Instituut
Inleiding tot Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (Godsdienst 250)


‘Inleiding tot Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (Godsdienst 250)’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Inleiding’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Inleiding tot Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (Godsdienst 250)

Welkom bij de cursus Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie! President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Er is nog nooit een tijd in de wereldgeschiedenis geweest waarin het essentiëler en relevanter was voor elke mensenziel om van onze Heiland af te weten.’ (‘Zuivere waarheid, zuivere leer en zuivere openbaring’, Liahona, november 2021, 6.) Deze cursus biedt uw cursisten een uitstekende kans om hun geloof in Jezus Christus en hun begrip van zijn eeuwige evangelie te vergroten. Tegelijk zullen ze er meer vertrouwen in krijgen dat ze toegang tot zijn macht en verzoening hebben.

Wat zijn de doelen van deze cursus?

Het doel van het Seminarie en instituut voor godsdienstonderwijs is ‘ervoor te zorgen dat jongeren en jongvolwassenen de leringen van de verzoening van Jezus Christus begrijpen en erop vertrouwen, dat ze in aanmerking komen voor de zegeningen van de tempel, en dat zij zichzelf, hun familieleden en anderen voorbereiden op het eeuwige leven met hun Vader in de hemel’. (Het evangelie leren en erin onderwijzen: een handboek voor leerkrachten en leiders in seminaries en instituten voor godsdienstonderwijs [2012], X.)

Deze cursus zal dit doel voor u en uw cursisten dichterbij brengen doordat u:

  • aan leerervaringen deelneemt die het geloof in Jezus Christus en zijn versterkende, reinigende en vervolmakende verzoeningskracht vergroten;

  • uw vermogen vergroot om openbaring te ontvangen;

  • de goddelijke rollen die Jezus Christus in het verlossingsplan van onze hemelse Vader vervult, benoemt, uitlegt en ervan getuigt;

  • uw overgave aan Jezus Christus vergroot, door zijn geboden te onderhouden en uw verbondsrelatie met Hem te eren;

  • uw liefde voor de Heiland vergroot en manieren zoekt om uw dankbaarheid voor Hem en uw hemelse Vader te tonen.

Hoe ziet deze cursus eruit?

De cursus bestaat uit 6 modules met in totaal 28 lessen. Elke module behandelt een belangrijk aspect van de zending van de Heer – voor, tijdens of na zijn sterfelijk leven.

Elke les is berekend op een lesperiode van 50 minuten. Als er wekelijks één les van anderhalf uur wordt gehouden, kan de leerkracht twee lessen combineren. De lessen in elke module hebben namelijk hetzelfde thema.

Elke les bestaat uit voorbereidend studiemateriaal en leerkrachtenmateriaal. Deze lessen zijn ontworpen om de cursisten aan te moedigen zich bedachtzaam voor te bereiden, diepgaander te leren, en ze aan te zetten tot daden waarmee ze in hogere mate zoals hun hemelse Vader en Jezus Christus worden.

Bid bij uw studie van het cursusmateriaal dat u met de hulp van de Heer in de behoeften van uw cursisten kunt voorzien. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Blijf openstaan – blijf vooral voor de Geest openstaan. Zorg dat er nog wat ademruimte in uw leerplan overblijft. Als u een les moet inkorten om uw getuigenis te geven en een discussie over een actueel onderwerp op gang te krijgen, doe dat dan als de Geest ingeeft dat dit gepast is. […]

Onthoud dat een cursist geen vat is dat u moet vullen; een cursist is een vuur dat u moet aansteken. (‘Engelen en verbazing’ [toespraak tijdens instructie-uitzending Seminarie en instituut voor godsdienstonderwijs, 12 juni 2019], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Voorbereidend studiemateriaal

Het voorbereidend studiemateriaal is zowel voor u als voor de cursisten bedoeld. Hierin vindt u leringen uit de Schriften en van kerkleiders, video’s, en een sectie ‘Wil je meer weten?’, met aanvullende leermiddelen over het onderwerp van de les.

Het voorbereidend studiemateriaal bevat ook vragen en activiteiten om de cursisten aan te moedigen hun studie te verdiepen en zich op de klassikale besprekingen voor te bereiden. In het voorbereidend studiemateriaal voor les 4, ‘Zin en vreugde vinden in de scheppingen van de Heer’, worden de cursisten bijvoorbeeld gevraagd om de volgende activiteit te doen:

Afbeelding
activiteit in praktijk brengen van les 4

Met behulp van het voorbereidend materiaal kunnen de cursisten ‘kennis [zoeken], ja, door studie en ook door geloof’ (Leer en Verbonden 88:118). Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Leren door geloof vereist geestelijke, mentale en fysieke inspanning en niet slechts passief luisteren. […]

De cursist [moet] geloof oefenen en moet handelen om zich die kennis zelf eigen te maken. (‘Zoek kennis door geloof’, Liahona, september 2007, 20.)

U kunt eventueel de belofte van de Heer onderstrepen, dat wie oprecht naar geestelijke kennis streven, die zullen ontvangen (zie Mattheüs 7:7; Leer en Verbonden 42:61; 88:63).

Leerkrachtenmateriaal

In de inleiding van elke les worden de beoogde leerdoelen beschreven. Na deze inleiding volgen lessuggesties die de les structuur geven en die bestaan uit leringen uit de Schriften en van kerkleiders, waarheden die u kunt benadrukken, gesprekstips en toepassingsideeën.

Schenk, wanneer u zich in het leerkrachtenmateriaal verdiept, aandacht aan hoe het inspeelt op de voorbereiding van de cursisten. Als u voortdurend van de voorbereiding van de cursisten uitgaat, zullen ze inzien hoe belangrijk het is om elke les voor te bereiden. (NB Houd in gedachten dat het aansnijden van nieuwe leerstof ten koste kan gaan van de tijd waarin de cursisten kunnen vertellen wat ze bij het bestuderen van het voorbereidend materiaal hebben geleerd en gevoeld.)

De onderstaande vraag uit les 4 laat zien hoe u met het leerkrachtenmateriaal kunt inspelen op de voorbereiding van de cursisten:

Afbeelding
uitgeknipte vraag uit les 4
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken voordat u deze cursus geeft

Doe wat uw cursisten voorafgaand aan een les doen: neem de tijd om na te denken over wat het inhoudt om deze cursus te geven. Neem eerst een les of twee door om met het voorbereidend studiemateriaal en het leerkrachtenmateriaal vertrouwd te raken. U zult zien dat deze materialen bedoeld zijn om beide bij uw voorbereiding te gebruiken. Denk dan na over de volgende vragen:

  • Welke onderwijshoudingen of -benaderingen kunt u zoal toepassen om deze materialen effectief voor uw cursisten te gebruiken?

  • Hoe kunt u de cursisten aanmoedigen om zich voor te bereiden, zodat ze een inspirerende leerervaring tijdens de les hebben?

  • Hoe kunt u de cursisten die het voorbereidend studiemateriaal niet hebben bestudeerd, toch bij de les betrekken?

Hoe kan ik mij goed op mijn onderwijstaak voorbereiden?

Onze hemelse Vader zal u bijstaan in uw voorbereiding en uw onderwijs aan zijn kinderen. Als u uw best doet om de Schriften te bestuderen en het evangelie na te leven, kunt u aanspraak op de leiding van de Heilige Geest maken (zie Leer en Verbonden 11:21).

Misschien helpt het als u een of meer van de volgende vragen stelt als u zich voorbereidt om met uw cursisten te leren en ze te onderwijzen:

  • Heb ik in gebed om de leiding van de Heilige Geest en begrip van de behoeften van mijn cursisten gevraagd? Hoe kan ik onderkennen wat voor hen het meest van belang is?

  • Beheers ik de Schriften, het voorbereidend studiemateriaal en het leerkrachtenmateriaal goed genoeg? Moet ik iets in de les aanpassen om in de behoeften van mijn cursisten te voorzien?

  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn cursisten zich in deze les op de Heiland richten en van de Heilige Geest leren?

  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat al mijn cursisten aan de les deelnemen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze in de les de tijd hebben een eigen plan te maken om toe te passen wat ze leren?

  • Hoe kan ik een leeromgeving scheppen waarin cursisten zich gewaardeerd, geaccepteerd en veilig genoeg voelen om een en ander met elkaar te bespreken, en van elkaar te leren? (Zie Leer en Verbonden 88:78, 122.)

Hoe kan ik de lessen voor cursisten met beperkingen aanpassen?

Als u zich op een les voorbereidt, denk dan ook aan cursisten met bijzondere behoeften. Pas de activiteiten aan en stel uw verwachtingen bij, om hen erbij te betrekken en ze te helpen succesvol te zijn. Zie voor meer informatie de hulpmiddelen op disabilities.ChurchofJesusChrist.org.

Hoe kunnen de cursisten hun diploma halen?

Als de cursisten hun instituutsdiploma willen halen, moeten ze:

  1. het voorbereidend materiaal van ten minste 75 procent van de lessen bestuderen;

  2. 75 procent van de lessen bijwonen; en

  3. een van de volgende leertaken afwerken: een studiedagboek bijhouden, drie korte essays over evangelievragen schrijven, zelf (met toestemming van de leerkracht) een studieproject opzetten dat met de inhoud van de cursus te maken heeft, of het antwoord op alle vragen en activiteiten in het voorbereidend materiaal opschrijven. (NB De cursisten hoeven hun antwoorden aan het einde van de cursus niet bij u in te leveren; ze moeten alleen laten zien wat ze hebben gedaan.) Zie voor meer details de pagina Instituut: Ervaringen met groeiend leren.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Vraag uzelf af wat voor soort leerervaringen u wilt dat uw cursisten in deze cursus hebben. Schrijf een paar ideeën op om uw cursisten een zinvolle leerervaring te bieden.

Afdrukken