Leringen van kerkpresidenten
Hoofdstuk 5: De inspiratie en goddelijke oorsprong van de Schriften


Hoofdstuk 5

De inspiratie en goddelijke oorsprong van de Schriften

De kerkleden zouden de Schriften getrouw moeten bestuderen en de beginselen uit de standaardwerken ijverig naleven.

Uit het leven van Joseph F. Smith

Tijdens de trek naar de Salt Lake Valley in 1848 kwam Mary Fielding Smith vaak met haar zoon Joseph en andere familieleden bijeen om bij het licht van een lamp en een kampvuur de Schriften te bestuderen. Dat was de eerste geestelijke opvoeding die Joseph kreeg, daar in de tent, in het kamp en op de prairie.1 Later herinnerde president Joseph F. Smith zich daarvan: ‘Als kind was ik diep onder de indruk van de gedachte en het vaste geloof in mijn ziel dat de openbaringen die aan en door de profeet Joseph gegeven waren (…) het woord van God waren, net als de woorden van de discipelen vanouds toen zij getuigden van de Vader en de Zoon. Die indruk uit mijn jeugd is mij bijgebleven in al mijn wederwaardigheden in meer dan zestig jaar praktische ervaring in het zendingsveld, in de landen van de wereld en thuis, temidden van de gezagsdragende dienstknechten van God.’2

Tijdens de algemene conferentie op 10 oktober 1880 presenteerde het Eerste Presidium - president John Taylor en zijn raadgevers, George Q. Cannon en Joseph F. Smith - de Parel van grote waarde en enkele aanvullende afdelingen van de Leer en Verbonden ‘als openbaringen van God aan De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen en aan de hele wereld’.3 De kerkleden verleenden unaniem hun stem tot steunverlening aan die openbaringen, waarmee de canon van kerkschriftuur werd uitgebreid. Voor president Smith bleven de Schriften een voortdurende bron van ‘geestelijke rijkdom’.4 Zijn hele leven verweefde hij de Schriften met zijn leringen. En het was bij het overpeinzen van de Schriften dat hij de grootse openbaring ontving die nu afdeling 138 van de Leer en Verbonden is.

Leringen van Joseph F. Smith

In de Schriften vinden wij woorden van liefde en geestelijke rijkdom

Tot [hen die] niet weten wat zij moeten doen, vanwege al de verschillende leringen die er in de wereld zijn, zou ik zeggen: onderzoek de Schriften, vraag God in gebed en lees de leringen die Christus in zijn bergrede verkondigd heeft, die te vinden is in Matteüs, en die Hij herhaald heeft tegen de heiligen vanouds in [Amerika] (3 Nephi). Als u die schitterende normen bestudeerd hebt, en de betekenis van die ongeëvenaarde opvattingen grondig onderzocht hebt, kunt u de filosofieën van de wereld weerstaan, alsmede al haar vormen van ethiek die geacht worden de gelijke van de bergrede te zijn. De wijsheid van de mens is er niet mee te vergelijken. De Schriften leiden u naar de rest van de vreedzame volgelingen van Christus. En ze stellen de mens in staat om zo volmaakt te worden als Hij. Geen enkele andere filosoof heeft ooit gezegd, zoals Jezus: ‘Komt tot Mij’. Van het begin der wereld tot nu heeft geen enkele andere filosoof ooit de mensen zulke woorden van liefde toegeroepen, noch gegarandeerd en verklaard dat hij de macht bezat om anderen te redden. ‘Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven’ is zijn oproep aan alle zoons en dochters van de mens [Matteüs 11:28].

De heiligen der laatste dagen hebben gehoor gegeven aan de oproep. En duizenden hebben er rust en vrede door gevonden die alle begrip te boven gaat, ondanks de externe vuurproeven, de beroering en de onrust die wij hebben doorgemaakt. Zij vinden rust in de kennis dat geen mens een dergelijke leer kan verklaren of erin kan onderwijzen; het is de waarheid van God.5

Dat wat boven alles de inspiratie en de goddelijke afkomst van de Schriften kenmerkt, is de geest waarin ze geschreven zijn en de geestelijke rijkdom die zij overbrengen op degenen die ze getrouw en consciëntieus lezen. Daarom moet onze houding ten aanzien van de Schriften overeenkomen met de doelen waarvoor ze geschreven zijn. Ze zijn bedoeld om de geestelijke begiftigingen van de mens uit te breiden en de relatie tussen hem en zijn God te verstevigen. Om gewaardeerd te worden, moet de Bijbel, en dat geldt overigens voor alle heilige Schrift, bestudeerd worden door hen die een geestelijke houding hebben en op zoek zijn naar geestelijke waarheden.6

De grootste prestatie die de mens in deze wereld kan leveren, is zich op de hoogte te stellen van de goddelijke waarheid en dat zo grondig en volmaakt te doen dat het voorbeeld of gedrag van geen enkel levend wezen in de wereld hem ooit kan afkeren van de kennis die hij verkregen heeft. ‘In de voetstappen van de Meester’, de grootste van alle leerkrachten die de wereld ooit heeft gehad, is de veiligste en zekerste koers om te volgen die ik ken. Wij kunnen de voorschriften in ons opnemen, de leerstellingen en het goddelijke woord van de Meester, zonder enige vrees dat het Voorbeeld zijn eigen voorschriften niet zal uitvoeren en zijn eigen leerstellingen en vereisten niet zal vervullen. 7

De hedendaagse Schriften leren ons het woord van God en getuigen dat Jezus de Christus is

Door het getuigenis van de Heilige Geest Gods aan mij, weet ik dat dit boek, het boek van de Leer en Verbonden dat ik in mijn hand houd, het woord van God door Joseph Smith aan de wereld is, en vooral aan de leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in de hele wereld, en dat hij dit boek (het Boek van Mormon) door de gave en macht van God heeft vertaald uit de oorspronkelijke taal en van de graveersels op de gouden platen in de taal die wij nu lezen in dit boek; en het bevat de volheid van het eeuwig evangelie. Het zal de mens tot de kennis van de waarheid brengen waardoor zij gered kunnen worden en kunnen worden teruggebracht in de tegenwoordigheid van God en deelnemen aan zijn heerlijkheid en een oneindig leven.8

Christus zelf brak de ketens van de graftombe, overwon de dood en het graf en kwam voort als ‘als eersteling van hen, die ontslapen zijn’ [1 Korintiërs 15:20]. (…) [Zijn] discipelen getuigen van de opstanding, en hun getuigenis kan niet weerlegd worden. Daarom blijft het staan, en is het goed en getrouw.

Maar is dit het enige bewijs dat wij hebben om ons op te verlaten? Hebben wij dan niets anders dan het getuigenis van de discipelen vanouds om onze hoop op te baseren? God zij dank hebben wij meer. En het aanvullende bewijs dat wij hebben, stelt ons in staat om getuigen te worden van de waarheid van de discipelen vanouds. Wij kijken naar het Boek van Mormon; het getuigt van de dood en de opstanding van Jezus Christus, in duidelijke en niet mis te verstane bewoordingen; wij kunnen naar het boek van de Leer en Verbonden kijken dat de openbaringen van deze bedeling bevat, dan vinden we daar duidelijke en goed gedefinieerde bewijzen. Wij hebben het getuigenis van de profeet Joseph Smith, het getuigenis van Oliver Cowdery en het getuigenis van Sidney Rigdon dat zij de Heer Jezus zagen - de Persoon die in Jeruzalem gekruisigd was - en dat Hij zich aan hen openbaarde [zie LV76:22–24].9

Het Boek van Mormon [is] een boek met Schriftuur die vertaald is door de gave en macht van God, want de stem van God heeft verklaard aan de drie getuigen dat het vertaald was door de gave en macht van God en dat het waar was. De drie getuigen hebben verklaard en getuigd dat het waar was, en behalve de profeet Joseph hebben nog eens acht getuigen verklaard dat zij de platen hebben gezien en aangeraakt en de graveersels erop hebben gezien, en dat zij weten dat Joseph Smith de platen bezat waarvan het Boek van Mormon is vertaald.10

Het Boek van Mormon, dat Joseph Smith als werktuig in handen van God heeft voortgebracht voor deze generatie, is vertaald in het Duits, Frans, Deens, Zweeds, Welsh, Hawaiiaans, Hindi, Spaans en Nederlands, en het zal nog in meer talen vertaald worden, want volgens de voorspelling die het bevat, en volgens de beloften van de Heer aan Joseph Smith, moet het aan alle naties en volken onder de hemelen gezonden worden, tot alle zoons en dochters van Adam het evangelie hebben gehoord dat hersteld is op de aarde in de bedeling van de volheid der tijden.11

Dat God zijn doeleinden op zijn eigen tijd en manier aan de Lamanieten bekend zal maken, daaraan kan geen twijfel bestaan voor hen die geloven in de goddelijke oorsprong van het Boek van Mormon - want in dat boek wordt dit feit onmiskenbaar duidelijk gemaakt, maar wat Hij precies zal doen, en welke middelen Hij zal gebruiken om zijn doeleinden wat dit betreft tot stand te brengen, dat kunnen zaken zijn die verder gaan dan wat er is geopenbaard, en wij kunnen er alleen maar naar gissen. Wij weten in elk geval dat een van die middelen het Boek van Mormon zelf zal zijn.12

Ik zeg tot mijn broeders dat het boek van de Leer en Verbonden enkele van de heerlijkste beginselen bevat die ooit aan de wereld geopenbaard zijn, enkele die vollediger geopenbaard zijn dan ze ooit aan de wereld geopenbaard zijn; en dit ter vervulling van de belofte van de profeten vanouds dat de Heer in de laatste dagen zaken aan de wereld zou openbaren die vanaf de grondlegging van de wereld verborgen waren gehouden; en de Heer zelf heeft ze door de profeet Joseph Smith geopenbaard.13

Ik geloof in de goddelijkheid van Jezus Christus omdat ik meer dan ooit dichter bij de ware kennis kom dat Jezus de Christus is, de Zoon van de levende God, door het getuigenis van Joseph Smith in dit boek, de Leer en Verbonden, dat hij Hem gezien heeft, dat hij Hem gehoord heeft, dat hij instructies van Hem ontvangen heeft, dat hij die instructies gehoorzaamd heeft en dat hij tegenwoordig voor de wereld de laatste, grote, ware, levende getuige is van de goddelijke aard van Christus’ zending en zijn macht om de mens van de stoffelijke dood te verlossen en tevens van de tweede dood die op de eigen zonden van de mens zal volgen door ongehoorzaamheid aan de verordeningen van het evangelie van Jezus Christus.14

Bestudeer de standaardwerken om kennis van het woord Gods te verkrijgen

Ik heb bij het herlezen van passages uit de Schriften erg vaak ondervonden dat de Geest mijn verstand nieuw licht heeft gegeven en mijn begrip verlicht heeft met begrip en visie die nieuw voor mij leken, al was ik al op de hoogte van die schriftteksten en had ik ze telkens weer gelezen. In feite heb ik gemerkt dat er iets merkwaardigs is aan het lezen van het woord Gods. Want wanneer het ook gelezen wordt, het is erop berekend om de ziel te verfrissen, de geest van de mens te laten opleven en hem zo mogelijk dichter bij de bron van licht, waarheid, wijsheid, liefde en kennis te brengen. Daarom is het goed voor heiligen der laatste dagen om vaak het woord Gods te lezen, zoals het is opgetekend in de Bijbel, het Boek van Mormon en de Leer en Verbonden, en zoals het besproken is door de leidende ouderlingen van de kerk met het doel om de wetten van God begrijpelijk te maken voor de mensenkinderen.

En bij het lezen van het woord van de Heer moeten we de toepassing ervan op ons en onze omstandigheden in aanmerking nemen, en behoren we erover na te denken of wij voldoen aan de vereisten van het evangelie of niet, en of wij de Geest in ons hart hebben die het werk en het woord van de Heer vergezelt. Wij behoren het niet alleen maar te lezen om te kunnen zeggen dat we het hebben gelezen, maar we moeten het met de Geest lezen en met begrip, zodat wij er wat aan mogen hebben en de waarheid, voor zover mogelijk, mag worden geopenbaard aan ons begrip en het zo in onze gedachten mag worden gegrift dat het ons nooit zal verlaten, dat het in ons zal zijn als een bron die ontspringt tot het eeuwige leven, en dat het een onophoudelijke bron van waarheid, licht, vreugde en vrede in ons hart zal zijn.15

Alle leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zouden zo goed mogelijk bekend moeten zijn met de woorden in het Nieuwe Testament, vooral met betrekking tot datgene wat is gesproken en opgetekend door de apostelen en de Heiland zelf. Het Boek van Mormon zou grondig gelezen moeten worden, en het boek van de Leer en Verbonden zou bijzonder grondig door de heiligen der laatste dagen gelezen moeten worden. Dat zijn de standaardwerken van de kerk en zij bevatten de waarheid, geen dwaling, niet slechts de woorden en opvattingen van mensen, geen romans, geen veronderstellingen, maar de waarheid, Gods woord, want Gods woord is waarheid, en dit zijn zaken die onze dochters, onze zoons, onze vaders en moeders, goed behoren te begrijpen. Laten wij de waarheid kennen, want de waarheid maakt ons vrij en zal ons vrijmaken van dwaling, van bijgeloof, van verkeerde tradities, van verkeerde of zogenaamde wetenschap, en van de grillen van de mens en de ijdele filosofieën van de wereld. Als wij de waarheid kunnen leren, dan zullen wij vrij zijn van die dwalingen en van de macht van de dwaling die zo sterk aanwezig is in de wereld. (…)

Wij willen dat onze zoons en dochters Gods waarheid kennen en niet de grillen van de wereld. En wij willen dat u die boeken bestudeert waaruit u kennis van het woord van de Heer aan ons zult krijgen.

Sommige van onze goede mensen lezen veel boeken die tegenwoordig worden uitgegeven, de zogenaamde populaire fictie, maar zij hebben geen tijd om het woord van de Heer te lezen. Veel van die boeken zijn mooi, maar vaak staan er denkbeelden in die alleen maar bestaan uit mooie woorden, goed aaneensluitende zinnen of opvattingen die als bloemen zijn die op een stam zonder wortel bloeien. Echte waarheid kunt u halen uit boeken die zijn aanvaard als standaardwerken van de kerk. Ik zie teveel van onze mensen die veel beter belezen zijn op het gebied van de zaken die geschreven zijn door sommige populaire auteurs dan op het gebied van de zaken van God. Ze weten niets van de essentie van het evangelie van Jezus Christus, ze weten niets of begrijpen niets van de riten van het priesterschap en de beginselen van het bestuur dat God aan de mensenkinderen heeft geopenbaard om het koninkrijk Gods op aarde in stand te houden. Zij weten meer van romans dan van de Bijbel, het Boek van Mormon en de Leer en Verbonden - ja, veel meer.16

Het is verbazingwekkend te horen hoeveel vragen er voortdurend gestuurd worden aan het presidium van de kerk, en aan andere van mijn broeders in leidinggevende functies, om informatie om de eenvoudigste zaken aangaande het evangelie. Van tijd tot tijd worden ons honderden vragen en brieven gestuurd met het verzoek om informatie en instructie aangaande zaken die zo duidelijk in de openbaringen van God beschreven worden - in het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden, de Parel van grote waarde en de Bijbel - waarvan het mij lijkt dat iedereen die kan lezen, ze kan begrijpen.17

In het evangelie hebben wij de waarheid. Als dat het geval is, en ik geef u mijn getuigenis dat het zo is, dan is het al onze inzet waard om de waarheid te begrijpen, ieder voor zich, en die in geest en gedrag op onze kinderen over te brengen. (…) Dit moet thuis elke dag gedaan worden in voorschrift, lering en voorbeeld. (…) Besteed voor het slapen gaan, of voordat u aan uw dagelijks werk begint, tien minuten aan het lezen van een hoofdstuk uit de woorden van de Heer in de Bijbel, het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden. Voed uw geestelijke ik zowel thuis als in openbare gelegenheden.18

Studièsuggesties

  • Hoe leiden de Schriften ons naar ‘de rest van de vreedzame volgelingen van Christus’ en stellen ze ons in staat om volmaakt te worden? Hoe hebben zij u geholpen om een vreedzame volgeling van Christus te worden?

  • Wat zijn de ‘doelen waarvoor [de Schriften] geschreven zijn? In welke opzichten ‘verstevigen’ ze ‘de relatie tussen [ons en [onze] God’?

  • Wat voelt u bij het bestuderen van de Schriften? Met welke houding moeten we de Schriften bestuderen?

  • Welke passages uit het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden of de Parel van grote waarde hebben uw getuigenis dat Jezus de Christus is het meest gesterkt? Welke passages hebben uw getuigenis van de goddelijke roeping van de profeet Joseph Smith gesterkt?

  • Hoe worden Gods doeleinden tegenwoordig duidelijk onder de nakomelingen van de volken uit het Boek van Mormon?

  • Noem de ‘heerlijkste beginselen die ooit aan de wereld geopenbaard zijn’ die te vinden zijn in het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden en de Parel van grote waarde. Welk verschil hebben die beginselen uitgemaakt in uw leven?

  • Wat houdt het in om de Schriften grondig te lezen? Waarom moeten we dat doen? Hoe hebt u het meeste gehad aan het lezen en bestuderen van de Schriften?

  • Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat wij en onze gezinsleden niet toestaan dat populaire boeken, tv en ander amusement een belangrijker rol gaat innemen dan Schriftstudie?

  • Wat is de waarde van dagelijkse individuele en gezinsstudie van de Schriften? Hoe hebt u, of anderen, met succes schriftstudie een onderdeel van het drukke eigen of gezinsleven gemaakt?

Noten

  1. Zie Edward H. Anderson,‘A Biographical Sketch’, Gospel Doctrine, 5e ed. (1939), blz. 529.

  2. Gospel Doctrine, blz. 493.

  3. ‘Fiftieth Semi-Annual Conference’, Millennial Star, 15 november 1880, blz. 724.

  4. Gospel Doctrine, blz. 4 5.

  5. Gospel Doctrine, blz. 128.

  6. Gospel Doctrine, blz. 45–46.

  7. Gospel Doctrine, blz. 3–4.

  8. Collected Discourses Delivered by President Wilford Woodruff, His Two Counselors, the Twelve Apostles, and Others, verz. door Brian H. Stuy, 5 delen (1987–1992), deel 5, blz. 29.

  9. Gospel Doctrine, blz. 444–445; alinea-indeling toegevoegd.

  10. Gospel Doctrine, blz. 466.

  11. Gospel Doctrine, blz. 481.

  12. Gospel Doctrine, blz. 378.

  13. Gospel Doctrine, blz. 45.

  14. Gospel Doctrine, blz. 495.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 6 februari 1893, blz. 2; alinea-indeling toegevoegd.

  16. ‘Reading’, Young Woman’s Journal, augustus 1917, blz. 412–413.

  17. Conference Report, april 1915, blz. 138.

  18. Gospel Doctrine, blz. 301–302.

Afbeelding
first Hawaiian Book of Mormon

President Joseph F. Smiths exemplaar van de eerste Hawaiiaanse uitgave van het Boek van Mormon uit 1905. Verder de Hawaiiaanse vertaling van de Leer en Verbonden en de Parel van grote waarde, aan hem gepresenteerd bij de inwijding van de bouwplaats voor de Hawaii-tempel in 1915.

Afdrukken