Instituut
Les 8 Voorbereidend studiemateriaal: Jezus Christus als de beloofde Messias aanvaarden


‘Les 8 Voorbereidend studiemateriaal: Jezus Christus als de beloofde Messias aanvaarden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 8 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
Over Jezus leren, Dan Burr

Les 8 Voorbereidend studiemateriaal

Jezus Christus als de beloofde Messias aanvaarden

Denk aan een moment waarop je met een lichamelijke, mentale, emotionele of geestelijke beproeving te maken kreeg. Waar ging je toen naartoe om hulp te krijgen? Profeten van vroeger getuigden dat de Messias zou komen om ons te troosten, te sterken en te genezen. Bedenk bij het bestuderen van deze heilige profetieën hoe Jezus Christus, de Messias, jou kan helpen.

Sectie 1

Hoe kan ik worden genezen door Jezus Christus als de Messias te aanvaarden?

Net zoals wij naar de wederkomst van de Heer uitkijken, keek het verbondsvolk in het Oude Testament reikhalzend uit naar de eerste komst van de Messias, de Verlosser. Volgens profeten in het Oude Testament zou de Messias een nakomeling van koning David zijn en zijn volk bevrijden. ‘In het Nieuwe Testament wordt Jezus de Christus genoemd, hetgeen het Griekse woord voor Messias is.’ (Gids bij de Schriften, ‘Messias’.)

Jesaja schreef meerdere profetieën over de Messias en zijn zending (zie Jesaja 9:6; 7:14–15; 11:1–9; 35:5; 51:4–8; 52:9–10). Bekijk ‘Isaiah Prophesied of Christ’ (4:51) en bedenk hoe Jesaja’s profetieën van toepassing zijn op de rol van de Messias in jouw leven.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Jesaja 61:1–3 en markeer eventueel de woorden of zinsneden die de Messias en zijn zending omschrijven. (NB Vroeger sprenkelde men as op het hoofd, als teken van verdriet in tijden van smart en rouw. Mensen hadden de gewoonte om zich op festiviteiten voor te bereiden door zich met olie te zalven en feestelijke kleding aan te trekken. Bomen werden vaak gebruikt als symbool voor mensen.)

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft over Jesaja 61:1–3 gezegd: ‘Deze verzen behoren tot de meest ontroerende en betekenisvolle verzen die ooit zijn geschreven, vooral in het licht van hun ware messiaanse betekenis.’ (Christ and the New Covenant [1997], 89.)

Afbeelding
De profeet Jesaja voorspelt de geboorte van Christus, Harry Anderson

Hoewel dergelijke profetieën de Joden de hoop en verwachting gaven dat ze zouden worden bevrijd, keken velen in de tijd van het Nieuwe Testament ‘alleen uit naar iemand die hen zou bevrijden van de Romeinen en grotere nationale welvaart zou brengen’. (Gids bij de Schriften, ‘Messias’.) Toen Jezus niet aan deze verwachtingen voldeed, verwierpen velen hem als de langverwachte en beloofde Messias.

Afbeelding
Jezus in de synagoge in Nazareth, Greg K. Olsen

Jezus keerde aan het begin van zijn bediening bijvoorbeeld terug naar Nazareth, waar hij op de sabbat de synagoge bezocht. Hij stond op om uit de Schriften te lezen, opende de rol en las Jesaja 61:1–2 hardop voor. Vervolgens verklaarde Hij dat Hij deze messiaanse profetie kwam vervullen (zie Lukas 4:16–21). De aanwezigen waren geschokt en boos, en probeerden Hem te doden (zie Lukas 4:22–30).

Je kunt deze gebeurtenis bekijken in de video ‘Jesus Declares He Is the Messiah’ (3:23).

Net als de mensen in Nazareth moeten wij allemaal zelf besluiten of we Jezus als de Messias aanvaarden. Ouderling Gerrit W. Gong van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft over de persoonlijke aard van de messiaanse zending van de Heer gezegd:

Afbeelding
Ouderling Gerrit W. Gong

Hij leeft – Hij leefde niet alleen toen, maar ook nu; niet voor enkelen, maar voor allen. Hij kwam, en komt, de ontroostbaren genezen, de gevangenen bevrijden, de blinden doen zien, en de gekrenkten verlossen [zie Lukas 4:18]. Dat zijn wij allemaal. Zijn verlossende beloften zijn op ons van toepassing, wat ons verleden of heden ook mag zijn, en wat voor zorgen we ook voor onze toekomst mogen hebben. (‘Hosanna en halleluja – de levende Jezus Christus: de kern van de herstelling en van Pasen’, Liahona, mei 2020, 53.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe heeft de Messias je geholpen toen je hart gebroken en je ziel gekwetst was? Als je het antwoord op deze vraag niet zeker weet, bedenk dan waarom het van belang kan zijn om zijn hulp en genezende kracht in je leven te zoeken.

Sectie 2

Wat heeft de Messias gedaan, dat Hem in staat stelt om mij te genezen en helpen?

Je weet waarschijnlijk uit eigen ervaring wel iets over lijden en pijn. En je hebt het waarschijnlijk ook in het leven van anderen om je heen gezien. Probeer je voor te stellen hoe het voor Jezus Christus moet zijn geweest om alle menselijk lijden te ondergaan – lichamelijke, emotionele en geestelijke pijn voor alle mensen in alle tijden, dus ook voor jou.

Jesaja 53 is een van de meest verhelderende openbaringen in de Schriften over het lijden dat Jezus Christus voor ons heeft doorstaan. Ouderling Holland heeft zelfs gezegd dat het ‘de meest sublieme, de langste en de meest lyrische verklaring [is] van het leven, de dood en het zoenoffer van de Heer Jezus Christus.’ (Christ and the New Covenant [1997], 89.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Jesaja 53:3–6, 8, 11–12 en markeer eventueel wat de Messias heeft moeten doorstaan om jou te kunnen genezen en verlossen. (Om Jesaja 53 beter te begrijpen, kun je ‘De vergadering van Israël en de komst van de Messias: Jesaja 48–54’ uit Het Oude Testament – lesboek voor de cursist lezen.)

Afbeelding
Christus wordt bespot, Carl Heinrich Bloch

Toen de profeet Alma de jonge tot de Nephieten predikte, omschreef hij de omvang en diepte van het lijden van de Messias.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Alma 7:11–12 en denk aandachtig na over wat Jezus heeft geleden, en waarom.

Afbeelding
jonge vrouw ziet er verdrietig uit

Zuster Jean B. Bingham, voormalig algemeen ZHV-presidente, heeft gezegd:

Afbeelding
Presidente Jean B. Bingham

In de 33 jaar dat Hij op aarde leefde, verdroeg [Jezus Christus] afwijzing, vervolging, lichamelijke honger, dorst, vermoeidheid, eenzaamheid, verbaal en lichamelijk misbruik, om ten slotte door toedoen van zondige mannen een wrede dood te sterven. In de hof van Gethsémané en aan het kruis op Golgotha ervoer Hij al onze pijn, zielenleed, verleidingen, ziekten en zwakheden.

Wat wij ook hebben geleden, Hij is de bron van genezing. Zij die onder enige vorm van misbruik hebben geleden, een vreselijk verlies, chronische ziekte of een handicap, valse beschuldiging, kwaadaardige vervolging of geestelijke schade door zonde of onwetendheid, kunnen allemaal door de Verlosser van de wereld genezen. Hij komt echter niet zonder uitnodiging. Wij moeten tot Hem komen en Hem zijn wonderen laten doen. (Zie ‘Opdat uw blijdschap volkomen zal worden’, Liahona, november 2017, 86.)

President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft gezegd hoe de Heer ons te hulp komt:

Afbeelding
President Dallin H. Oaks

De Heiland [kan] vanwege zijn verzoening hulp bieden bij alle pijnen en benauwingen in ons aardse bestaan. Soms geneest zijn macht een ziekte, maar uit de Schriften en eigen ervaring weten we dat Hij ons soms te hulp komt door ons de kracht of het geduld te geven om onze zwakheden te verduren. (‘Gesterkt door de verzoening van Jezus Christus’, Liahona, november 2015, 62.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Denk aan iemand die je kent die met een moeilijk probleem worstelt. Je zou aan hem of haar kunnen schrijven dat Jezus Christus ons kan sterken en verlossen. Als je het gevoel krijgt dat je dit met hem of haar moet delen, kun je dat doen.

Afdrukken