Instituut
Les 12 Leerkrachtenmateriaal: Zuivere waarheid in de leringen van Jezus Christus vinden


‘Les 12 Leerkrachtenmateriaal: Zuivere waarheid in de leringen van Jezus Christus vinden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 12 Leerkrachtenmateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Les 12 Leerkrachtenmateriaal

Zuivere waarheid in de leringen van Jezus Christus vinden

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De zuivere leer van Christus is krachtig. Die leer verandert het leven van iedereen die haar begrijpt en ernaar streeft die toe te passen.’ (‘Zuivere waarheid, zuivere leer en zuivere openbaring’, Liahona, november 2021, 6–7.) In deze les krijgen de cursisten de kans om te vertellen hoe de leringen van Jezus Christus hun leven hebben beïnvloed. Ze bespreken ook de betekenis van het evangelie en worden gevraagd om te bedenken hoe ze het beter kunnen naleven.

Lessuggesties

Jezus Christus onderwijst waarheden die ons leven veranderen.

U kunt de bijgaande afbeelding tonen, of een andere kiezen, van Jezus die onderwijst. Vraag waarom ‘[Jezus Christus] de grootste leraar [is] die er ooit is geweest of ooit zal zijn’. (Jeffrey R. Holland, ‘Hij leerde, verkondigde, genas’, Liahona, januari 2003, 13.)

Afbeelding
De leringen van de Heiland over discipelschap, Justin Kunz

Om een zinvolle bespreking op gang te brengen, kunt u een of meer van de volgende vragen stellen:

  • Welke invloed hadden de leringen van de Heiland op de mensen die naar Hem luisterden? (U kunt de voorbeelden in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen.) Welke invloed hebben zijn leringen op jou gehad?

  • Wat moeten we doen om de leringen van Jezus Christus een diepgaande en blijvende invloed op ons te geven? (U kunt Johannes 3:21; 7:17; 13:17 en het citaat van ouderling Holland in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen. U kunt de cursisten daarna vragen of ze een beginsel in de trant van het volgende kunnen noemen: Als we naar de leringen van de Heer handelen, kunnen we weten dat ze waar zijn, in licht toenemen, en gelukkig zijn.)

Herinner de cursisten eraan dat hun in sectie 1 van het voorbereidend materiaal is gevraagd om een lering van de Heiland uit te kiezen die hun leven heeft beïnvloed. Ze hebben mogelijk ook naar een lering gezocht die zij relevant voor zichzelf vinden. Geef de cursisten even de tijd om hun Schrifttekst en de drie bijbehorende vragen in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens door te nemen. Moedig de cursisten die de activiteit nog niet hebben gedaan aan om een lering van de Heiland op te zoeken, waar ze over kunnen vertellen.

Laat de cursisten vertellen over de lering van Jezus Christus die ze hebben gekozen, en laat ze antwoord geven op minstens een van de drie vragen uit het voorbereidend materiaal. U kunt deze activiteit klassikaal doen of de cursisten in groepjes verdelen en ze vragen om de beurt iets te vertellen.

Jezus Christus leert de Nephieten de betekenis van zijn evangelie.

Lees samen het volgende scenario:

Amelia is na jarenlange afwezigheid sinds kort weer actief in de kerk. De mensen zijn aardig tegen haar, maar toch voelt ze zich tijdens toespraken en lessen vaak verloren en ontmoedigd. Op een dag zegt ze gefrustreerd tegen je: ‘Laatst hoorde ik iemand zeggen dat het evangelie “goed nieuws” betekent. Zo voelt het echt niet voor mij. Het evangelie klinkt ingewikkeld en er wordt zo veel van me verwacht. Het is meer een last dan een zegen.’

  • Wat kan er tijdens toespraken, lessen of evangeliebesprekingen gebeuren, waardoor iemand zich als Amelia voelt?

  • Wat voor misvattingen zou Amelia over de betekenis en het doel van het evangelie kunnen hebben?

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Leer met de cursisten. Nadat ze de ernstige gevolgen van priesterbedrog hadden ervaren, waren de kerkleden die getrouw waren gebleven in de tijd van Alma ‘standvastig en onverzettelijk’ (Alma 1:25) in hun geloof. Ze zagen in dat ‘de prediker niet beter [was] dan de toehoorder, evenmin was de leraar beter dan de leerling; en aldus waren zij allen gelijk’ (Alma 1:26). Door de cursisten als uw gelijken te behandelen, staat u er meer voor open om met ze en van ze te leren. Bedenk hoe uw cursisten zich zullen voelen als u oprecht interesse in hun gedachten en gevoelens toont.

Laat de cursisten 3 Nephi 27:13–14, 19–21 doornemen en de kernpunten van het evangelie opzoeken waarin de Heiland onderwees.

Om een zinvolle bespreking te bevorderen, kunt u vragen stellen die lijken op de volgende:

  • Wat zijn volgens de Heiland de fundamentele geloofspunten en de uiteindelijke zegen van het naleven van zijn evangelie? (Help de cursisten om de volgende waarheid te vinden: Als we geloof in Jezus Christus oefenen, ons bekeren, ons laten dopen, de Heilige Geest ontvangen en tot het einde toe volharden, kunnen we uiteindelijk vlekkeloos voor God staan.)

  • Hoe kunnen de mening en gevoelens van Amelia veranderen, als ze Jezus Christus in de kern van het evangelie plaatst? Welke invloed heeft het op jouw evangeliebeleving gehad nu je je op de Heiland richt?

  • Welke moeilijkheden kunnen er op ons pad komen als we ons niet meer op Jezus Christus en de fundamentele geloofspunten van zijn evangelie richten? (U kunt het citaat van broeder Daniel K Judd in sectie 2 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen.) Welke dingen zorgen ervoor dat je de basisbeginselen van het evangelie uit het oog verliest? Wat heeft je het meest geholpen om je op de basisbeginselen te blijven richten?

Laat de cursisten het citaat van president Dieter F. Uchtdorf in sectie 2 van het voorbereidend materiaal doornemen, en opschrijven hoe ze zich beter op de basisbeginselen en -toepassingen van het evangelie kunnen richten.

U kunt sommige cursisten ook vragen om te vertellen hoe ze zich op de belangrijkste dingen kunnen richten als ze ernaar streven het evangelie na te leven.

Tot slot kunt u of een cursist getuigen dat er schoonheid en kracht schuilt in het eeuwige evangelie van Jezus Christus naleven.

Voor de volgende keer

U zou de cursisten in de week voorafgaand aan de les het volgende bericht kunnen sturen: Bekijk ‘Be a Minister: Become Part of Someone’s Life’ (0:34) en bedenk wat je uit het voorbereidend materiaal van les 13 over bediening kunt leren.

Afdrukken