Instituut
Les 7 Leerkrachtenmateriaal: De gerechtigheid, barmhartigheid en liefde van God omarmen


‘Les 7 Leerkrachtenmateriaal: De gerechtigheid, barmhartigheid en liefde van God omarmen’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 7 Leerkrachtenmateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Les 7 Leerkrachtenmateriaal

De gerechtigheid, barmhartigheid en liefde van God omarmen

In Lectures on Faith leren we dat geloof in God oefenen vereist dat we ‘een correct begrip van zijn karakter en eigenschappen’ hebben ([1985], 38). In deze les krijgen de cursisten de gelegenheid om uit te leggen hoe Gods eigenschappen gerechtigheid en barmhartigheid, manifestaties van zijn goddelijke liefde zijn. Ze denken ook na over wat ze kunnen doen om hun dankbaarheid voor Gods volmaakte liefde en het zoenoffer van de Heiland te tonen.

Lessuggesties

Henoch en Alma onderwijzen in de goddelijke eigenschappen gerechtigheid, barmhartigheid en liefde.

U kunt deze les beginnen door de volgende uitspraak te tonen:

  • In het Oude Testament is de gerechtigheid van Jehova streng en veeleisend. In het Nieuwe Testament is Jezus Christus vergevingsgezind en barmhartig. Ik geloof liever in de God van het Nieuwe Testament dan in de God van het Oude Testament.

  • Welke moeilijkheden zie je in deze uitspraak?

  • Waarom is het belangrijk om zowel gerechtigheid als barmhartigheid als goddelijke eigenschappen te begrijpen en te aanvaarden?

  • Welke problemen kunnen we voor onszelf en anderen veroorzaken als we ons helemaal op gerechtigheid richten en barmhartigheid negeren, of andersom?

U kunt gerechtigheid, barmhartigheid en liefde op het bord schrijven. Vraag de cursisten om groepjes te vormen. Leg uit dat ze een uitreikblad met instructies krijgen, om ze te helpen een dieper begrip te krijgen van het verband tussen Gods gerechtigheid, barmhartigheid en liefde.

De gerechtigheid en liefde van God

Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal – les 7

Lees de volgende tip, voordat je met je groepsbespreking begint:

Onze groepsbesprekingen verbeteren

Streef naar een evenwichtige deelname. We leren het beste als we van alle groepsleden horen, niet slechts één of twee. Als je van nature graag en makkelijk praat, pas dan op dat je het gesprek niet overneemt, of anderen onderbreekt of door ze heen praat. Als je van nature stil bent en minder graag praat, wees dan moedig en geef je mening zodat anderen van jou kunnen leren. Denk niet dat jouw mening er niet toe doet.

Lees samen het volgende scenario:

Zane voelt zich overweldigd door alle wetten en geboden van God. Hij heeft al heel lang het gevoel dat hij gewoon niet goed genoeg is en dat hij altijd tekortschiet. Ontmoedigd door zijn gebrek aan ‘vooruitgang’, is hij onlangs in een patroon van ernstige overtredingen vervallen. Hij voelt dat hij de Geest kwijtraakt. Hij is niet meer waardig om een tempelaanbeveling te hebben. Hij vraagt zich af of God nog steeds van hem houdt, vanwege zijn slechte keuzes. Hij zei onlangs tegen zijn vriendin Maia: ‘Mijn leven is waardeloos. Ik weet bijna zeker dat God me heeft opgegeven.’ Maia antwoordde: ‘Maak je geen zorgen. God houdt onvoorwaardelijk van ons en Hij zal je redden, wat je ook hebt gedaan. Daarom hebben we de verzoening van Jezus Christus.’

Neem kort de omstandigheden door die aan de zondvloed voorafgingen. Neem vervolgens Mozes 7:28–29, 32–33, 37 door en ga na wat Henoch leerde over het karakter van God toen Hij, in het bijzijn van Henoch, zijn ongehoorzame kinderen zag lijden. Bespreek dan de volgende vragen:

  • Welke waarheden in deze verzen kunnen Zane helpen beseffen dat zijn hemelse Vader van hem houdt, ook al heeft Hij de geboden overtreden? Hoe kan deze kennis Zane helpen om zijn relatie met zijn hemelse Vader te verbeteren? (Je kunt als onderdeel van deze bespreking de uitspraak van ouderling Jeffrey R. Holland in sectie 1 van het voorbereidend materiaal lezen.)

  • Hoe is Gods gerechtigheid, die soms door zijn toorn of verbolgenheid wordt uitgedrukt, een bewijs van zijn liefde? (Je kunt samen de uitspraak van president Dallin H. Oaks in sectie 1 van het voorbereidend materiaal lezen.) Hoe zou ons geloof in God verzwakt kunnen worden, als Hij niet rechtvaardig was?

  • Hoe kan Maia’s zienswijze met betrekking tot Gods liefde misleidend zijn? (Het kan nuttig zijn om de uitspraak van ouderling D. Todd Christofferson in sectie 1 te lezen.) Hoe kan Gods liefde beter omschreven worden? Hoe heb je Gods liefde ervaren?

De gerechtigheid en liefde van God

Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal – les 7

Afbeelding
uitreikblad leerkracht

Als u voldoende tijd hebt gehad voor de groepsbesprekingen, kunt u de cursisten uitnodigen waarheden of inzichten te delen die ze bijzonder belangrijk vonden in hun groepsbespreking.

U kunt de standpunten van Zane en Maia over God blijven bespreken, door kort stil te staan bij de keuzes van Corianton tijdens zijn zending (zie Alma 39:1–5). Lees Alma 42:15, 22, 24–25 om te leren wat Alma aan Corianton onderwees over gerechtigheid, barmhartigheid en Jezus Christus.

  • Hoe kan een correct begrip van de verzoening van Jezus Christus Zane helpen om met een nieuw perspectief naar zijn tekortkomingen, fouten en zonden te kijken? Hoe kunnen Zanes houding en handelen veranderen als hij leert wat het betekent om ‘werkelijk boetvaardig’ te zijn? (Zie Alma 42:24.)

  • Wat is volgens jou misleidend aan Maia’s visie op de verzoening van Jezus Christus? Hoe zou je haar visie aanpassen om deze beter met de leringen van Alma te verenigen?

  • Hoe zou Zanes leven veranderen als hij zich minder op zijn eigen tekortkomingen zou richten, en meer op het verlangen van de Heiland om hem een tweede kans te geven? (U zou de uitspraken van President Dieter F. Uchtdorf en ouderling Lynn G. Robbins in sectie 2 van het voorbereidend materiaal nog eens door kunnen nemen.) Hoe is het jouw leven tot zegen geweest om je te richten op het geduld en de barmhartigheid van de Heiland?

U kunt de les beëindigen door de volgende waarheden met de bijbehorende vragen te tonen. Laat de cursisten een van deze waarheden uitkiezen, en laat ze vervolgens hun gedachten en gevoelens als antwoord op de vragen opschrijven:

  • God is diep bedroefd als we door onze ongehoorzaamheid lijden (zie Mozes 7:37).

  • Wat denk of voel je als je erbij stilstaat dat je hemelse Vader huilt wanneer je lijdt als gevolg van je ongehoorzaamheid? Hoe kun je je dankbaarheid voor zijn volmaakte zorg en liefde tonen?

  • Door zijn verzoening heeft Jezus Christus aan de eisen van de gerechtigheid voldaan, waardoor wij ons kunnen bekeren en barmhartigheid kunnen ontvangen (zie Alma 42:24).

  • Wat denk of voel je als je erbij stilstaat dat Jezus Christus aan de eisen van de gerechtigheid heeft voldaan, zodat jij je kunt bekeren en barmhartigheid kunt ontvangen? Hoe kun je je dankbaarheid tonen voor het zoenoffer dat Hij voor jou heeft gebracht?

Voor de volgende keer

In de loop van de week kunt u het volgende, of een eigen bericht, naar uw cursisten sturen: Denk bij het lezen van het voorbereidend materiaal van les 8 aan de verschillende manieren waarop Jezus Christus jou en de mensen van wie je houdt, kan helpen of steunen. Bekijk eventueel de korte video ‘Succor His People’ (0:42) met ouderling Jeffrey R. Holland.

Afdrukken