Instituut
Les 10 Voorbereidend studiemateriaal: Jezus Christus’ voorbeeld van onderworpenheid volgen


‘Les 10 Voorbereidend studiemateriaal: Jezus Christus’ voorbeeld van onderworpenheid volgen’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 10 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
jongeman bidt

Les 10 Voorbereidend studiemateriaal

Jezus Christus’ voorbeeld van onderworpenheid volgen

Kun je mensen bedenken die ‘onderworpen, zachtmoedig, ootmoedig, geduldig, vol liefde [zijn], gewillig [zijn] zich te onderwerpen aan alles wat de Heer goeddunkt [hun] op te leggen, ja, zoals een kind zich aan zijn [of haar] vader onderwerpt’? (Mosiah 3:19.) Deze christelijke eigenschappen zijn voor ieder van ons die ernaar zoekt binnen handbereik. De Heiland is het volmaakte voorbeeld van iemand die zich aan de wil van onze hemelse Vader onderwerpt. Denk bij je studie aan het belang van het volgende citaat van president Ezra Taft Benson: ‘Mensen die hun leven aan God overdragen, zullen ontdekken dat Hij meer inhoud aan hun leven kan geven dan zijzelf.’ (‘Jesus Christ—Gifts and Expectations’, Ensign, december 1988, 4.)

Sectie 1

Hoe kunnen nederigheid en zachtmoedigheid mij kracht geven?

Sommige mensen denken dat nederigheid een teken van zwakheid is. Ze denken misschien dat nederige mensen angstig en verlegen zijn. Maar toch zijn deze woorden geen goede beschrijving van Jezus Christus, het volmaakte voorbeeld van nederigheid en zachtmoedigheid.

Denk eens aan enkele voorbeelden van de kracht, moed en onverschrokkenheid van de Heiland: Hij verklaarde vol vertrouwen zijn ware identiteit, zelfs als zijn leven daardoor in gevaar kwam (zie Johannes 8:54–59); Hij reinigde onverschrokken de tempel toen die werd verontreinigd (zie Mattheüs 21:12–13; Johannes 2:14–17); Hij verdedigde moedig de verdrukten (zie Johannes 8:1–11; Markus 2:14–17); en Hij was onbevreesd toen Hij werd beschuldigd en bekritiseerd (zie Mattheüs 16:1–12; Lukas 20:19–26).

Afbeelding
Religieuze leiders stellen vragen aan Jezus

Hoe kan nederigheid tot meer persoonlijke kracht leiden? We weten dat ‘nederigheid wil zeggen dat u dankbaar bent en inziet dat u afhankelijk bent van de Heer – dat u voortdurend behoefte heeft aan zijn steun. […]

‘Gedurende zijn aardse bediening heeft [Jezus Christus] altijd aangegeven dat Hij voor zijn kracht afhankelijk was van zijn Vader. Hij heeft gezegd: “Ik kan van Mijzelf niets doen. […] Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft” (Johannes 5:30).’ (Trouw aan het geloof: Evangeliewijzer, ‘Nederigheid’, ChurchofJesusChrist.org.)

De nederige onderworpenheid van de Heiland aan de wil van zijn Vader is ook verbonden aan zijn zachtmoedigheid (zie Mattheüs 11:29). Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Zachtmoedigheid is een kenmerkende eigenschap van de Verlosser, die tot uiting komt in rechtschapen ontvankelijkheid, bereidwillige onderworpenheid en grote zelfbeheersing. […]

De grote Verlosser, die ‘onder alle dingen is neergedaald’ [Leer en Verbonden 88:6], heeft geleden, gebloed en zijn leven gegeven om ‘ons te reinigen van alle ongerechtigheid’ [1 Johannes 1:9], waste met alle liefde de stoffige voeten van zijn discipelen [Johannes 13:4–5]. Die zachtmoedigheid is een kenmerkende eigenschap van de Heer als dienaar en leider.

Jezus toonde het ultieme voorbeeld van rechtschapen ontvankelijkheid en bereidwillige onderworpenheid toen Hij in Gethsémané intense foltering onderging.

‘Toen Hij op die plaats gekomen was, zei Hij tegen [zijn discipelen]: Bid dat u niet in verzoeking komt.

‘En Hij […] knielde neer en bad:

‘Vader, als U wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden’ [Lukas 22:40–42].

De zachtmoedigheid van de Heiland in deze verschrikkelijke gebeurtenis met oneindige draagwijdte toont ieder van ons hoe belangrijk het is om Gods wijsheid boven onze eigen wijsheid te plaatsen. (‘Zachtmoedig en nederig van hart’, Liahona, mei 2018, 32–33.)

Afbeelding
Gebed in Gethsémané, Del Parson
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe ben jij gezegend doordat Jezus Christus Zich zachtmoedig ‘in alle dingen aan de wil van de Vader [heeft] onderworpen vanaf het begin’? (3 Nephi 11:11.) Hoe zou jij je meer aan de wil van God kunnen onderwerpen?

Sectie 2

Hoe kan ik door verbonden te sluiten en na te komen beter de wil van God doen?

Als je naar je eigen leven kijkt, vraag je je misschien af hoe jij ooit zo nederig en zachtmoedig als de Heiland kunt zijn. Gelukkig heeft Jezus Christus ons laten zien hoe we onze wil aan God kunnen onderwerpen.

Aan het begin van zijn bediening ging Jezus naar Johannes de Doper om de doopverordening te ontvangen. Aanvankelijk aarzelde Johannes. Hij zei: ‘Ik heb het nodig door U gedoopt te worden, en komt U naar mij?’ Jezus zei tegen Johannes dat het gepast was, zodat zij ‘alle gerechtigheid [konden] vervullen’ (zie Mattheüs 3:13–17). Je kunt ‘The Baptism of Jesus’ (2:54) bekijken om je studie van dit verhaal te bevorderen.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 2 Nephi 31:6–7, 11–13 om te ontdekken wat Nephi over het voorbeeld van nederigheid van de Heiland heeft gezegd. Zoek naar praktische stappen die jij kunt doen om je nederig aan Gods wil te onderwerpen.

Afbeelding
Doop II, J. Kirk Richards

Als we ons onderwerpen aan de doopverordening, stappen we het verbondspad op. Als we dit pad bewandelen, streven we ernaar om de geboden te onderhouden en ons zo aan Gods wil te onderwerpen. President Russell M. Nelson heeft over het verbondspad gezegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Uw toewijding aan het volgen van de Heiland, door verbonden met Hem te sluiten en u daaraan te houden, zal de deur opendoen naar elk geestelijk voorrecht en elke zegen die mannen, vrouwen, en kinderen overal ter beschikking staan. (‘Nu we samen verdergaan’, Liahona, april 2018, 7.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe ben jij gezegend, of kun je gezegend worden, door je aan de wil van de Heer te onderwerpen door evangelieverbonden te sluiten en na te komen?

Sectie 3

Hoe kan ik God in mijn leven laten zegevieren?

In de Schriften, en tegenwoordig, wordt het verbondsvolk van de Heer vaak het huis van Israël genoemd. President Nelson heeft gezegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

De Hebreeuwse betekenis van het woord Israël luidt: ‘Laat God zegevieren.’ Dus de naam Israël slaat op iemand die bereid is om God in zijn leven te laten zegevieren. En dat denkbeeld beroert mijn ziel!

De term bereid zijn is van cruciaal belang voor de interpretatie van het woord Israël. We hebben allemaal onze keuzevrijheid. […] We kunnen ervoor kiezen om God in ons leven te laten zegevieren, of niet. We kunnen ervoor kiezen om God de grootste invloed op ons leven te laten hebben, of niet. […]

Bent u bereid om God de grootste invloed op uw leven te laten hebben? Laat u zijn woorden, zijn geboden en zijn verbonden beïnvloeden wat u vandaag doet? Geeft u zijn stem voorrang boven alle andere? Bent u bereid om alles wat u voor Hem moet doen voorrang te geven boven elke andere ambitie? Bent u bereid om uw wil in de zijne op te laten gaan? (‘Laat God zegevieren’, Liahona, november 2020, 92, 94.)

Afbeelding
jongvolwassene bidt

Van de Schriften en het leven van hedendaagse discipelen kunnen we meer leren over de kansen, moeilijkheden en zegeningen die op ons pad komen als we ervoor kiezen om God in ons leven te laten zegevieren.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Onderzoek een of meer van de volgende voorbeelden van mensen die God lieten zegevieren, en denk na over de volgende vragen:

  • Naäman, de melaatse, vraagt de profeet Elisa om hulp: 2 Koningen 5:9–14.

  • Maria wordt bezocht door een engel, die verkondigt dat zij de moeder van Jezus zal worden: Lukas 1:26–38.

  • Henoch wordt door de Heer gekozen om het volk tot bekering te roepen: Mozes 6:31–34, 37–39.

  • Een jonge vader bidt voor zijn zieke dochter in: ‘Accepting the Will of God’ (2:23).

  • Ouderling Hugh B. Brown leert hoe belangrijk het is om ons aan Gods wil te onderwerpen: ‘The Will of God’ (3:01).

    • Met welke moeilijkheden kreeg deze persoon te maken toen hij werd gevraagd om zich aan Gods wil te onderwerpen?

    • Wat deed hij of zij om God te laten zegevieren?

    • Hoe werd hij of zij gezegend omdat hij zich aan Gods wil had onderworpen?

Denk na over jouw inspanningen om God in je leven te laten zegevieren, en overweeg dan het volgende getuigenis van Bonnie L. Oscarson, voormalig algemeen jongevrouwenpresidente:

Afbeelding
Presidente Bonnie L. Oscarson

Ik getuig dat er grote zegeningen in het verschiet liggen als wij ook bereid zijn om tegen de Vader te zeggen: ‘Niettemin, uw wil geschiede’ [zie Leer en Verbonden 109:44] en onze wil op de wil van de Heer afstemmen. […] Dit is de toets van dit leven. Als we hier beter in worden, zullen we gelukkiger worden, meer persoonlijke openbaring ontvangen, beter in staat zijn om de mensen om ons heen te dienen, meer hulp in onze beproevingen ontvangen, en een christelijker karakter ontwikkelen. (‘Leaders Address Importance of Conversion at BYU Women’s Conference’, 9 mei 2017, ChurchofJesusChrist.org.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Wat denk je dat je moet doen, of waarmee moet je ophouden, om God meer in je leven te laten zegevieren? Hoe kun je de Heer om hulp vragen om je vollediger aan zijn wil te onderwerpen?

Afdrukken