Instituut
Les 5 Leerkrachtenmateriaal: Het verbondsvolk van de Heer worden


‘Les 5 Leerkrachtenmateriaal: Het verbondsvolk van de Heer worden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 5 Leerkrachtenmateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Les 5 Leerkrachtenmateriaal

Het verbondsvolk van de Heer worden

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat het sluiten en nakomen van verbonden met Jezus Christus ‘de deur [zal] opendoen naar elk geestelijk voorrecht en elke zegen die […] ter beschikking staan’ aan alle mensen. (‘Nu we samen verdergaan’, Liahona, april 2018, 7.) In deze les krijgen de cursisten de gelegenheid om te vertellen hoe het sluiten en nakomen van evangelieverbonden met Jehova hun leven kan zegenen, en hoe ze hun toewijding om getrouw het verbondspad te bewandelen, kunnen versterken.

Lessuggesties

Jezus Christus openbaart dat Hij Jehova, de God van het Oude Testament, is.

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Onthoud hoe belangrijk context is. De betekenis van een Schrifttekst wordt door de context beïnvloed. Als u de cursisten helpt om de context van de Schriften te begrijpen, kunnen ze de inhoud – waaronder de bedoeling van de geïnspireerde schrijvers – beter begrijpen.

Toon de volgende uitspraak: ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik’ (Johannes 8:58). Herinner de cursisten eraan dat Jezus deze uitspraak deed toen enkele Schriftgeleerden en Farizeeën weigerden te aanvaarden dat Hij het Licht van de wereld is en dat Hij het werk van zijn Vader deed. Ze wilden weten wie Hij werkelijk was (zie Johannes 8:25). Nadat u deze context hebt gegeven, kan het nuttig zijn om ‘Jesus Declares: I Am the Light of the World; the Truth Shall Make You Free’ (van tijdcode 3:38 tot 4:26) te tonen, en de volgende vragen te bespreken:

  • Waarom probeerden de Schriftgeleerden en Farizeeën de Heiland te stenigen voor deze uitspraak? (Het kan van belang zijn om de context van Exodus 3 door te nemen en daarna de verzen 13–14 van dat hoofdstuk en de uitspraak van ouderling Bruce R. McConkie in sectie 1 van het voorbereidend materiaal te lezen. Help de cursisten om de volgende waarheid te vinden: Jezus Christus was Jehova, de God van het Oude Testament en de grote Ik ben.)

  • Wat leren we van de namen Jehova en Ik ben over Jezus Christus? (Terwijl de cursisten vertellen wat ze van sectie 1 van het voorbereidend materiaal hebben geleerd, kunt u de volgende woorden op het bord zetten: onveranderlijk, eeuwig en bestaat onafhankelijk van een ander.) Hoe kun je meer op Jezus Christus vertrouwen, als je weet dat Hij onveranderlijk en eeuwig is en onafhankelijk van een ander bestaat?

U kunt een paar cursisten vragen om te vertellen waarom zij op de Heer vertrouwen.

Jehova nodigt ons uit om heilige verbonden te sluiten en na te komen.

U zou kunnen vragen:

  • Waarom kunnen we vertrouwen hebben in de verbonden die we met de Heer sluiten? (Zie er tijdens de bespreking op toe dat de cursisten de definitie van verbond begrijpen, die in sectie 2 van het voorbereidend materiaal wordt gegeven.)

Om de cursisten dieper te laten nadenken over het eeuwige belang van het sluiten en nakomen van verbonden met de Heer, kunt u het volgende scenario bespreken.

Je vriend Jim heeft de uitnodiging aanvaard om zich te laten dopen. Maar na een open dag van de tempel begint hij te twijfelen. Hij vertrouwt je toe: ‘Bij de open dag van de tempel, die echt geweldig was, ontdekte ik dat je in de tempel nog meer verbonden moet sluiten dan je bij de doop al hebt gedaan. Ik denk dat al die toezeggingen misschien te veel voor mij zijn.’

Laat de ene helft van de klas in de uitspraak van ouderling D. Todd Christofferson in sectie 2 zoeken naar de zegeningen die we ontvangen als we op het verbondspad lopen. Laat de andere helft van de klas in Abraham 2:8–11 zoeken naar de beloofde zegeningen van het verbond van Abraham.

Nadat u ze de tijd hebt gegeven om te zoeken, kunt u de cursisten koppelen aan iemand die de andere tekst heeft bestudeerd. U kunt ze dan vragen elkaar te vertellen hoe de waarheden die ze hebben ontdekt Jim kunnen helpen om vanuit een nieuw perspectief naar verbonden te kijken.

Om de cursisten te helpen zich bewust te zijn van de waarheid en het belang van evangelieverbonden, kunt u één of meer van de volgende vragen stellen:

  • Waarom denk je dat Jezus Christus van ons verwacht dat we verbonden sluiten om zijn grootste zegeningen te ontvangen? Hoe zijn het sluiten en nakomen van verbonden jou tot zegen geweest?

  • Wat is het verband tussen het verbond van Abraham en de heilige tempel? (U kunt de uitspraak van president Nelson in sectie 2 lezen, en de cursisten duidelijk maken dat we alleen door de tempel het geschenk van het eeuwige leven kunnen ontvangen, wat de ultieme zegen van het verbond van Abraham is. Als het uw cursisten helpt, kunt u de verbonden benoemen die we in de tempelbegiftiging sluiten. Deze worden opgesomd in ‘About the Temple Endowment’ [temples.ChurchofJesusChrist.org]. U kunt de cursisten vervolgens vragen hoe ze door het sluiten en nakomen van tempelverbonden gezegend zijn of kunnen worden. U kunt ook naar president Nelsons getuigenis van het verbond van Abraham luisteren in ‘Special Witness – President Nelson’ [3:28] en de cursisten vragen wat ze voelen, nu ze meer over het verbond van Abraham leren.)

U kunt ze dan de tijd geven om op te schrijven welke verbondszegening ze verlangen te ontvangen, en wat ze daarvoor kunnen doen. (Als de cursisten hun gedachten hebben opgeschreven, kunt u het volgende inzicht van ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen met ze delen: ‘Sommige zegeningen komen vroeg, andere komen laat, andere komen pas in de hemel – maar voor hen die het evangelie van Jezus Christus omarmen, komen ze.’ [‘Hogepriester van goede dingen die zullen komen’, Liahona, januari 2000, 45.])

Voor de volgende keer

Voorafgaand aan de volgende les kunt u de cursisten het volgende bericht sturen: Wil je weten wat een lam, een deurpost, platbrood, kruiden en een staf je over Jezus Christus kunnen leren? Bestudeer het voorbereidend materiaal van les 6 om erachter te komen.

Afdrukken