Instituut
Les 25 Voorbereidend studiemateriaal: Een trouwe discipel van Jezus Christus leren zijn


‘Les 25 Voorbereidend studiemateriaal: Een trouwe discipel van Jezus Christus leren zijn’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 25 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
de Heiland onderwijst zijn discipelen

Les 25 Voorbereidend studiemateriaal

Een trouwe discipel van Jezus Christus leren zijn

We zijn elke dag in de gelegenheid om een ware discipel van Jezus Christus te zijn door ons doopverbond te eren. Als zijn discipelen beloven we de Heiland te volgen en volgens zijn leringen te leven (zie Leer en Verbonden 41:5). Gelukkig is discipelschap geen wedstrijd. We kunnen het beter zien als een levenslange reis die we met de steun van Jezus Christus en andere discipelen maken (zie Mosiah 18:8–10). Denk bij het bestuderen van de waarheden in deze laatste module aan de hulp en zegeningen die je kunt ontvangen, als je leert een trouwe discipel van Jezus Christus te zijn.

Sectie 1

Wat kan ik uit het voorbeeld van de Heiland over discipelschap leren?

Een discipel is een toegewijde volgeling. En niemand is een groter voorbeeld van discipelschap dan Jezus Christus. Zijn discipelschap in het volgen van de wil van zijn Vader en zijn liefde voor anderen zijn geweldige voorbeelden voor ons. Een paar uur voordat de Heiland in de hof van Gethsémané zou lijden om de wil van zijn Vader te vervullen, nam Hij de tijd om op tedere wijze de voeten van zijn apostelen te wassen. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft dit moment beschreven:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Terwijl de maaltijd van dat laatste Pascha werd bereid, stond Jezus onder de spanning van zijn diepe emotie. Alleen Hij wist wat Hem in de onmiddellijke toekomst te wachten stond. […]

Tijdens die maaltijd en dergelijke gedachten stond Christus kalm op, omgordde zich zoals een slaaf of dienstknecht dat zou doen, en knielde neer om de voeten van de apostelen te wassen. […] Tot het laatste moment – en ook daarna – zou Hij hun dienstknecht zijn en hen steunen. (‘Hij had hen tot aan het einde lief’, Liahona, september 2002, 11.)

Afbeelding
Jezus wast de voeten van Petrus

Nadat Hij ze zo heilig had gediend, leerde Jezus zijn apostelen waarheden die ons allemaal kunnen leiden als we zijn discipelen willen zijn.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Johannes 13:14–17, 34–35; 14:15 en markeer eventueel wat je leert over hoe je een discipel van Jezus Christus kunt zijn.

Zuster Silvia H. Allred, voormalig raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium, heeft gezegd:

Afbeelding
Zuster Silvia H. Allred

We moeten elkaar liefhebben en dienen. Dat is waarlijk de essentie van het discipelschap in de Kerk van Jezus Christus. (Zie ‘De essentie van het discipelschap’, Liahona, mei 2011, 84.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Denk aan iemand uit de Schriften of in je omgeving, die een voorbeeld is van de essentie van het discipelschap. Bereid je voor om in de les over je voorbeeld te vertellen.

Sectie 2

Wat wordt er van mij als discipel van Jezus Christus verwacht?

Jezus heeft de volgende norm aan discipelschap gesteld: ‘Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen’ (Lukas 9:23). Hij legde dat zo uit: ‘Welnu, zijn kruis opnemen, wil zeggen dat iemand alle goddeloosheid en elke wereldse begeerte verzaakt en mijn geboden bewaart’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 16:26, zie ook vers 25 [zie het aanhangsel in de tripelcombinatie of de Studiewijzers in de Evangeliebibliotheek]).

Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

Als we ons kruis willen opnemen en de Heiland volgen, [moeten] we zijn voorbeeld volgen en […] proberen zoals Hij te worden. We moeten de omstandigheden in ons leven geduldig onder ogen zien, de begeerten van de natuurlijke mens afwijzen en verachten, en op de Heer wachten. (‘Ons kruis opnemen’, Liahona, november 2019, 115–116.)

Afbeelding
Christus en de rijke jongeman, Heinrich Hofmann

Een rijke jongeman vroeg de Heiland eens wat hij moest doen om het eeuwige leven te beërven.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Mattheüs 19:16–21 en let op twee dingen: (1) Wat valt je op aan de vragen van de jongeman? (2) Wat leerde de Heiland de jongeman over discipelschap?

Ouderling Larry R. Lawrence van de Zeventig heeft uitgelegd hoe we dit verhaal uit de Schriften kunnen toepassen:

Afbeelding
Ouderling Larry R. Lawrence

Ik wil u graag aanmoedigen om binnenkort een geestelijke oefening te doen, wellicht al vanavond als u in gebed gaat. Stel de Heer nederig de volgende vraag: ‘Waarom maak ik geen vooruitgang?’ Met andere woorden: ‘Wat ontbreekt mij nog?’ Wacht dan rustig op antwoord. Als u oprecht bent, zal het antwoord u snel duidelijk worden. Dan krijgt u een openbaring die speciaal voor u is bestemd. (‘Wat ontbreekt mij nog?’, Liahona, november 2015, 35.)

In de Schriften staat dat de rijke jongeman in het verhaal helaas ‘bedroefd [wegging], want hij had veel bezittingen’ (Mattheüs 19:22). We zullen altijd offers moeten brengen om een discipel van de Heer te zijn. Maar president James E. Faust, destijds lid van het Eerste Presidium, heeft gezegd:

Afbeelding
President James E. Faust

Gezien de grote belofte die de Heiland ons doet aangaande gemoedsrust in dit leven en eeuwig leven in het hiernamaals, is discipelschap een prijs die de moeite waard is. We kunnen ons niet veroorloven om die niet te betalen. Als we ze vergelijken, dan zijn de vereisten van het discipelschap veel minder dan de beloofde zegeningen. (‘Discipelschap’, Liahona, november 2006, 20.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Neem even de tijd om jezelf gebedvol af te vragen: ‘Wat ontbreekt mij nog?’ Als je de leiding van de Heer zoekt, denk dan aan de volgende woorden van president Dieter F. Uchtdorf, destijds raadgever in het Eerste Presidium: ‘De eerste stap op het pad van het discipelschap begint, gelukkig maar, precies op de plek waar we ons bevinden!’ (‘Het pad van het discipelschap’, Liahona, mei 2009, 77.)

Sectie 3

Hoe kan ik worden gesterkt en gesteund, als het moeilijk wordt om een discipel te zijn?

Als je je soms afvraagt of de beloofde zegeningen van het discipelschap de prijs waard zijn, bedenk dan dat de ‘weg [van de Heer] het pad [is] dat leidt tot geluk in dit leven en tot het eeuwige leven in de wereld hierna.’ (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.) De profeet Jakob heeft gezegd: ‘De rechtvaardigen, de heiligen van de Heilige van Israël, zij die hebben geloofd in de Heilige van Israël, zij die de kruisen van de wereld hebben verdragen […] zullen het koninkrijk van God beërven […] en hun vreugde zal voor eeuwig overvloedig zijn’ (2 Nephi 9:18).

Je kunt jezelf de vraag stellen die de Heiland lang geleden aan zijn discipelen stelde: ‘Want wat baat het een mens, als hij heel de wereld wint en aan zijn ziel schade lijdt? Of wat zal een mens geven als losprijs voor zijn ziel?’ (Mattheüs 16:26.)

Afbeelding
glimlachende jongvolwassene

De Heer belooft zijn discipelen niet alleen eeuwige beloningen, maar Hij zegent ons ook nu als we ernaar streven om Hem te volgen. Hij zegent ons onder andere door ons blijvende vreugde in dit leven te geven. Maar we ontvangen ook andere zegeningen. In een brief aan de Romeinen bespreekt de apostel Paulus enkele manieren waarop de Heer zijn volgelingen steunt, zelfs als zij het moeilijk hebben.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Romeinen 8:16–18, 28, 35, 38–39 en bedenk hoe de Heer je zal helpen om Hem te volgen.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Schrijf een specifieke uitdaging op waar je nu mee te maken hebt – of iets dat je probeert te veranderen – terwijl je probeert de Heiland te volgen. Schrijf vervolgens op hoe jouw liefde voor de Heiland, en zijn liefde voor jou, je kunnen helpen om een getrouwe discipel te zijn.

Afdrukken