Instituut
Les 23 Leerkrachtenmateriaal: Ons hoopvol op de wederkomst van Jezus Christus voorbereiden


‘Les 23 Leerkrachtenmateriaal: Ons hoopvol op de wederkomst van Jezus Christus voorbereiden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 23 Leerkrachtenmateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Les 23 Leerkrachtenmateriaal

Ons hoopvol op de wederkomst van Jezus Christus voorbereiden

Jezus Christus zal ‘eens op aarde terugkeren [en] heersen als Koning der koningen en regeren als Heer der heren’. (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.) In deze les leggen de cursisten uit waarom ze met hoop naar de wederkomst van Jezus Christus kunnen uitkijken. Ze overwegen ook hoe ze zichzelf en anderen op de wederkomst en de millenniaanse regering van de Heiland kunnen voorbereiden.

Lessuggesties

De wederkomst van de Heiland zal het millennium inluiden.

U kunt voordat de cursisten binnenkomen, het volgende op het bord zetten: Enkele tekenen van de wederkomst van de Heer: valse christussen, valse profeten, oorlogen, geruchten van oorlogen, hongersnoden, pestilentiën, aardbevingen, ongerechtigheid, verwoestende ziekte, geweld en tekenen in de hemelen (zie Mattheüs naar Joseph Smith 1:22–23, 28–30, 33; Leer en Verbonden 45:26–27, 30–33, 40–42).

U zou aan het begin van de les het volgende scenario kunnen geven:

Tijdens een les over de laatste dagen maakt de zondagsschoolklas van Evan een lijst met alle zorgwekkende tekenen en omstandigheden die aan de wederkomst voorafgaan. Een aantal mensen zeggen dat het er slecht uitziet en dat het alleen maar erger zal worden. Evan voelt zich erg ongerust en ontmoedigd als hij naar huis gaat.

  • Heb je je ook weleens als Evan gevoeld?

  • Wat ontbrak er misschien aan deze bespreking?

Laat de cursisten Leer en Verbonden 45:34–35, 38–39 nog eens doornemen, en nagaan welke raad de Heer geeft aan mensen die bezorgd zijn over de tekenen van zijn komst. Overweeg dan welke van de volgende vragen u kunt stellen om uw cursisten meer hoop te geven:

  • Welke boodschap geeft de Heiland aan discipelen die bezorgd zijn over de tekenen van zijn komst? (De cursisten kunnen een waarheid als de volgende vinden: De tekenen van de komst van de Heer laten de getrouwen zien dat zijn wederkomst nabij is.) Hoe kan deze waarheid een boodschap van hoop zijn?

  • Welke gebeurtenissen van de herstelling zijn tekenen dat de wederkomst nabij is? (U kunt de voorbeelden in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen. U kunt ook de lijst met tekenen op het bord aanvullen.) Hoe beïnvloeden deze tekenen en gebeurtenissen hoe je naar de laatste dagen kijkt?

  • Waarom is het belangrijk om ons op Jezus Christus te richten als we over de onrustbarende tekenen van de wederkomst spreken? (U zou het citaat van ouderling Ronald A. Rasband in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens door kunnen nemen.) Hoe kijk je nu tegen de moeilijkheden van de laatste dagen aan, of zou je er anders tegenaan kunnen kijken, doordat je je op Jezus Christus hebt gericht?

Herinner de cursisten eraan dat de wederkomst de millenniaanse regering van vrede en rechtschapenheid van de Heiland inluidt. Laat de cursisten Leer en Verbonden 101:26–32, 35 nog eens doornemen. Laat ze nagaan onder welke omstandigheden we in het millennium zullen leven. U kunt op het bord zetten wat ze vinden.

  • Naar welke omstandigheden kijk je het meest uit? Waarom?

U kunt het volgende citaat van ouderling Neil L. Andersen tonen:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Niets versterkt mijn verlangen om over Christus te spreken meer dan dat ik zijn wederkomst visualiseer. […] Die geweldige ervaring zal voor altijd in onze ziel worden gegrift. (Neil L. Andersen, ‘Wij spreken over Christus’, Liahona, november 2020, 91.)

Laat de cursisten de wederkomst van de Heiland en het millennium visualiseren. Vraag ze daarbij ook om op te schrijven welke gedachten en gevoelens ze bij deze vraag krijgen:

  • Hoe kun je meer hoop en gemoedsrust hebben door aan de wederkomst van de Heiland en het millennium te denken?

U kunt een of twee cursisten laten vertellen wat ze hebben opgeschreven.

De Heer leert ons hoe we ons op zijn wederkomst kunnen voorbereiden.

Laat de cursisten de gelijkenis van de tien meisjes in Mattheüs 25:1–13 nog eens doornemen, of de video ‘Zij die verstandig zijn’ (van tijdcode 0:00 tot 5:46) bekijken. Maak de cursisten zo nodig duidelijk dat de meisjes de leden van de kerk voorstellen. (Zie Dallin H. Oaks, ‘Voorbereiding op de wederkomst’, Liahona, mei 2004, 8.)

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Vertrouw op uw cursisten. Als de cursisten in groepjes werken, vertrouw er dan op dat ze zonder uw toezicht geïnspireerde gesprekken kunnen voeren. Stel na de korte groepsgesprekken vast hoe u verder kunt ingaan op de dingen die ze hebben besproken. Laat de cursisten bijvoorbeeld niet alleen herhalen wat ze hebben besproken, maar vind een manier om op hun groepsgesprekken voort te bouwen.

Om de cursisten diep over de betekenis van de gelijkenis na te laten denken, kunt u ze in kleine groepjes indelen (twee tot drie personen). Geef elk groepje het uitreikblad ‘De dwaze meisjes’ of ‘De wijze meisjes’. Vertel de cursisten dat ze na hun gesprek samen zullen komen met een groepje dat het andere onderwerp heeft besproken, om elkaar te vertellen wat ze hebben geleerd.

De dwaze meisjes

Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal – les 23

  1. Bespreek de volgende vragen:

    • Wat stellen de lampen en de olie in de gelijkenis voor? (Je zou Leer en Verbonden 45:56–57 en het citaat van president Russell M. Nelson in sectie 2 van het voorbereidend materiaal nog eens door kunnen nemen.)

    • Wat is het belang van de woorden ‘toen de bruidegom uitbleef’ (Mattheüs 25:5) en ‘te middernacht klonk er een geroep’ (vers 6)?

    • Waarom werden vijf van de meisjes dwaas genoemd? (Je kunt bespreken wat we van de zinnen ‘Ik ken u niet’ [vers 12] en ‘U kent Mij niet’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 25:11) over de voorbereiding van deze meisjes leren.)

  2. Bedenk een of twee veelvoorkomende voorbeelden die laten zien hoe wij als lid van de kerk een dwaas meisje kunnen zijn. Bereid je voor om je voorbeelden te geven aan een groepje dat de wijze meisjes heeft besproken.

De dwaze meisjes

Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal – les 23

Afbeelding
uitreikblad leerkracht

De wijze meisjes

Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal – les 23

  1. Bespreek de volgende vragen:

  2. Bedenk een of twee veelvoorkomende voorbeelden die laten zien hoe wij als lid van de kerk ervoor kunnen kiezen om ons zoals de wijze meisjes op de wederkomst voor te bereiden. Bereid je voor om je voorbeelden te geven aan een groepje dat de dwaze meisjes heeft besproken.

De wijze meisjes

Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal – les 23

Afbeelding
uitreikblad leerkracht

Als de cursisten voldoende tijd hebben gehad om hun onderwerp te bespreken, laat u elk groepje samenkomen met een groepje dat het andere onderwerp heeft besproken, zodat ze de voorbeelden die ze hebben gevonden met elkaar kunnen delen.

Als de cursisten voldoende tijd hebben gehad om het tweede groepsgesprek te voeren, kunt u een of twee cursisten laten vertellen wat ze hebben geleerd. U kunt een waarheid die zij hebben gevonden opschrijven of tonen, zoals: Ik kan me op de wederkomst van de Heer voorbereiden door mijn getuigenis te versterken en de Heilige Geest als mijn gids te nemen.

U kunt de cursisten aan het einde van de les de tijd geven om op te schrijven hoe ze denken of voelen dat ze zichzelf en anderen het beste op de wederkomst van Jezus Christus kunnen voorbereiden.

Voor de volgende keer

Gedurende de week kunt u de cursisten het volgende, of een eigen bericht, sturen: Bedenk bij het bestuderen van les 24 over het laatste oordeel wat jij kunt doen om dit een heerlijke gebeurtenis te maken.

Afdrukken