Instituut
Les 24 Leerkrachtenmateriaal: Op onze rechter, Jezus Christus, vertrouwen


‘Les 24 Leerkrachtenmateriaal: Op onze rechter, Jezus Christus, vertrouwen’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 24 Leerkrachtenmateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Les 24 Leerkrachtenmateriaal

Op onze rechter, Jezus Christus, vertrouwen

In ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ staat: ‘Ieder van ons zal voor Hem [onze Heiland] staan om door Hem te worden geoordeeld naar onze werken en de verlangens van ons hart.’ (ChurchofJesusChrist.org.) Deze les zal de cursisten helpen om duidelijk te verwoorden waarom we volledig op Jezus Christus als onze rechter kunnen vertrouwen. Ze krijgen ook de kans om na te gaan hoe ze zich op het laatste oordeel kunnen voorbereiden.

Lessuggesties

Jezus Christus is onze rechter.

Geef het volgende scenario:

Stel je voor dat je een vriend(in) hebt die een ernstige misdaad heeft begaan. Je kent het slachtoffer van de misdaad ook. Je houdt van beiden.

  • Als je een rechter voor je vriend(in) kon kiezen, welke eigenschappen zou je dan willen dat deze rechter had?

  • Waarom zou je je zorgen maken als de rechter een of meer van die eigenschappen niet had? (Stel bijvoorbeeld dat de rechter meelevend was, maar niet rechtvaardig; of rechtvaardig, maar niet meelevend.)

Herinner de cursisten eraan dat hun is gevraagd om ter voorbereiding op de les een eigenschap van de Heiland te kiezen, waaruit blijkt dat we erop kunnen vertrouwen dat Hij een rechtvaardig rechter is. Geef de cursisten even de tijd om de gekozen eigenschap nog eens te bekijken, of om er indien nodig alsnog een uit te kiezen. Laat ze vervolgens groepjes vormen, en geef ze het volgende uitreikblad.

Jezus Christus is ‘de rechtvaardige Rechter’ (2 Timotheüs 4:8)

Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal – les 24

Lees Psalmen 9:9 en 96:11–13 hardop. Laat elk groepslid vervolgens iets over een eigenschap uit het leven van de Heiland vertellen, waaruit blijkt dat Jezus Christus alle mensen rechtvaardig oordeelt. Bij het bespreken van de eigenschappen, kun je de volgende vragen stellen:

  • Hoe beïnvloedt deze eigenschap de wijze waarop Jezus Christus ons oordeelt?

  • Hoe vergroot deze eigenschap jouw vertrouwen in de geschiktheid van de Heiland om jouw rechter te zijn?

Bespreek, als je specifieke eigenschappen hebt gevonden, hoe Jezus Christus anders is dan alle menselijke rechters. (Je zou de citaten van president Dallin H. Oaks en ouderling Richard G. Scott in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens door kunnen nemen.) Je kunt ook bespreken waarom het belangrijk is dat de Heiland als onze rechter al deze eigenschappen belichaamt.

Jezus Christus is ‘de rechtvaardige Rechter’ (2 Timotheüs 4:8)

Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal – les 24

Afbeelding
Uitreikblad Jezus Christus is de rechtvaardige Rechter

Als ze voldoende tijd hebben gehad voor de bespreking, kunt u enkele cursisten laten vertellen wat ze ervan vinden dat Jezus Christus hun rechter is.

Jezus Christus zal ons naar onze werken en de verlangens van ons hart oordelen.

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

U moet ware beginselen duidelijk verwoorden. Ouderling B.H. Roberts, voormalig lid van de Zeventig, heeft gezegd: ‘De waarheid moet, om begrepen te worden, verklaard worden, en hoe duidelijker en vollediger de verklaring is, hoe meer gelegenheid de Heilige Geest heeft om tot de ziel van de mensen te getuigen dat het werk waar is.’ (Zie James E. Faust, ‘Wat mijn zoon moet weten voor hij op zending gaat’, De Ster, juli 1996, 39.) Bied de cursisten kansen om ware beginselen in de Schriften en de woorden van hedendaagse profeten te vinden en verwoorden.

Laat de cursisten Openbaring 20:12 en Leer en Verbonden 137:9 nog eens in stilte doornemen, en een waarheid opschrijven, die beschrijft hoe we worden geoordeeld. Vraag een paar cursisten om te vertellen welk beginsel ze hebben gevonden. Aan de hand van hun inzichten kunt u een waarheid als de volgende op het bord zetten: Ieder van ons zal voor de Heer staan en door Hem worden geoordeeld naar onze werken en de verlangens van ons hart. Om de cursisten te helpen dit beter te begrijpen, kunt u een of meer van de volgende vragen stellen:

  • Waarom zijn onze werken belangrijk in het laatste oordeel? (Leg uit dat werken kunnen bestaan uit het onderhouden van geboden, ontvangen van verordeningen, nakomen van verbonden, zich bekeren en het dienen van anderen.)

  • Waarom denk je dat we ook naar onze gedachten en de verlangens van ons hart worden geoordeeld? (U kunt het volgende citaat van president Oaks lezen: ‘De verlangens waarnaar we handelen, bepalen hoe we veranderen, wat we bereiken en wie we worden.’ [‘Verlangen’, Liahona, mei 2011, 42.])

  • Waarom is het belangrijk om regelmatig te beoordelen hoe onze verlangens, woorden en daden beïnvloeden wie we worden? (U zou het citaat van president Oaks in sectie 2 van het voorbereidend materiaal door kunnen nemen.)

Herinner de cursisten eraan dat Alma de jonge doordringende vragen stelde waarmee we kunnen beoordelen wie we worden. Laat de cursisten Alma 5:15–16, 19, 26–27 nog eens doornemen, en over ten minste één vraag nadenken, die voor hen het relevantst is. Nadat ze voldoende tijd hebben gehad om rustig na te denken, moedigt u een of twee cursisten aan om te vertellen hoe ze meer als de Heiland zijn geworden of kunnen worden, als ze tijd voor eerlijke zelfreflectie nemen.

Laat de cursisten zich, zoals Alma vraagt, voorstellen dat ze voor God staan om te worden geoordeeld.

  • Wat zou je op dat moment voelen? Waarom?

  • Wie zou je het liefst bij je hebben?

  • Waarom is het belangrijk om te begrijpen dat Jezus Christus niet alleen onze rechter, maar ook onze Voorspraak bij de Vader is? (U kunt bespreken wat het betekent dat Jezus Christus onze Voorspraak is [zie sectie 2 van het voorbereidend materiaal].)

Lees Leer en Verbonden 45:3–5 voor en laat de cursisten zich voorstellen dat Jezus Christus specifiek voor hun pleit.

  • Hoe zou je je voelen als je hoort dat Jezus Christus jouw zaak bij onze hemelse Vader bepleit? (U kunt het citaat van ouderling Dale G. Renlund in sectie 2 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen, om de cursisten duidelijk te maken dat de Heiland zich als onze Voorspraak niet tegen de wil van de Vader verzet.)

  • Hoe kan iemand die denkt dat hij of zij nooit goed genoeg zal zijn om in de tegenwoordigheid van God terug te keren, hoop vinden door te begrijpen en aanvaarden dat de Heiland onze Voorspraak is?

  • Wat kun je vandaag doen om de Heer te laten zien dat je wilt dat Hij je Voorspraak is?

U kunt getuigen dat de Heer niet alleen bij het laatste oordeel, maar ook nu bereid is om onze Voorspraak te zijn (zie Leer en Verbonden 29:5–6). Hij zal onze zaak bepleiten als we Hem om hulp vragen. U kunt ook de video ‘Jesus Christ Is Our Advocate’ (0:48) met ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen laten zien.

Voor de volgende keer

Om de cursisten aan te moedigen voorafgaand aan de volgende les het voorbereidend materiaal te lezen, kunt u een bericht als het volgende sturen: Stel jezelf bij het bestuderen van het voorbereidend materiaal van les 25 de vraag: Hoe beïnvloedt mijn dagelijkse discipelschap mijn eeuwige bestemming?

Afdrukken