2009
Gaven die richting geven aan ons leven
May 2009


Gaven die richting geven aan ons leven

Wij staan er niet alleen voor. God heeft ons de nodige gaven gegeven om ons te helpen in deze wereld.

Afbeelding
Elder José A. Teixeira

Onze hemelse Vader heeft een plan voor ons, een plan van geluk. In zijn plan staan de Heer Jezus Christus en zijn verzoening centraal. Als wij de leringen en het voorbeeld van Jezus Christus volgen, zullen wij ons aandeel in dat plan beter begrijpen.

In het eerste hoofdstuk van het boek Mozes staat een korte maar waardevolle uitspraak die het werk van God eenvoudig samenvat, namelijk: ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen.’1

Op onze levensreis om terug te keren naar en te worden zoals onze Vader, staan we er niet alleen voor. God heeft ons de nodige gaven gegeven om ons te helpen in deze wereld.

Geestelijke gaven zijn zegeningen of talenten die God aan zijn kinderen geeft.2 Deze gaven geven richting aan ons leven, op weg naar eeuwige doelen.

Wat is het een troost om te weten dat er een plan is dat voorziet in een Heiland, Jezus Christus.3 Zijn offer maakt het voor alle mensen die de leringen van zijn evangelie naleven mogelijk om vergeving te ontvangen op voorwaarde van bekering. Wat is het een troost om te weten dat er hulp beschikbaar is waarmee het ons zal lukken om terug te keren naar onze Vader in de hemel. Wat is het een troost om te weten dat we niet aan ons lot zijn overgelaten tijdens onze levensreis op onbekend terrein.

Eén gave die richting geeft aan ons leven, heeft Hij aan iedereen gegeven: het vermogen om te kiezen.

Onze keuzes hebben het onmiskenbare vermogen om ons leven te veranderen. Deze gave is een uitzonderlijk teken van vertrouwen in ons, en tegelijk een cruciale verantwoordelijkheid waar we verstandig mee om moeten gaan. Onze Vader in de hemel respecteert onze keuzevrijheid en zal ons nooit tot het goede dwingen of ons afhouden van minder goede keuzes.4 Wel geeft Hij in de Schriften duidelijk aan hoe wij deze belangrijke en essentiële gave dienen te gebruiken: ‘Doch zie, wat van God is, nodigt uit en verlokt om voortdurend goed te doen; daarom is alles wat uitnodigt en verlokt om goed te doen en God lief te hebben en Hem te dienen, door God ingegeven.’5

De woorden ‘voortdurend goed te doen’ geeft de norm aan die we bij het gebruiken van onze keuzevrijheid dienen toe te passen.

Keuzes hebben gevolgen, die al dan niet direct na onze beslissingen tot uiting komen. Alleen met behulp van de gaven van de Geest kunnen wij de juiste koers aanhouden.

Onlangs ben ik een GPS-ontvanger in zakformaat gaan gebruiken. Dit is een ongelooflijk apparaat met een antenne die is afgesteld op de frequenties die door satellieten hoog boven de aarde worden uitgezonden, plus een scherm met daarop mijn huidige positie op aarde.

In de afgelopen decennia zijn deze apparaten steeds vaker gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden, het maken van kaarten, het doen van landmetingen en, meer recent, om te voorkomen dat mensen de weg kwijtraken!

Door de eeuwen heen heeft de mensheid geprobeerd de weg niet kwijt te raken. In de tijd van de ontdekkingsreizen in de 15de eeuw gebruikten de zeevaarders uit mijn vaderland, Portugal, ‘van de oevers van Lissabon, over zeeën waar eerder geen schip aan begon’6 al de best mogelijke kaarten en de sterren in de nachtelijke hemel met voor die tijd geavanceerde zeeschepen om hun bestemming te vinden. Ondanks dit alles was het niet eenvoudig voor die zeevaarders om tegen de wind in te zeilen, en vaak doolden ze eindeloos rond voordat ze de juiste weg op de uitgestrekte zee hadden gevonden.

Vergelijk dat maar eens met mijn GPS-ontvanger, waarmee ik altijd antwoord krijg op vragen zoals:

  • Waar ben ik?

  • Waar ga ik heen?

  • Wat is de beste manier om daar te komen?

  • Wanneer ben ik daar?

Met dit apparaatje hoef ik me onderweg geen zorgen te maken, en kan ik erop vertrouwen dat het me uiterst nauwkeurig naar de gewenste bestemming brengt.

Toen ik echter een keer een ondergrondse parkeergarage inreed, ontdekte ik een nieuwe functie van het apparaat — ik werd verrast door een waarschuwende stem: ‘Geen satellietontvangst.’ Te midden van al het beton was het satellietsignaal onderbroken en had het apparaat geen verbinding meer.

Eenmaal terug in de open lucht besefte ik ook dat het enige tijd duurde voordat het apparaat het juiste signaal weer had opgepikt.

Ook wij hebben een ‘GPS’ in ons waardoor wij altijd kunnen weten wat goed is en wat verkeerd is, en hulp kunnen krijgen bij het maken van de juiste keuzes.

‘Wij worden geboren met het natuurlijke vermogen om goed van kwaad te onderscheiden dankzij het licht van Christus dat eenieder ontvangt (LV 84:46). Dat vermogen wordt het geweten genoemd. Daardoor zijn wij verantwoordelijke schepselen.’7

Daarnaast hebben wij als lid van de kerk de gave van de Heilige Geest ontvangen om ons te troosten, te beschermen en te leiden.8

Ons geweten kan, net zoals andere vermogens, door zonde of misbruik afstompen.9 Als wij ongevoelig worden voor de dingen van God in ons leven, raken wij ook de ontvangst van het signaal kwijt die we nodig hebben om ons te leiden. Gehoorzaamheid aan de geboden is onze beste waarborg om een krachtig signaal van het goddelijke te behouden.

Onze geliefde profeet, president Thomas S. Monson, heeft gezegd: ‘Ons leven wordt bepaald door de beslissingen die we nemen — want beslissingen bepalen onze bestemming.’10

Ik getuig dat goede keuzes ons uiteindelijk geluk brengen, terwijl verkeerde keuzes ons ongelukkig zullen maken.11 Als wij leren het goede te kiezen en de geboden onderhouden, creëren wij een patroon dat ons helpt om:

  • vervulling te vinden in ons leven;

  • meer op onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te gaan lijken;

  • in aanmerking te komen voor alle zegeningen die aan de getrouwen zijn beloofd.

Nog een gave die richting geeft aan ons leven is het vermogen om de woorden te geloven van hen die getuigen van Jezus Christus.12

In alle tijden, met inbegrip van onze tijd, heeft God bij monde van profeten zijn plan van geluk voor personen en gezinnen geopenbaard. Wie de profeten volgen, ontvangen de zegeningen die God heeft beloofd.

Wij kunnen altijd vertrouwen op de levende profeten. Hun leringen weerspiegelen het woord en de wil van de Heer. ‘Voorzeker, de Here HERE doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten.’13

De tekst van een jeugdwerkliedje spoort ons aan:

Volg de profeet,

volg de profeet, ja, wat je ook doet.

Volg de profeet, (…)

volg de profeet, want zijn raad is goed! (…)

Gods profeet die helpt ons, wijst ons steeds de weg;

luister altijd goed en doe wat hij je zegt.14

Ik getuig dat onze Vader in de hemel een ieder van ons indachtig is, dat Hij onze gebeden hoort en verhoort, en dat Hij met zijn profeten communiceert om ons te leiden. Als wij ons geloof ontwikkelen en vertrouwen stellen in de woorden van de profeten en deze opvolgen, zal ons getuigenis van het plan van geluk en de centrale rol van Jezus Christus in dat plan sterker worden.

Door onze keuzevrijheid en ons geloof in de woorden van hen die van Jezus Christus getuigen, zijn wij in staat de grote wateren van het leven over te steken en onze eeuwige bestemming te bereiken.

Wij zijn dit weekend onderricht door profeten, zieners en openbaarders. Ik ben dankbaar voor de leiding die onze hemelse Vader ons heeft gegeven, en voor zijn Zoon, Jezus Christus, onze Heiland en Verlosser. Ik getuig dat Zij leven en ons liefhebben en dat als wij de instructies opvolgen die wij hebben ontvangen, wij goede keuzes zullen maken, wij de weg niet kwijt zullen raken en wij onze eeuwige woonplaats zullen bereiken. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Mozes 1:39.

  2. ‘Spiritual Gifts’, op gospeltopics.lds.org.

  3. Zie ‘God has a plan for your life’, at www.mormon.org/mormonorg/eng/ basic-beliefs/heavenly-father-s-plan-of- happiness/god-has-a-plan-for-your-life.

  4. Zie ‘God has a plan for your life’, op www.mormon.org.

  5. Moroni 7:13.

  6. Luis de Camõens, The Lusiad, boek I, strofe 1, vert. William Julius Mickle (1776).

  7. ‘Geweten’, Gids bij de Schriften, p. 72.

  8. Zie Handelingen 2:38

  9. ‘Geweten’, Gids bij de Schriften, p. 72.

  10. Thomas S. Monson, ‘Decisions Determine Destiny’, New Era, november 1980, p. 30.

  11. Zie ‘God has a plan for your life’, op www.mormon.org.

  12. Zie LV 46:14.

  13. Amos 3:7.

  14. ‘Volg de profeet’, Kinderliedjes, p. 59.

Afdrukken