Instituut
Les 28 Leerkrachtenmateriaal: Als getuige van Jezus Christus optreden


‘Les 28 Leerkrachtenmateriaal: Als getuige van Jezus Christus optreden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 28 Leerkrachtenmateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Les 28 Leerkrachtenmateriaal

Als getuige van Jezus Christus optreden

In deze cursus hebben de cursisten de kans gehad om Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie te bestuderen, overdenken en bespreken. Ze werden uitgenodigd om hun getuigenis van de Heiland te versterken en in geloof te handelen om zo meer op Hem te lijken. In deze les denken de cursisten na over wat ze hebben gevoeld, geleerd en ervaren. Ze worden gevraagd om hun getuigenis van de Heiland te geven.

Lessuggesties

Discipelen van Jezus Christus getuigen van Hem.

NB Om de cursisten voldoende tijd te geven om in de les over de Heiland na te denken en hun getuigenis over Hem te geven, bevat deze les minder lessuggesties.

U kunt aan het begin van de les het volgende scenario geven:

Stel je voor dat een goede vriend zijn of haar eerste vasten-en-getuigenisdienst bijwoont of na jaren weer in de kerk komt. Wat zou je zeggen als jij je getuigenis gaf? Wat zou je hopen van anderen te horen?

U zou de cursisten de tijd kunnen geven om op te schrijven wat ze in hun getuigenis zouden zeggen. U kunt dan enkele cursisten vragen wat ze hebben opgeschreven. Als onderdeel van de bespreking kunt u een of meer van de volgende vragen stellen:

  • Hoe zou je je voelen als niemand van Jezus Christus getuigde? Waarom is het zo belangrijk om van Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie te getuigen? (U kunt tijdens de bespreking het volgende citaat van ouderling Dieter F. Uchtdorf tonen: ‘De kern van [ons] getuigenis is altijd geloof in en kennis van Jezus Christus en zijn goddelijke zending’. [‘De kracht van een persoonlijk getuigenis’, Liahona, november 2006, 38.])

  • Hoe heb jij jouw getuigenis van Jezus Christus gekregen? (U kunt Alma 5:46–48 en het tweede citaat van ouderling Uchtdorf in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen. U kunt de cursisten eventueel helpen om een waarheid als de volgende te formuleren: Door de Heilige Geest kunnen we een zeker getuigenis van Jezus Christus hebben.) Welke invloed heeft de Heilige Geest op je begrip van en liefde voor de Heiland gehad?

U zou voorafgaand aan de les een of twee cursisten kunnen vragen om in de les te vertellen hoe zij zijn gezegend door anderen van Jezus Christus te horen getuigen. U kunt dan vragen:

  • Hoe kunnen we als getuige van Jezus Christus optreden? (U kunt de cursisten vragen om het citaat van ouderling Neil L. Andersen in sectie 2 van het voorbereidend studiemateriaal nog eens door te nemen.)

  • Waarom zou het belangrijk zijn om ons getuigenis van de Heiland ook te geven als we denken dat het niet zo sterk is? (U zou het eerste citaat van president Uchtdorf in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens door kunnen nemen.)

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Vraag de cursisten om van Jezus Christus en zijn goddelijke zending te getuigen. Help de cursisten inzien dat een getuigenis geven niet alleen de persoon die het geeft tot zegen is, maar ook het geloof en het getuigenis van anderen kan versterken. Een getuigenis kan gewoon een uiting zijn van wat iemand gelooft, hoopt of als waarheid aanvaardt.

Herinner de cursisten eraan dat ze zijn gevraagd om zich op de les voor te bereiden door een leeractiviteit te kiezen, waarmee ze over hun getuigenis van de Heiland en zijn eeuwige evangelie kunnen nadenken. Geef de cursisten de tijd om hun notities nog eens door te nemen en te bedenken wat ze willen vertellen.

Als u een grote klas hebt, kunt u de cursisten in groepjes opsplitsen, zodat iedereen aan het woord komt. Moedig de cursisten aan om niet al te lang aan het woord te zijn, zodat iedereen in de klas of groep die dat wil, iets kan zeggen. U kunt alle cursisten vragen hun getuigenis te geven, zonder ze onder druk te zetten.

Geef aan het einde van de les uw getuigenis, en moedig de cursisten aan om hun getuigenis van Jezus Christus te blijven versterken, en te blijven zoeken naar gelegenheden om dat getuigenis te geven.

Moedig de cursisten voor het einde van de les aan om zich weer voor een instituutscursus in te schrijven.

Afdrukken