Instituut
Les 3 Leerkrachtenmateriaal: Vertrouwen op Jezus Christus, onze voorsterfelijke Heiland en Leider


‘Les 3 Leerkrachtenmateriaal: Vertrouwen op Jezus Christus, onze voorsterfelijke Heiland en Leider’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 3 Leerkrachtenmateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Les 3 Leerkrachtenmateriaal

Vertrouwen op Jezus Christus, onze voorsterfelijke Heiland en Leider

In het voorsterfelijk leven onderwees onze hemelse Vader ons in zijn heilsplan. Daar kregen we de kans om zijn plan en Jezus Christus als onze Heiland te ondersteunen. In deze les vinden de cursisten redenen waarom we Jezus Christus in het voorsterfelijk leven vertrouwden om onze Heiland en Leider te zijn. De cursisten zullen ook overwegen hoe ze in dit leven met Hem stand kunnen houden, in hun voortdurende strijd tegen Satan en zijn legers.

Lessuggesties

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Ga na wat de cursisten tot nu toe hebben geleerd. Geef ze de gelegenheid om te vertellen hoe ze gezegend zijn door iets te doen met de uitnodigingen uit de vorige lessen. Dit kan hun geloof versterken. Zoek onder leiding van de Heilige Geest naar gelegenheden om na te gaan hoe de cursisten toepassen wat ze leren.

Jezus Christus is vanaf het begin gekozen om onze Heiland en Verlosser te zijn.

Neem met de klas enkele minuten de tijd om geopenbaarde waarheden over ons voorsterfelijk leven te benoemen. (Laat de cursisten indien nodig sectie 1 of 2 van het voorbereidend materiaal uitkiezen en kort doornemen. De cursisten kunnen een of meer van de volgende waarheden noemen: In de grote raadsvergadering heeft onze hemelse Vader zijn heilsplan aan ons voorgelegd, waardoor wij in zijn tegenwoordigheid kunnen terugkeren en zoals Hij kunnen worden. De gewilligheid van Jezus Christus om onze Heiland te zijn, was van essentieel belang voor het succes van het plan van de Vader. In het voorsterfelijk leven was Jezus Christus de grootste en intelligentste van alle kinderen van onze hemelse Vader.)

In de loop van de klassikale bespreking kunt u de volgende vragen stellen, als die voor uw cursisten relevant zijn. (NB Om innerlijke bekering te bevorderen, is het misschien beter om dieper op bepaalde onderwerpen in te gaan, in plaats van alle genoemde vragen te stellen.)

  • Hoe kan kennis van het heilsplan iemand die denkt dat zijn of haar leven geen betekenis of doel heeft, tot zegen zijn? (U kunt de uitspraak van ouderling Robert D. Hales in sectie 1 van het voorbereidend materiaal nog eens doornemen.) Hoe heeft je kennis van het heilsplan je in moeilijke tijden geholpen?

  • Waarom heeft het plan van onze hemelse Vader een Heiland nodig? (Zie sectie 1 van het voorbereidend materiaal.)

  • Als je stilstaat bij de losprijs die Jezus Christus persoonlijk heeft voldaan om verzoening voor onze zonden tot stand te brengen, wat denk of voel je dan over zijn gewilligheid om onze Heiland te worden? (Zie Mozes 4:2.)

  • Wat leerde Abraham over de unieke status van Jezus Christus in het voorsterfelijk leven? (Het kan nuttig zijn om hierbij waarheden uit sectie 2 van het voorbereidend materiaal te betrekken.) Hoe kan je kennis van de voorsterfelijke grootsheid van Jezus Christus je helpen om op Hem te vertrouwen als je het moeilijk hebt?

Om dit deel van de les af te sluiten, kunt u de cursisten vragen zich voor te stellen hoe het was om in de grote raadsvergadering aanwezig te zijn, toen onze hemelse Vader het heilsplan aan ons voorlegde en Jezus Christus als onze Heiland werd gekozen. Nodig één of twee cursisten uit om hun gedachten of gevoelens te delen.

Met de hulp van Jezus Christus kunnen we de strijd met Satan en zijn volgelingen winnen.

Toon de bijbehorende afbeelding van de oorlog in de hemel. Laat de cursisten vertellen hoe deze afbeelding verschilt van wat we uit hedendaagse openbaring over de oorlog in de hemel weten. (Moedig de cursisten aan om Mozes 4:1–4, Openbaring 12:7–11 en de uitspraak van president Gordon B. Hinckley in sectie 3 van het voorbereidend materiaal in hun antwoord te betrekken.)

Afbeelding
De aartsengel Michaël, Gustave Doré

Naar aanleiding van de inzichten van de cursisten kunt u de volgende vragen stellen:

  • Waarom kwam Satan in opstand? Wat waren zijn tactieken in de oorlog in de hemel? (Zie Mozes 4:1, 3–4; Openbaring 12:7–9.) Hoe gebruikt hij dezelfde tactieken in onze tijd?

  • Hoe wonnen we volgens Openbaring 12:11 in het voorsterfelijk leven de strijd tegen Satan en zijn volgelingen? (De uitspraak van broeder Ahmad S. Corbitt in het voorbereidend materiaal kan in de bespreking van pas komen. Help de cursisten om de volgende waarheid te ontdekken, en schrijf deze op het bord: Net als in het voorsterfelijk leven kunnen we Satans macht overwinnen, door geloof in de verzoening van de Heiland en door ons getuigenis van Hem.)

  • Hoe heeft je getuigenis van Jezus Christus en zijn verzoening je in de strijd tegen Satan en zijn verleidingen geholpen? Hoe kun je je vertrouwen vergroten dat de Heiland je kan helpen om Satans macht te overwinnen?

Ter afsluiting van de les kunt u de volgende uitspraak van ouderling Jörg Klebingat van de Zeventig tonen en voorlezen:

Afbeelding
Ouderling Jörg Klebingat

Zij die zich bewapenden met het geloof in de komende verzoening van Jezus Christus, die zich lieten bezielen door getuigenissen van zijn goddelijke rol, die geestelijke kennis hadden en de moed om daarmee zijn heilige naam te verdedigen, vochten [tijdens de oorlog in de hemel] aan de frontlinies van deze oorlog van woorden. Johannes leert ons dat die moedige geesten, en anderen, Lucifer hebben overwonnen ‘door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis’ (Openbaring 12:11; cursivering toegevoegd).

Ja, het vooruitzicht van een Heiland en een met bloed bevlekt Gethsémané en Golgotha bracht in de voorsterfelijke oorlog de overwinning. Maar onze moed en ons getuigenis, onze bereidheid om uit te leggen en te redeneren en andere geesten te overreden, voorkwamen dat de vloedgolf van leugen zich ongebreideld kon verspreiden!

Toen we Hem in het voorsterfelijk bestaan met succes hadden verdedigd, werden wij getuige van zijn heilige naam. Ja, de Heer die ons had gelouterd in de strijd en overtuigd was van ons verlangen en onze moed, zei later over ons – leden van het huis van Israël – ‘U bent Mijn getuigen’ (Jesaja 43:10). Laten we onszelf afvragen: geldt die uitspraak voor ons vandaag de dag nog steeds? (Jörg Klebingat, ‘Het geloof verdedigen’, Liahona, september 2017, 29–30.)

Laat de cursisten over de uitspraak van ouderling Klebingat nadenken. Vraag ze ook om te bedenken wat zij kunnen doen om in deze tijd aan de zijde van Jezus Christus te staan. U kunt ze uitnodigen om hun gedachten en ingevingen op te schrijven.

Voor de volgende keer

In de loop van de week kunt u de volgende uitnodiging aan de cursisten sturen: Denk bij het lezen van het voorbereidend materiaal van les 4 na over de wonderen van de schepping, en stuur mij een afbeelding van Gods scheppingen die jou in het bijzonder inspireren, of neem een afbeelding mee naar de les.

Afdrukken