2009
Geloof in tijden van tegenspoed
May 2009


Geloof in tijden van tegenspoed

Het evangelie naleven betekent dat we voorbereid zijn om tegenspoed met meer vertrouwen onder ogen te zien en te doorstaan.

Afbeelding
Elder Rafael E. Pino

Enkele jaren geleden kreeg ik op een ochtend een telefoontje van broeder Omar Alvarez, die toen een van mijn raadgevers in de bisschap was. Zijn dochtertje van drie was door een tragisch ongeval omgekomen.

Hij vertelde me wat er de vorige dag was gebeurd:

‘Zodra we bij een van prachtige stranden van Venezuela aankwamen, smeekten onze kinderen of ze in een riviertje vlak bij het strand mochten spelen. We gaven ze toestemming. Wij begonnen alvast wat spullen uit de auto te halen. Twee minuten later zagen we dat onze kinderen te ver bij de oever vandaan gingen.

‘Toen we naar ze toeliepen om ze te waarschuwen, zagen we dat ons dochtertje van drie niet bij de andere kinderen was. We zochten wanhopig naar haar en zagen haar uiteindelijk vlak bij de plek waar de andere kinderen waren in het water drijven. We trokken haar snel uit het water. Sommige mensen probeerden haar te reanimeren, maar het was te laat. Onze jongste dochter was verdronken.

‘De volgende momenten waren uitermate moeilijk, vol met leed en pijn omdat onze jongste dochter was overleden. Dat gevoel veranderde al gauw in een bijna ondraaglijke kwelling. Maar, te midden van de verwarring en onzekerheid, moesten we eraan denken dat onze kinderen onder het verbond geboren waren, en dat onze dochter door dat verbond voor eeuwig onze dochter zou zijn.

‘Wat is het een zegen dat wij lid van De Kerk van Jezus Christus zijn en dat we de verordeningen van zijn heilige tempel hebben ontvangen! Nu zijn we veel meer toegewijd om de Heer trouw te blijven en tot het einde te volharden, omdat we de zegeningen van de tempel waardig willen zijn zodat we onze dochter weer kunnen zien. Soms zijn we verdrietig, “maar we rouwen niet zoals de hopelozen rouwen.”’ (Zie Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [lesboek Melchizedekse priesterschap en zustershulpvereniging, 2007] p. 191.)

Dit gelovige gezin ging begrijpen dat God in tijden van tegenspoed de enige ware bron van troost is. ‘Vrede laat Ik u, mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of versaagd’ (Johannes 14:27).

Enkele jaren na die moeilijke beproeving van de familie Alvarez, zag ik hoe een ander getrouw gezin met grote tegenspoed omging. Verscheidene leden van de familie Quero waren in een verschrikkelijk auto-ongeluk omgekomen. Broeder Abraham Quero verloor zijn ouders, twee zussen, zijn zwager en zijn nicht in dat ongeluk.

De bewonderenswaardige houding van broeder Quero bleek uit wat hij toen zei:

‘Dit was het ogenblik om aan God te laten zien dat ik trouw bleef, dat ik erkende dat ik van Hem afhankelijk ben, dat zijn wil moet geschieden en dat we aan Hem onderworpen zijn.

‘Ik sprak met mijn broers en gaf ze kracht en moed om te begrijpen wat president Kimball jaren geleden heeft gezegd, “dat de dood niet tragisch is, alleen zonde is tragisch” (Leringen van kerkpresidenten: Spencer W. Kimball [lesboek Melchizedekse priesterschap en zustershulpvereniging, 2007] p. 20.) en dat het belangrijk is hoe iemand geleefd heeft, niet hoe hij gestorven is.

‘De woorden van Job vervulden mijn ziel: “de Here heeft gegeven, de Here heeft genomen, de naam des Heren zij geloofd” (Job 1:21). En daarna van Jezus: “Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven” (Johannes 11:25).

‘Dit was een van de meest geestelijke ervaringen die we als familie hebben gehad; om in zulke moeilijke omstandigheden de wil van God te aanvaarden.’

In beide gevallen werd de pijn en het verdriet van die goede gezinnen verzacht door het licht van het evangelie dat hen met vrede en troost vervulde en hen geruststelde dat alles in orde zou komen.

Zelfs als de pijn van deze families niet vergeleken kan worden met het leed van de Heiland in Getsemane, ben ik nu beter in staat om het leed en de verzoening van de Heiland te begrijpen. Er is geen ongemak, leed of ellende die Christus niet in Getsemane gevoeld heeft.

De Heer openbaarde aan Joseph Smith het volgende in de Leer en Verbonden:

‘Welk lijden Mij, ja, God, de grootste van allen, van pijn deed sidderen en uit iedere porie bloeden, en naar lichaam en geest deed lijden — en Ik wilde dat Ik de bittere beker niet behoefde te drinken, en kon terugdeinzen —

‘Niettemin, ere zij de Vader, en Ik dronk en volbracht mijn voorbereidingen voor de mensenkinderen’ (LV 19:18–19).

De profeet Joseph Smith, die veel over de stormen van het leven afwist, riep tijdens een van zijn moeilijkste momenten: ‘O God, waar zijt gij? En waar is de tent die uw schuilplaats bedekt?’ (LV 121:1).

Nadat de profeet zijn stem had verheven, hoorde hij deze vertroostende woorden van de Heer:

Mijn zoon, vrede zij uw ziel; uw tegenspoed en uw ellende zullen slechts van korte duur zijn;

en dan, indien gij het goed doorstaat, zal God u ten hemel verhogen; gij zult over al uw vijanden zegevieren’ (LV 121:7–8).

President Howard W. Hunter heeft gezegd: ‘Als ons leven en ons geloof op Jezus Christus en zijn herstelde evangelie zijn gericht, kan er nooit meer iets permanent misgaan. Als ons leven echter niet op de Heiland en zijn leringen is gericht, kan geen enkel ander succes dat ooit rechtzetten’ (The Teachings of Howard W. Hunter, Clyde J. Williams [red., 1997], p. 40).

De Heiland heeft gezegd:

‘Daarom, wie deze, mijn woorden, hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op een rots bouwde —

‘en de regen viel, en de watervloeden kwamen, en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis; en het viel niet in, want het was gegrondvest op een rots.

‘En eenieder die deze, mijn woorden, hoort en ze niet doet, zal vergeleken worden met een dwaas man, die zijn huis op het zand bouwde —

‘en de regen viel, en de watervloeden kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis; en het viel in en zijn val was groot’ (3 Nephi 14:24–27).

Het is interessant om te zien dat de regen, de watervloeden en de winden tegen beide huizen sloegen! Als we het evangelie naleven wil dat niet zeggen dat we altijd van tegenspoed gespaard blijven. Maar het betekent wel dat we voorbereid zijn om tegenspoed met meer vertrouwen onder ogen te zien en te doorstaan.

Ik geef mijn plechtige getuigenis dat Jezus de Christus is, onze Heiland en Verlosser. Hij leidt zijn kerk door middel van een hedendaagse profeet, president Thomas S. Monson. Als wij ons leven volgens de leringen van de Heiland leiden, zullen we zeker de gemoedsrust en troost vinden die alleen God ons kan geven (zie Filippenzen 4:7). Ik getuig van deze dingen in de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken