Institutt
Kapittel 21: Mosiah 18–24


Kapittel 21

Mosiah 18–24

Innledning

Etter at Alma hadde omvendt seg på grunn av Abinadis forkynnelse, begynte han å undervise dem som var villige til å lytte. Han og hans nye tilhengere flyktet til et sted kalt Mormon, hvor de mottok dåpens ordinans og ble forenet i sin tro. De slo seg ned i fred i et landområde de kalte Helam, men de ble tatt til fange av Amulon, en av kong Noahs tidligere prester som hadde sluttet seg til lamanittene. Like før dette ble folket som var igjen i Lehi-Nephis land, som nå ble ledet av kong Noahs rettferdige sønn Limhi, også bragt i trelldom av lamanittene. Begge grupper ble klar over at “ingen andre kunne befri dem enn Herren deres Gud” (Mosiah 23:23). Når du og dine elever drøfter disse beretningene, kan dere få større forståelse for Herrens kraft til å befri oss fra enhver form for trelldom. Du kan oppfordre elevene til å inngå og holde pakter, være ydmyke, omvende seg, be og stole på Herren.

Noen læresetninger og prinsipper

  • Vi mottar Herrens ånd og løftet om evig liv gjennom våre dåpspakter (se Mosiah 18:1–16).

  • Å vandre rettskaffent innebærer å adlyde Gud og tjene andre (se Mosiah 18:17–30).

  • Gud er barmhjertig og i stand til å utfri oss fra trelldom (se Mosiah 19–24).

  • Gud prøver vår tålmodighet og tro (se Mosiah 23–24).

Undervisningsforslag

Mosiah 18:1–16. Vi mottar Herrens ånd og løftet om evig liv gjennom våre dåpspakter

Begynn med å be elevene forestille seg at en venn har bestemt seg for å bli døpt og bekreftet. Hun spør hva hun kan gjøre for å være åndelig forberedt.

  • Hvilke råd ville du gitt?

Be elevene lese Mosiah 18:1–7 hver for seg og se etter tegn på at folket var forberedt for dåp.

  • Hvilke tegn fant du?

Be en elev lese Lære og pakter 20:37. Før han eller hun leser, ber du elevene merke seg ytterligere holdninger og handlinger som bekrefter at man er klar til å inngå og holde dåpspakter.

  • Hvordan kan de holdninger og handlinger vi har drøftet, hjelpe oss å inngå og holde alle evangeliets pakter?

Les Mosiah 18:8–10. Før du leser, ber du elevene følge med og merke seg elementer av dåpspaktene.

  • Hva er vår del av de dåpspaktene som er skissert i disse versene?

  • Hva lover Herren når vi holder våre dåpspakter?

Be elevene gå sammen to og to og lese Mosiah 18:11–16 sammen. Be dem markere og drøfte de ønsker Almas folk hadde før de ble døpt. Be dem også merke seg hva folket følte etter at de var døpt og hvilke velsignelser folket mottok.

  • Hva var Almas ønske idet han forberedte seg til å utføre Herrens arbeid? (Se Mosiah 18:12.)

  • Hvorfor trenger vi Ånden for å kunne tjene “i hjertets hellighet”?

  • Etter at de var døpt, ble Alma og hans folk “fylt med Ånden” (Mosiah 18:14) og “fylt med Guds nåde” (Mosiah 18:16). Hvorfor er det viktig for alle Kirkens medlemmer å motta disse velsignelsene? Når har du mottatt disse velsignelsene?

Bær vitnesbyrd om løftene og velsignelsene vi mottar når vi hedrer våre dåpspakter og følger Den hellige ånds veiledning.

Mosiah 18:17–30. Å vandre rettskaffent innebærer å adlyde Gud og tjene andre

Skriv på tavlen: De vandret rettskaffent for Gud.

  • Hva betyr dette utsagnet for deg?

Be elevene granske Mosiah 18:17–30 to og to eller hver for seg og legge merke til Almas råd som fikk folket til “å vandre rettskaffent for Gud”. Foreslå at elevene skriver ned prinsippene de finner. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hva de har kommet frem til. Mens elevene svarer, kan du gjerne spørre hvilke velsignelser de finner – enten i skriftbolken eller ut fra egen erfaring – som følger lydighet mot nettopp dette rådet.

Oppfordre elevene til å følge Almas råd og “vandre rettskaffent” hver dag ved å adlyde Gud og tjene andre.

Mosiah 19–24. Gud er barmhjertig og i stand til å utfri oss fra trelldom

I elevhåndboken er det en oversikt som sammenligner det Limhis folk opplevde og det Almas folk opplevde (se side 154–55). Det kan være nyttig å be elevene ha denne oversikten foran seg mens de drøfter Mosiah 19–24.

Be elevene studere kartet med tittelen “Viktige reiser som nephittene foretok i Mosiahs bok” på side 142 i elevhåndboken. Bruk kartet til å lokalisere byene og menneskene som er omtalt i Mosiah 19–24. Forviss deg om at elevene forstår at Limhi og hans tilhengere var i Lehi-Nephis land og at Alma og hans tilhengere var i Helams land.

Forklar at elevene skal drøfte Mormons beretning om hvordan Herren utfridde Limhis folk og Almas folk fra deres trelldom under lamanittene. Be elevene slå opp Mosiah 21:5, og be en elev lese det. Understrek Mormons utsagn om at “[nephittene] kunne på ingen måte selv fri seg ut av [lamanittenes] hender”.

Skriv Mosiah 21:13–19; 24:9–16 på tavlen. Be elevene lese disse versene hver for seg for å prøve å finne konkrete ting som begge grupper gjorde for å motta Guds barmhjertighet og utfrielse. På grunnlag av disse handlingene ber du elevene lage en liste over prinsipper som kan veilede dem i deres egne vanskelige omstendigheter. Be elevene skrive ned prinsippene de finner. (Merk: President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum definerte et prinsipp som “en varig sannhet, en lov, en regel vi kan anvende som rettesnor når vi skal ta valg” [i Conference Report, april 1996, 22; eller Lys over Norge, juli 1996, 17]. Du kan gjerne bruke denne definisjonen for å hjelpe elevene å forstå hva slags prinsipper du ønsker at de skal notere seg.)

Følgende oversikt viser én måte å lede denne aktiviteten på. Du kan gjerne henge den på tavlen og foreslå at elevene bruker den som modell for å lage sin egen på papir. Skriv opp første handling og prinsipp (for Mosiah 21:13–14) for å vise elevene hvordan de fyller ut oversikten. Oppfordre så elevene til å finne så mange handlinger som mulig, og skrive et prinsipp for hver handling.

Mosiah 21:13–19; 24:9–16

Handling utført av nephittene

Prinsipp

De ydmyket seg og ropte med stor kraft til Gud (se Mosiah 21:13–14).

Gud besvarer våre bønner når vi ber ham i ydmykhet.

De var tålmodige (se Mosiah 24:16).

Andre handlinger som elevene finner

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å studere og grunne, kan du be dem fortelle hvilke handlinger og prinsipper de har på listen sin. Gi dem anledning til å fortelle om tilfeller hvor de har anvendt disse prinsippene og Herren har velsignet dem. Avslutt med ditt vitnesbyrd om at vi ikke selv kan befri oss fra åndelig trelldom, men at vi trenger Herrens uendelige barmhjertighet og forløsende kjærlighet.

Mosiah 23–24. Gud prøver vår tålmodighet og tro

Minn elevene på at Almas folk og Limhis folk en gang hadde vært kong Noahs undersåtter. La elevene lese Abinadis advarsel i Mosiah 11:23–25. Da folket ikke ga akt på denne advarselen, dro Abinadi tilbake. La elevene lese hans ord i Mosiah 12:1, 5. Almas folk omvendte seg senere, men de måtte fremdeles lide konsekvensene av at de tidligere hadde nektet å omvende seg.

Les Mosiah 23:21–24 og 24:10–16 som klasse, eller la elevene lese disse skriftstedene hver for seg. Når elevene har lest versene, ber du dem gi svarene på følgende spørsmål. Be dem bruke ord og uttrykk fra de tildelte skriftstedene, samtidig som de uttrykker sin forståelse med egne ord.

  • Hvilke byrder kan folk bære på i dag? Hvorfor tror du våre byrder er lettere å bære når vi med glede underkaster oss Herrens vilje?

  • På hvilke måter “ser [Herren] til [sitt] folk i deres lidelser”? (Mosiah 24:14).

Be elevene tenke på tilfeller hvor Herren har sett til dem i deres lidelser. Hvis det passer, spør du om noen vil fortelle om sine erfaringer.

Les følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

“Det kan og vil være rikelig med vanskeligheter i livet. Ikke desto mindre, den sjel som kommer til Kristus, som kjenner hans røst og strever etter å gjøre som han gjorde, vil finne, slik salmen sier, ‘uant styrke der.’ [“O, må jeg følge deg”, Salmer, nr. 201] …

Brødre og søstre, uansett hvordan dere lider, vær så snill, ikke gi opp, og vær så snill å ikke gi etter for frykt …

Hvis du er ensom, vit da hvor du kan finne trøst. Hvis du er motløs, vit da hvor du kan finne håp. Hvis du er fattig i ånden, vit da hvor du kan finne styrke. Hvis du er sønderknust, vit da hvor du kan bli gjort hel” (i Conference Report, april 2006, 71–72; eller Liahona, mai 2006, 71).

  • Hvordan kan du vise tålmodighet når du har det vanskelig?

  • Når har du sett Guds styrkende hånd i ditt liv?

Oppfordre elevene til å stole på den kraft, trøst og helbredelse som vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan gi.

Skriv ut