Institutet
Inledning till Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (Religion 250)


”Inledning till Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (Religion 250)”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Inledning”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Inledning till Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (Religion 250)

Välkommen till Jesus Kristus och hans eviga evangelium! President Russell M. Nelson har förkunnat: ”Det har aldrig funnits en tid i världshistorien då kunskapen om vår Frälsare har varit viktigare för oss personligen och mer relevant för varje mänsklig själ” (”Ren sanning, ren lära och ren uppenbarelse”, Liahona, nov. 2021, s. 6). Den här kursen ger dina elever en enastående möjlighet att stärka sin tro på Jesus Kristus, fördjupa sin kunskap om hans eviga evangelium och öka sitt självförtroende så att de får tillgång till hans kraft och försoning i sina egna liv.

Vad är målsättningen med den här kursen?

Syftet med seminarier och religionsinstitut är att ”hjälpa ungdomar och unga vuxna att förstå och förlita sig på Jesu Kristi lära och försoning, kvalificera sig för templets välsignelser och förbereda sig själva, sina familjer och andra för evigt liv tillsammans med sin Fader i himlen” (Studera och undervisa om evangeliet: En handbok för lärare och ledare inom kyrkans seminarier och religionsinstitut [2012], s. X).

Den här kursen är utformad för att hjälpa dig och dina elever uppnå den här målsättningen genom att

  • engagera er i lärandeupplevelser som ökar tron på Jesus Kristus och hans kraft att stärka, rena och fullkomliggöra er genom hans försoning

  • förbättra er förmåga att ta emot uppenbarelse

  • identifiera, förklara och vittna om gudomliga roller som Jesus Kristus uppfyller i vår himmelske Faders återlösningsplan

  • stärka er beslutsamhet att vara trofasta lärjungar till Jesus Kristus genom att hålla hans bud och hedra er förbundsrelation med honom

  • fördjupa er kärlek till Frälsaren och söka efter sätt att visa tacksamhet för honom och er himmelske Fader.

Hur är den här kursen upplagd?

Kursen är indelad i 6 studieavsnitt med 28 lektioner. Varje avsnitt täcker en viktig aspekt av Herrens förjordiska, jordiska eller efterjordiska mission.

Varje lektion är avsedd att vara 50 minuter lång. För klasser som träffas en gång i veckan under 90 minuter kan lärare slå ihop två lektioner, eftersom lektionerna inom varje studieavsnitt har tydlig anknytning ämnesvis.

Varje lektion består av förberedelsematerial till lektionen och lärarmaterial. Lektionerna är utformade för att inbjuda till eftertänksamma förberedelser, uppmuntra eleverna att engagera sig i djupare lärande, och få till stånd handlingar som hjälper eleverna att bli mer som vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

När du studerar kursmaterialet bör du be om Herrens hjälp att kunna tillgodose dina elevers behov på bästa sätt. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Håll er öppna – håll er särskilt öppna för Anden. Lämna utrymme i er lektionsplanering. Om du behöver korta ner en lektion lite för att bära ditt vittnesbörd och stimulera en diskussion om någon aktuell fråga, så gör det när Anden manar därtill och säger att det är lämpligt. …

Tänk på att en elev inte är en behållare som man ska fylla. En elev är en eld som man ska tända.” (”Änglar och förvåning” [tal vid ett fortbildningsmöte inom Kyrkans utbildningsverksamhet, 12 juni 2019], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org)

Förberedelsematerial till lektionen

Förberedelsematerial till lektionen är avsett att studeras av både dig och dina elever som förberedelse för lektionen. Det innehåller lärdomar från skrifterna och kyrkans ledare, videor samt avsnittet ”Mer?” som erbjuder ytterligare resurser som har med lektionsämnet att göra.

Lektionernas förberedelsematerial innehåller också frågor och aktiviteter som uppmuntrar eleverna att fördjupa sina kunskaper och förbereda sig för att bidra till klassdiskussionerna. I förberedelsematerialet till lektion 4, ”Finn syfte och glädje i Herrens skapelser”, uppmanas till exempel eleverna att göra följande aktivitet:

Bild
handlingsaktivitet till lektion 4

När de använder förberedelsematerialet får eleverna hjälp att ”[söka] lärdom, ja, genom studier och även genom tro” (Läran och förbunden 88:118). Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har lärt:

Bild
Äldste David A. Bednar

Att lära sig genom tro kräver andlig, mental och fysisk ansträngning och inte bara ett passivt mottagande. …

I stället måste eleven själv utöva tro och handla för att själv få kunskapen. (”Sök efter kunskap genom tro”, Liahona, sep. 2007, s. 20)

Du kan söka efter tillfällen att för eleverna betona vikten av Herrens löfte att de som uppriktigt söker andlig lärdom ska få det (se Matteus 7:7; Läran och förbunden 42:61; 88:63).

Lärarmaterial

I inledningen till varje lektion i lärarmaterialet hittar du en beskrivning av vad eleverna avses få ut av den. Den här inledningen följs av undervisningsförslag som ger lektionsstruktur, lärdomar från skrifterna och kyrkans ledare, sanningar att betona, diskussionshjälpmedel och tillämpningsförslag.

När du studerar lärarmaterialet, var då uppmärksam på hur det bygger på elevernas förberedelse. Genom att konsekvent förlita dig på elevernas förberedelse hjälper du dem förstå vikten av förberedelse inför varje lektion. (Obs: Tänk på att om du tar tid för att presenterar ytterligare innehåll under lektionen kan det hindra eleverna från att berätta vad de lärde sig och kände när de studerade förberedelsematerialet.)

Den första frågan nedan som kommer från lektion 4 är ett exempel på hur lärarmaterialet bygger på elevernas förberedelse:

Bild
urklipp av fråga för lektion 4
Bild
ikon, begrunda

Förbered dig för att undervisa den här kursen genom att begrunda

Ungefär som dina elever gör inför lektionen kan du ägna en stund åt begrundan när du förbereder dig för att hålla denna kurs. Gå först igenom en lektion eller två för att bekanta dig med lektionens förberedelse- och lärarmaterial. Lägg märke till hur de här materialen har utformats för att användas tillsammans när du förbereder dig för att undervisa. Fundera sedan över följande frågor:

  • Vilka inställningar eller tillvägagångssätt skulle du kunna ha för att använda det här materialet på ett effektivt sätt tillsammans med dina elever?

  • På vilka sätt kan du uppmuntra eleverna att förbereda sig så att de kan få en rikare upplevelse på lektionen?

  • Vad kan du göra för att inkludera elever som kanske inte har studerat förberedelsematerialet?

Hur kan jag förbereda mig effektivt för att undervisa?

Vår himmelske Fader hjälper dig när du förbereder dig och undervisar hans barn. Dina ansträngningar att flitigt studera skrifterna och leva efter evangeliet hjälper dig att ta emot den Helige Andens vägledning (se Läran och förbunden 11:21).

Det kan vara bra att ställa en eller flera av följande frågor när du förbereder dig för att lära tillsammans med och undervisa dina elever:

  • Har jag bett om att få den Helige Andens vägledning och om att förstå mina elevers behov? Hur kan jag bedöma vad som är mest relevant för dem?

  • Känner jag mig tillräckligt insatt i skrifterna, förberedelsematerialet till lektionen och lärarmaterialet? Finns det något som jag behöver anpassa för att uppfylla mina elevers behov?

  • Hur kan jag hjälpa mina eleverna att fokusera på Frälsaren och lära sig av den Helige Anden under den här lektionen?

  • Hur kan jag hjälpa var och en av mina elever att vara helt engagerade? Hur kan jag se till att de får den tid de behöver under lektionen för att göra egna planer på att tillämpa det de lär sig?

  • Hur kan jag skapa en lärandemiljö där eleverna känner sig uppskattade, accepterade, och trygga med att dela med sig och lära av varandra? (Se Läran och förbunden 88:78, 122.)

Hur kan jag anpassa lektionerna för elever med funktionshinder?

När du förbereder dig för att undervisa, tänk då på elever som har särskilda behov. Anpassa aktiviteter och förväntningar för att inkludera de här eleverna och hjälpa dem att lyckas. För mer information, se resurserna på sidan om funktionshinder på disabilities.ChurchofJesusChrist.org.

Vad förväntas av eleverna för att de ska få tillgodoräkna sig kursen?

För att kunna tillgodoräkna sig poäng till en institutexamen måste eleverna

  1. studera förberedelsematerialet till åtminstone 75 procent av lektionerna

  2. delta i 75 procent av lektionerna som hålls

  3. slutföra en av följande lärandeupplevelser: föra en studiedagbok, besvara tre uppsatsfrågor, utforma och slutföra ett eget studieprojekt (godkänt av läraren) som rör kursens innehåll, eller skriva ner svar på alla frågor och aktiviteter i förberedelsematerialet. (Obs: Eleverna behöver inte lämna in sina svar till dig; i slutet av terminen behöver de bara visa vad de har gjort.) Hitta mer information på sidan Institutets övningar för Höj nivån på kunskapen.

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Fundera över vilka slags lärandeupplevelser du hoppas att dina elever ska få under den här kursen. Skriv ner några tankar om hur du planerar att hjälpa eleverna få meningsfulla lärandeupplevelser.

Skriv ut