Instituut
Les 27 Leerkrachtenmateriaal: Hoop in het licht en het leven van de wereld vinden


‘Les 27 Leerkrachtenmateriaal: Hoop in het licht en het leven van de wereld vinden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 27 Leerkrachtenmateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Les 27 Leerkrachtenmateriaal

Hoop in het licht en het leven van de wereld vinden

Cursisten kunnen om allerlei redenen somber, ontmoedigd en wanhopig zijn. Als ze zich richten op het licht van de wereld, Jezus Christus, kunnen ze echter ook met de kracht van hoop worden vervuld. In deze les krijgen de cursisten de kans om te bedenken hoe ze hun hoop in Hem kunnen vergroten.

Lessuggesties

Jezus Christus zegt dat Hij het licht en het leven van de wereld is.

U kunt aan het begin van de les de volgende afbeelding tonen:

Afbeelding
jongvolwassene verbergt zich voor het licht

Lees Johannes 8:12 en Mosiah 16:9 hardop voor, en laat de cursisten opzoeken hoe Jezus Christus ons kan helpen om de duisternis te overwinnen. Zet de volgende waarheid op het bord: Als wij Jezus Christus volgen, zal Hij voor ons het licht en het leven zijn.

  • In welke opzichten is Jezus Christus voor ons zowel het licht als het leven? (Laat de cursisten indien nodig de uitspraken van president Dallin H. Oaks in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen.)

Om deze les relevant voor uw cursisten te maken, kunt u de onderstaande vragen tonen en voorlezen. Laat de cursisten over deze vragen nadenken, als ze de video ‘The Light That Shineth in Darkness’ (2:19) bekijken.

  • Hoe kan Jezus Christus erkennen als het licht en het leven van de wereld je zegenen, sterken en helpen?

  • Wanneer heb je het licht of het leven van Jezus Christus ervaren? Welk verschil heeft het voor jou gemaakt of zou het kunnen maken?

Laat de cursisten na het bekijken van de video hun gedachten over de vragen opschrijven. U kunt ze vragen om hun antwoorden klassikaal of in groepjes te bespreken.

U kunt de bijgaande afbeelding van de Salt Laketempel tonen en samen het citaat van zuster Sharon Eubank in sectie 1 van het voorbereidend materiaal lezen. U kunt ook het bijbehorende videosegment (0:00–1:17) uit haar toespraak ‘Christus: het licht dat in de duisternis schijnt’ (Liahona, mei 2019, 73–74) laten zien.

Afbeelding
Salt Laketempel
  • Hoe ‘doet [de tegenstander] zijn best om ons licht te dempen, kortsluiting te veroorzaken’ of ons van het licht van de Heiland af te snijden? (Sharon Eubank, ‘Christus: het licht dat in de duisternis schijnt’, 73.)

  • Hoe kunnen we ons verbinden of verbonden blijven met Jezus Christus, de ware bron van het licht en het leven? (U kunt de cursisten laten opschrijven wat ze kunnen doen.)

Onze hoop neemt toe als we ons op Jezus Christus richten.

Toon de volgende waarheid uit ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’: Jezus Christus ‘is het licht, het leven en de hoop van de wereld’.

Afhankelijk van de behoeften van uw cursisten kan het nuttig zijn om de definitie van hoop en het tweede citaat van ouderling Dieter F. Uchtdorf in sectie 2 van het voorbereidend materiaal nog eens kort door te nemen. U kunt dan vragen:

  • Hoe worden we gezegend als we onze hemelse Vader en Jezus Christus als onze ultieme bron van hoop beschouwen? Waarom is het goed om te weten dat hoop ook een gave is?

U kunt de cursisten vragen om aan iemand te denken die misschien ontmoedigd, verdrietig, eenzaam, overstelpt of bezorgd is. Laat de cursisten Moroni 7:40–42 en Ether 12:4 nog eens doornemen en nagaan welke waarheden over hoop in Christus ons leven kunnen veranderen.

Als ze voldoende tijd hebben gehad om dit te bestuderen, laat u enkele cursisten vertellen welke waarheden ze hebben gevonden en hoe die waarheden onze hoop in Christus kunnen vergroten.

U zou de cursisten kunnen vragen om nog eens te kijken naar het verhaal uit de Schriften dat ze in sectie 2 van het voorbereidend materiaal hebben bestudeerd. Geef ze even de tijd om nog eens door te nemen wat ze hebben bestudeerd. Verdeel de cursisten in groepjes en vraag ze om iets te vertellen over hun verhaal uit de Schriften, en wat ze daaruit over hoop in Christus hebben geleerd.

Om de cursisten het belang van hoop in Christus in te laten zien, kunt u het volgende citaat van president Uchtdorf, destijds lid van het Eerste Presidium, geheel of gedeeltelijk tonen. Als ze even de tijd hebben gehad om dit citaat te lezen en erover na te denken, kunt u een of twee cursisten vragen om te getuigen van hun hoop in Jezus Christus en hoe die hun leven beïnvloedt.

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Net als Jeremia zeg ik: ‘Gezegend is de man […] wiens vertrouwen de Heere is’ [Jeremia 17:7].

Net als Joël getuig ik: ‘De Heere is een toevlucht voor Zijn volk en een vesting voor de Israëlieten [Joël 3:16].

En net als Nephi zeg ik: ‘Daarom moet u standvastig in Christus voorwaarts streven, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen. Welnu, indien u voorwaarts streeft, u vergastend aan het woord van Christus, en tot het einde volhardt, zie, zo zegt de Vader: U zult het eeuwige leven hebben’ [2 Nephi 31:20].

En allen die lijden – allen die ontmoedigd, bezorgd of eenzaam zijn – moedig ik vol liefde en zorg aan om nooit de moed op te geven.

Geef nooit op.

Laat wanhoop nooit uw geest eronder krijgen.

Aanvaard de Hoop van Israël en vertrouw op Hem, want de liefde van de Zoon van God doordringt alle duisternis, verzacht al het leed en verblijdt ieder hart. (‘De oneindige kracht van hoop’, Liahona, november 2008, 24.)

Laat de cursisten over de volgende vragen nadenken en hun inzichten, ingevingen of gevoelens opschrijven:

  • Wat heb je vandaag geleerd waardoor je in moeilijke of wanhopige tijden hoop kunt vinden?

  • Welke eenvoudige dingen kun je doen om je geloof en hoop in Jezus Christus te versterken?

Voor de volgende keer

Om de cursisten te helpen goed op de laatste les van deze cursus voorbereid te zijn, kunt u gedurende de week het volgende bericht sturen: Denk bij het bestuderen van het voorbereidend materiaal van onze laatste les na over wat je van deze cursus hebt geleerd. Hoe heeft dit je begrip van Jezus Christus en je geloof in Hem beïnvloed?

Afdrukken