Institutt
Kapittel 43: 3 .Nephi 18–19


Kapittel 43

3 Nephi 18–19

Innledning

I 3 Nephi 18–19 leser vi Frelserens læresetninger om nadverden, bønn og Den hellige ånds veiledning. Ved å studere disse læresetningene omhyggelig vil elevene få større forståelse av hvorfor de tar del i nadverden. De vil lære hvordan de kan komme nærmere sin himmelske Fader ved bønn og hvordan de kan motta Den hellige ånds veiledning daglig.

Noen læresetninger og prinsipper

Undervisningsforslag

3 Nephi 18:1–14, 28–32. Verdig deltagelse i nadverden gir oss Den hellige ånds veiledning

Les 3 Nephi 18:1–14, 28–32 sammen med elevene. Be dem prøve å finne minst fem viktige sannheter som Frelseren forkynte om nadverden. Be elevene fortelle hvilke sannheter de finner. Be en elev skrive disse sannhetene på tavlen.

President James E. Faust (1920–2007) i Det første presidentskap forklarte at vår verdighet til å ta del i nadverden henger nøye sammen med i hvilken grad vi mottar Den hellige ånds veiledning:

“Når vi verdig tar del i det helligede brødet og vannet til minne om Frelserens offer, vitner vi for Gud Faderen at vi er villige til å påta oss hans Sønns navn, alltid huske ham og holde hans bud som han har gitt oss. Hvis vi gjør dette, vil vi alltid ha hans Ånd med oss” (i Conference Report, april 1998, 20; eller Lys over Norge, juli 1998, 18).

Be elevene lese nadverdsbønnene i Moroni 4:3 og 5:2. Oppfordre dem til å markere det disse versene sier at vi må gjøre for å kunne nyte godt av Den hellige ånds veiledning. Be dem dele svarene sine med hverandre.

  • Hvordan vil det å “alltid minnes” Frelseren føre til at “hans Ånd alltid kan være hos [oss]”?

Du kan vurdere om du vil oppfordre elevene til å lese uttalelsen av eldste Dallin H. Oaks på side 309 i elevhåndboken. I denne uttalelsen forklarer eldste Oaks sammenhengen mellom verdig deltagelse i nadverden og å motta englers betjening.

3 Nephi 18:15–21. Når vi ber i tro, hjelper det oss å oppnå våre rettferdige ønsker, og det hindrer oss i å bli villedet av Satan

Forklar at det å alltid ha Ånden med oss innebærer et sterkt forhold til Gud gjennom bønn.

  • Hva er forskjellen mellom å be og å bare uttale en bønn?

  • Hvordan har bønn styrket deg?

Be en elev lese 3 Nephi 18:15, 18.

  • Hva befaler Frelseren oss å gjøre i disse versene? Hvorfor?

  • Hva tror du det betyr å “alltid våke og be”? Hvordan hjelper dette oss å motstå fristelser?

  • Etter at Frelseren hadde befalt sine tolv disipler å “alltid våke og be”, ga han den samme befaling til hele folket (se 3 Nephi 18:15–18). Hva kan du lære av det faktum at Frelseren lærte både disiplene og folkemengden å “alltid våke og be”?

Be en elev lese 3 Nephi 18:19–21. Be så alle elevene gjenta vers 20: “Og hva som helst dere ber Faderen om i mitt navn som er riktig, med tro på at dere skal få det, se, det skal bli gitt dere.” Vurder å bruke følgende diskusjonsspørsmål for å hjelpe elevene å tenke dypere gjennom dette verset:

  • Hvorfor tror du vi må be i Jesu Kristi navn?

  • Hva tror du ordene “som er riktig” betyr i dette skriftstedet? (Du kan også be elevene slå opp Jakobs brev 4:3.)

Les Lære og pakter 46:30 sammen med elevene.

  • Hva sier dette verset er nøkkelen til å be om det som er riktig?

Forviss deg om at elevene forstår at selv en kjærlig anmodning, som at et familiemedlem må bli helbredet, må være i samsvar med Herrens vilje for å være riktig.

Presenter følgende vitnesbyrd av president Gordon B. Hinckley (1910–2008), Kirkens 15. president:

“Gud vår evige Fader lever. Han er universets Skaper og Herre, og likevel er han vår Fader. Han er Den allmektige og er overordnet alle. Vi kan nå ham i bønn… Hører han et barns bønn? Så klart han gjør. Besvarer han den? Så klart han gjør. Ikke alltid slik vi skulle ønske, men han svarer. Han hører og svarer” (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], 468).

Du kan gjerne vurdere å be en eller flere elever fortelle om sine erfaringer med å motta svar på bønn. (Vær oppmerksom på bønnens private karakter.) Bær ditt vitnesbyrd om hvordan vår himmelske Fader veileder og velsigner oss hvis vi ber til ham i tro.

3 Nephi 18:22–32. Kirkens medlemmer skulle tilby alle mennesker fellesskap

Minn elevene på at Kirkens ledere har bedt oss rekke ut en hånd til mindre aktive medlemmer, nye medlemmer og dem som ikke er medlem av Kirken. Dette rådet er ikke nytt. Be elevene lese 3 Nephi 18:22–25.

  • Hva blir Kirkens medlemmer befalt å gjøre i disse versene?

President Gordon B. Hinckley sa:

“Med et stadig økende antall konvertitter må vi gjøre en stadig kraftigere innsats for å hjelpe dem å finne seg til rette. Hver og en av dem trenger tre ting: en venn, en ansvarsoppgave og næring ved ‘Guds gode ord’ (Moroni 6:4). Det er vår plikt og anledning å sørge for disse tingene” (i Conference Report, april 1997, 66; eller Lys over Norge, juli 1997, 47).

President Hinckleys råd kan også gjelde dem som ikke ennå er medlem av Kirken. Oppfordre elevene til å tenke etter om det er noen de kan invitere til å lære mer om evangeliet eller til å delta på et møte eller en aktivitet i Kirken. Dette kan være en person av en annen tro, et mindre aktivt medlem av Kirken eller et nytt medlem.

  • Hvilken rolle spiller det om vi gir en invitasjon som en venn istedenfor etter oppdrag?

Presenter følgende oppmuntring fra eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum (finnes også på den tilhørende DVD-en A):

“Brødre og søstre, mitt budskap er en sak som haster, for vi trenger å beholde mange flere av våre konvertitter i fullt fellesskap og få aktivisert mange flere av de mindre aktive. Jeg ber dere inntrengende om å øke vennskapets og det rene kristne fellesskaps ånd i deres nabolag. En ny konvertitt eller et nylig aktivisert medlem skulle føle varmen ved å være ønsket og bli ønsket velkommen til Kirkens fulle fellesskap. Kirkens medlemmer og ledere skulle gi dem næring og elske dem slik som Jesus ville ha gjort” (i Conference Report, okt. 1988, 36; eller Lys over Norge, jan. 1989, 25).

Oppfordre elevene til å be og overveie hvordan de kan bringe vedkommende de tenkte på, inn i fellesskapet – ikke av plikt, men av oppriktig kjærlighet til dem. Foreslå at elevene krysshenviser 3 Nephi 18:22–25 til Moroni 6:4. Ta dere litt tid som klasse til å drøfte hvordan man kan invitere andre til å delta i Institutt.

Forklar at vi kan hjelpe til med å frelse vår himmelske Faders barn. Presenter følgende historie om president Thomas S. Monson da han var 12 eller 13 år gammel. Han fløt nedover Provo-elven i en stor hjulslange. Da han kom til den strieste delen av elven, så han at en ung dame hadde blitt dratt inn i de lumske virvelstrømmene. Les historien nedenfor, eller bruk den tilhørende DVD-en slik at elevene kan se president Monson fortelle historien selv B.

“Jeg hørte desperate skrik: ‘Redd henne! Redd henne!’ … Jeg så toppen av hodet hennes forsvinne ned i vannet for tredje gang for å finne sin våte grav der. Jeg strakte ut hånden, grep tak i håret hennes og løftet henne over kanten av slangen og inn i mine armer. Ved den nedre enden av kulpen var vannet roligere, og jeg padlet slangen, med min dyrebare last, til hennes ventende slektninger og venner. De slo armene rundt den dyvåte jenta og kysset henne og ropte: ‘Gudskjelov! Gudskjelov at du er i sikkerhet!’ Deretter klemte og kysset de meg. Jeg ble forlegen og gikk raskt tilbake til slangen og fortsatte turen nedover til Vivian Park-broen. Vannet var iskaldt, men jeg frøs ikke, for jeg var fylt med en varm følelse. Det gikk opp for meg at jeg hadde vært med på å redde et liv. Vår himmelske Fader hadde hørt ropene: ‘Redd henne! Redd henne!’ og tillatt meg, en diakon, å flyte forbi nøyaktig på det tidspunkt da det var behov for meg. Den dagen lærte jeg at den fineste følelsen i jordelivet er å innse at Gud, vår himmelske Fader, kjenner hver enkelt av oss og gir oss rikelige anledninger til å se og få del i hans guddommelige kraft til å frelse” (i Conference Report, okt. 1995, 65–66; eller Lys over Norge, jan. 1996, 48).

  • Hvilke paralleller kan du se mellom president Monsons opplevelse på elven og vårt forhold til dem som undersøker Kirken, er nye eller mindre aktive medlemmer?

Be en elev lese 3 Nephi 18:26.

  • Hvem taler Frelseren til her?

Les 3 Nephi 18:28–29 sammen med elevene.

  • Hvorfor tror du det er viktig å forstå at disse versene er rettet spesielt mot prestedømsledere og ikke mot alle Kirkens medlemmer? (Vi har ingen rett til å bedømme en annens verdighet til å ta del i nadverden. Dette ansvaret påhviler vedkommende selv og hans eller hennes biskop eller grenspresident.)

Les 3 Nephi 18:30–32 sammen med klassen.

  • Hvilke instruksjoner i disse versene skulle alle medlemmer følge? (Du kan gjerne skrive elevenes svar på tavlen.)

Hjelp elevene å forstå at selv om de ikke har kall som biskop eller stavspresident, har de anledninger til å være hjelpsomme og vennlige og be for andres ve og vel.

3 Nephi 19:6–13, 20–21. Den hellige ånds veiledning gis oss hvis vi ønsker den og er verdige til den

Før klasseperioden kopierer du opp utdelingsarket på side 161.

Oppfordre hver elev til å tenke på noe verdifullt som de gjerne skulle hatt. Be dem tenke på hvordan denne gjenstanden kan berike deres liv og hva de må gjøre for å kunne skaffe seg den.

La elevene lese 3 Nephi 19:6–13, 20–21 og merke seg hva folket ønsket mest. Be dem tenke på hvordan Den hellige ånds gave velsigner dem og hva de må gjøre for å motta Åndens veiledning.

  • Hvorfor tror du disse nephittene ønsket Den hellige ånd mer enn noe annet? Hva kunne Den hellige ånd tilføre deres liv?

  • Hva gjorde folket for å kunne motta Den hellige ånd?

  • Hva kan vi gjøre for øke vårt ønske om å motta Den hellige ånds innflytelse i vårt liv? Hvorfor er det viktig å be om veiledning fra Den hellige ånd?

Del ut utdelingsarket. Gi elevene tid til å lese det. Be dem merke seg prinsipper de har sett eksempler på i sitt eget liv, hos familiemedlemmer, venner eller i Skriftene. Gi dem så anledning til å fortelle hverandre om disse opplevelsene eller beretningene i Skriftene.

3 Nephi 19:15–23. Jesus Kristus er vår talsmann hos Faderen

Skriv ordet Talsmann på tavlen.

  • Hva er en talsmann? (En person som taler en annens sak.)

Les Lære og pakter 45:3–5 sammen med elevene.

  • Hvordan fungerer Jesus Kristus som vår talsmann?

Presenter følgende uttalelse av president Joseph Fielding Smith (1876–1972), Kirkens 10. president:

“En talsmann er en som forsvarer og taler en annens sak, eller taler på vegne av en annen… Dette utgjør en del av [Jesu Kristi] store misjon. … Da han var på jorden, ba han ofte for sine disipler, gikk i forbønn hos sin Fader for dem, og siden den gang har han hele tiden gått i forbønn” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954–56], 1:26–27).

  • Hva føler du når du tenker på at Jesus fortsetter å være din talsmann hos Faderen?

Be en elev lese 3 Nephi 19:15–23. Drøft så følgende spørsmål som klasse. (Hvis elevene har spørsmål angående hvorfor disiplene ba til Jesus istedenfor til Faderen, kan du gjerne be dem lese uttalelsen av eldste Bruce R. McConkie på side 312 i elevhåndboken.)

  • Hva befalte Jesus folkemengden og sine disipler å gjøre?

  • Hva lærer Frelserens bønn i vers 20–22 oss om å motta Den hellige ånd?

  • Hva ba Jesus til sin Fader om? Hva ba han spesielt om angående dem som skulle høre hans utvalgte tjeneres ord?

Du kan gjerne påpeke at Frelseren holdt en lignende bønn ikke lenge før han led i Getsemane (se Johannes 17). Elevene kan få ytterligere forståelse ved å sammenligne Johannes 17:11, 20–23 med 3 Nephi 19:20–23. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum trakk frem to poenger fra disse bønnene. Be elevene lese hans kommentarer på side 313 i elevhåndboken.

  • Hva vil det si å være ett med vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Hva vil det si å være ett med hverandre?

Be elevene grunne på følgende spørsmål:

  • Når har du følt Den hellige ånds innflytelse i det siste? Hva fikk denne opplevelsen deg til å føle for Frelseren og menneskene rundt deg?

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å grunne på disse spørsmålene, kan du be dem uttrykke sine tanker. Du kan gjerne dele dine tanker også.

Utdelingsark

Hvordan Den hellige ånd velsigner oss

“Den hellige ånd kan lede og inspirere våre daglige handlinger til det gode” (Richard G. Scott, i Conference Report, okt. 2001, 107; eller Liahona, jan. 2002, 100).

“Den hellige ånd … er kilden til vårt vitnesbyrd om Faderen og Sønnen” (Robert D. Hales, i Conference Report, okt. 2000, 6; eller Liahona, jan. 2001, 6).

“Vi trenger Den hellige ånd som vår stadige ledsager for å kunne ta bedre valg i de avgjørelser som vi står overfor hver dag… Når familiens medlemmer har Den hellige ånd, får de hjelp til å gjøre kloke valg – valg som vil hjelpe dem å vende tilbake sammen med sin familie til sin Fader i himmelen og hans Sønn Jesus Kristus for å bo sammen med dem for evig” (Robert D. Hales, i Conference Report, okt. 2000, 6; eller Liahona, jan. 2000, 6).

“Våre unge menn og kvinner blir bombardert med heslige ting i verden. Åndens ledsagelse vil gi dem styrke til å motstå det onde, og når det er nødvendig, omvende seg og komme tilbake til den rette og smale sti… Alle trenger vi den styrke som er tilgjengelig gjennom Den hellige ånd” (Robert D. Hales, i Conference Report, okt. 2000, 6; eller Liahona, jan. 2001, 6).

“Den hellige ånds gave … hjelper oss å forstå læren og anvende den på oss selv” (Russell M. Nelson, i Conference Report, okt. 2000, 19; eller Liahona, jan. 2001, 19).

“Den hellige ånd vil lede vår tale” (Henry B. Eyring, i Conference Report, okt. 1997, 114; eller Lys over Norge, jan. 1998, 85).

“Det finnes ingen større velsignelse for oss enn Den hellige ånds gave – Den hellige ånd som leder oss, beskytter oss og velsigner oss” (Gordon B. Hinckley, Teachings of Gordon B. Hinckley, [1997], 259).

Hvordan vi innbyr Ånden

“Trofast studium av Skriftene bringer oss Den hellige ånd” (Henry B. Eyring, i Conference Report, april 2004, 16; eller Liahona, mai 2004, 18).

“Daglig bønn [innbyr Den hellige ånd]. Går vi ikke til Gud i bønn, kommer han sjelden til oss, og uten vår bønn er det ikke sannsynlig at han blir hos oss” (Henry B. Eyring, i Conference Report, okt. 1997, 115; eller Lys over Norge, jan. 1998, 86).

“Når vi adlyder vår himmelske Faders vilje, vil denne uvurderlige Hellige ånds gave være med oss kontinuerlig” (Robert D. Hales, i Conference Report, okt. 2000, 6; eller Liahona, jan. 2001, 6).

Skriv ut