzelf vaststellen dat er van verbetering sprake is. Vraag de zendelingen om de eerste les bij u thuis te komen geven. Of nog beter, nodig uw buren bij u uit, zodat ze les kunnen krijgen van de zendelingen. Onder invloed van de Geest zullen zij in hun eigen woorden uitleggen hoe onze Vader in de hemel door de eeuwen heen gebruikt heeft gemaakt van profeten om het plan van geluk aan zijn kinderen over te brengen. Voel de kracht van hun getuigenis wanneer zij getuigen van het verheven visioen, waarin God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, aan Joseph Smith zijn verschenen. Ze zullen kundig de daaropvolgende gebeurtenissen doornemen, waardoor de volheid van het evangelie werd hersteld, inclusief de bevoegdheid om op aarde weer in de naam van God te handelen. Ook kunt u aanwezig zijn als de zendelingen anderen in deze inspirerende waarheden onderwijzen. Uw aanwezigheid zal een welkome steun in de rug zijn van wie deze prachtige waarheden voor het eerst horen.

Zowel het Eerste Presidium, het Quorum der Twaalf Apostelen, andere algemene autoriteiten als deskundige teams, bestaande uit toegewijde en ervaren medewerkers, hebben zich intensief beziggehouden met de totstandkoming van Predik mijn evangelie en de bijbehorende planningsmiddelen. De betrokkenen hebben gevoeld hoe de Heer zijn hand had in elke fase van het project en de Heilige Geest zijn invloed liet gelden in de ontwerpfase, de uitwerkingsfase en de afrondingsfase van het materiaal in Predik mijn evangelie.

Na een uitgebreide testfase in veertien zendingsgebieden onderging Predik mijn evangelie een aantal aanpassingen. Het resultaat is nagekeken, aangepast en goedgekeurd door het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf. Op 15 oktober 2004 is Predik mijn evangelie in een wereldwijde satellietuitzending geïntroduceerd aan zendingspresidenten en leidinggevende zendelingen. Ieder zendeling heeft een Engels exemplaar gekregen. Hoewel velen geen Engels spraken, voelden zij zich daardoor betrokken bij de nieuwe benadering van ons zendingswerk. Sommige niet-Engelstalige zendelingen hebben dit aangegrepen om Engels te gaan leren. In het begin van dit jaar zijn de Japanse, Koreaanse, Spaanse en Portugese versies van Predik mijn evangelie verspreid. Naar verwachting zal de handleiding tegen het eind van het jaar beschikbaar zijn in de meeste talen waarin de zendelingen hun werk doen.

Niet alleen de zendelingen doen hun voordeel met Predik mijn evangelie:

  • De vrouw van een zendingspresident las Predik mijn evangelie en elke genoemde schriftuurplaats aandachtig. Toen deed ze iets waarvoor ze eerder de moed niet had, ze gaf een familielid de uitnodiging om het Boek van Mormon te lezen, te bestuderen en te overdenken. Die persoon accepteerde haar uitnodiging en was daar zeer bij gebaat.

  • Een ander gezin gebruikt Predik mijn evangelie om hun kinderen op een zending voor te bereiden. Zij schreven: ‘Onze zoon van zeventien kreeg als eerste de beurt. Zoals verwacht koos hij de kortste paragraaf uit het boek uit. Zijn les duurde echter maar liefst twintig minuten en bestond uit een hartverwarmende uitleg van de beginselen, compleet met teksten en getuigenis.’

  • En een vader die zijn zoon voorbereidt op een zending, schrijft: ‘Door Predik mijn evangelie heb ik meer begrip gekregen van het doel van het leven, mijn plichten en taken als lid van de kerk, als vader en als echtgenoot, (…) ik weet nu ook hoe ik er concreet aan kan werken.’ De zoon is onlangs op zending geroepen.

Er is veel goeds tot stand gebracht in de zeven maanden dat Predik mijn evangelie beschikbaar is, maar het beste moet nog komen doordat we ons allemaal vertrouwd maken met het gebruik van dit uitstekende zendingsmiddel.

Ik raad u aan dit materiaal in uw presidiumvergaderingen, in het leidinggevend priesterschapscomité en in de wijkraad te gebruiken, en er zo voor te zorgen dat wie de doopverbonden aangaan, hun verdere leven alle vruchten van het lidmaatschap in de kerk ontvangen. Met de nieuwe Vorderingenstaat voor personen die zich op de doop voorbereiden, kan de samenwerking tussen zendelingen en leden in goede banen worden geleid. Ik ben er zeker van dat het meer nieuwe leden makkelijker valt om actief te blijven als de leden en de zendelingen samenwerken aan de hand van de beginselen die in Predik mijn evangelie staan.

De boodschap van het Eerste Presidium in Predik mijn evangelie motiveert de zendelingen zeer. Wellicht dat zij ook u kan inspireren bij uw zendingswerk. Er staat in: ‘Er is geen werk dat boeiender is, (…). Predik mijn evangelie zal van u (…) een beter voorbereide, geestelijk volwassen zendeling en een overtuigende leerkracht maken. (…) Wij moedigen u aan om te kiezen voor een hogere norm van toewijding aan het glorierijke werk van onze Vader in de hemel. De Heer zal u belonen en rijkelijk zegenen als u Hem nederig en met een gebed in uw hart dient.2

Ziet u het grotere geheel? U wordt net zo enthousiast als ik wanneer u dit zendingsmiddel begint te doorgronden en te gebruiken. In tegenstelling tot eerdere publicaties voor voltijdzendelingen kan elke leider en elk lid Predik mijn evangelie bestellen bij de distributiecentra van de kerk.

Teruggekeerde zendelingen zullen waarschijnlijk de meeste baat hebben van Predik mijn evangelie. Ze zullen goede ouders zijn, bekwame kerkleiders en hun beroep beter uitoefenen, omdat zij de geïnspireerde inhoud begrijpen en uitvoeren, en zo veel groei doormaken.

Namens onze zendelingen wereldwijd brengen we onze diepe dankbaarheid tot uitdrukking jegens allen die betrokken waren bij de voorbereiding, de druk en de distributie van Predik mijn evangelie. We zijn dankbaar voor elke zendingspresident en zendeling die zich bekwaamt in het gebruik van deze handleiding. Bovenal zijn we de Heer dankbaar voor zijn inspiratie. Ik moedig u aan om te bekijken hoe deze schitterende publicatie u van dienst kan zijn bij uw zendingswerk, hetzij als ouder die een kind voorbereidt op een zending, een kerkleider die nieuwe bekeerlingen begeleidt, een lid dat anderen over het evangelie vertelt, of iemand die zich klaarmaakt om op zending te gaan. Moge de Heiland u zegenen en inspireren zo u dat doet, want Hij leeft. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. ‘Zendingswerk’, Wereldwijde instructiebijeenkomst voor leidinggevenden, 11 januari 2003, p. 19.

  2. Predik mijn evangelie (2004), V.

Afdrukken