Institutet
Lektion 17 – Förberedelsematerial till lektionen: Att finna hopp i Jesu Kristi seger över döden


”Lektion 17 – Förberedelsematerial till lektionen: Att finna hopp i Jesu Kristi seger över döden”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 17 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Jesu Kristi tomma grav

Lektion 17 – Förberedelsematerial till lektionen

Att finna hopp i Jesu Kristi seger över döden

Våra kroppar är en välsignelse! Det är åtminstone lätt att känna så när vi är friska. Men hur är det när vi upplever sådant som hunger, sjukdom, en skada eller funktionsnedsättning? Har du sett de ibland försvagande effekterna av åldrande hos en familjemedlem eller till och med upplevt en närståendes död? När du tänker på fysiskt lidande och död, fundera då på hur en djupare tro på Jesus Kristus och hans uppståndelse kan ge dig hopp och frid.

Del 1

Hur kan min tro stärkas av att jag studerar redogörelserna för Frälsarens uppståndelse?

När Jesus Kristus hade blivit korsfäst lades hans kropp i en grav. På morgonen den tredje dagen upptäckte Maria Magdalena att graven var tom och hon grät. Två änglar frågade henne varför hon grät. Hon svarade: ”De har tagit min Herre, och jag vet inte var de har lagt honom” (Johannes 20:13).

Bild
Maria gråter utanför graven
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Johannes 20:14–18 och tänk på hur det skulle ha varit att vara det första ögonvittnet till Frälsarens uppståndelse. (Uttrycket ”rör mig inte” blir ”håll mig inte” i Joseph Smiths översättning [JST John 20:17]). Äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum antydde att Herren kan ha sagt till Maria: ”Du kan inte hålla mig kvar här, för jag ska fara upp till min Fader” [The Mortal Messiah: From Bethlehem to Calvary (1981), 4:264]. Du kan också titta på videon ”Jesus uppstår” [Jesus Is Resurrected] [4:05] för att få mer insikt i Jesu uppståndelse.)

Frälsaren var som en del av sin försoning den första personen på jorden som uppstod. Hans ande återförenades med hans fullkomliga, odödliga kropp. Sista dagars apostlar har burit vittne: ”Som uppstånden besökte Herren dem som han hade älskat i livet. Han verkade också bland sina ’andra får’ (Johannes 10:16) i det forna Amerika. I vår tid visade han och hans Fader sig för den unge Joseph Smith” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, JesuKristiKyrka.org).

Jesu Kristi uppståndelse är en av de mest noggrant dokumenterade händelserna i skrifterna (se Russell M. Nelson, ”Liv efter livet”, Nordstjärnan, juli 1987, s. 6–8). För att fördjupa ditt vittnesbörd om Frälsarens uppståndelse kan du läsa en eller flera av följande ögonvittnesskildringar eller titta på motsvarande videor:

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Ta några minuter till att skriva ner vad du tänkte och kände när du studerade en eller flera av de här redogörelserna.

Del 2

Hur kan en djupare förståelse av uppståndelsen öka min tro på min himmelske Fader och Jesus Kristus?

Din kropp har evig betydelse och är avgörande för din lycka i det här livet och i nästa. Herren sa till profeten Joseph Smith att ”ande och element [kropp], oskiljaktigt förenade, tar emot glädjens fullhet. Och när de är åtskilda kan människan inte ta emot glädjens fullhet” (Läran och förbunden 93:33–34). I en syn om andevärlden sa president Joseph F. Smith att de döda ”hade betraktat sina andars långa frånvaro från sina kroppar som en fångenskap” (Läran och förbunden 138:50). Tänk på hur viktig uppståndelsen är för Guds plan för sina barn.

I sitt brev till de heliga i Korint lärde aposteln Paulus att om Jesus Kristus inte hade uppstått från de döda, ”då är vår predikan meningslös och även er tro meningslös” (1 Korintierbrevet 15:14).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Korintierbrevet 15:17–22 och 2 Nephi 9:8–9 (du kan också titta på ”De dödas uppståndelse” [Resurrection of the Dead] [1:39]) och fundera över vad som skulle ha hänt med oss om Jesus Kristus inte hade uppstått.

Bild
Jesus visar sig för de fem hundra, av Grant Romney Clawson

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum hjälper oss att förstå ytterligare några doktrinära följder av uppståndelsen:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Begrunda ett ögonblick den betydelse uppståndelsen har i och med att den en gång för alla löser frågan om Jesus från Nasarets sanna identitet samt de stora filosofiska tvisterna och livets frågor. Om Jesus verkligen bokstavligen uppstod måste det innebära att han är en gudomlig varelse. Ingen dödlig människa har makten i sig själv att leva igen efter att ha dött. Eftersom Jesus uppstod kan han inte bara ha varit en snickare, en lärare, en rabbin eller en profet. Eftersom Jesus uppstod måste han ha varit en Gud, ja, Faderns enfödde Son.

Därför är det som han lärde sant, för Gud kan inte ljuga.

Därför var han jordens skapare, som han sa.

Därför är himlen och helvetet verkliga, som han lärde.

Därför finns det en andevärld, som han besökte efter sin död.

Därför ska han komma tillbaka igen, som änglarna sa, och ”personligen … regera på jorden” (Trosartiklarna 1:10).

Därför kommer alla att uppleva uppståndelsen och den yttersta domen. (”Jesu Kristi uppståndelse”, Liahona, maj 2014, s. 113)

Bild
Han lever, av Simon Dewey

President Ezra Taft Benson såg på Frälsarens uppståndelse ur ett evigt perspektiv:

Bild
President Ezra Taft Benson

De största historiska händelserna är de som påverkat flest antal människor under längst tid. Enligt detta kriterium kan ingen händelse vara viktigare för enskilda människor eller nationer än Mästarens uppståndelse. (”Påskens innebörd”, Nordstjärnan, april 1993, s. 3)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Med tanke på vikten av Jesu Kristi uppståndelse, vad kan du göra för att stärka din förståelse och ditt vittnesbörd om den?

Del 3

Hur kan ett vittnesbörd om uppståndelsen ge mig frid och hopp?

Tänk på de fysiska utmaningar du eller personer nära dig har mött eller står inför. Tänk på familjemedlemmar eller nära vänner som har dött. Äldste Paul V. Johnson i de sjuttios kvorum gav följande perspektiv om dessa svåra jordiska upplevelser:

Bild
Äldste Paul V. Johnson

Var och en av oss har fysiska, psykiska och känslomässiga begränsningar och svagheter. De här svårigheterna, en del verkar så obevekliga just nu, kommer till sist att övervinnas. Inget av de här problemen kommer att plåga oss efter uppståndelsen. …

Uppståndelsens mirakel, det slutliga botemedlet, övergår den moderna vetenskapen. Men det övergår inte Guds kraft. …

För alla som lagt ett barn i en grav eller gråtit över en makas kista eller sörjt över en förälders eller en älskad väns död är uppståndelsen en källa till stort hopp. Vilken mäktig upplevelse det blir att träffa dem igen – inte bara som andar utan med uppståndna kroppar. (”Döden skall inte finnas mer”, Liahona, maj 2016, s. 122, 123)

Bild
Frälsarens händer som sträcks ut mot en kvinna

Som ögonvittne till den uppståndne Kristus gladde sig aposteln Paulus över Frälsarens seger över döden.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Korintierbrevet 15:53–55 och fundera över hur tillit till Frälsarens uppståndelse kan ta bort dödens udd.

Observera: Termen ”oförgänglighet” betyder här att kroppen inte längre underkastas förruttnelse eller död.

Bild
ikon, handla

Handla

Hur kan du använda det du har lärt dig om uppståndelsen för att stärka ditt vittnesbörd? Vem känner du som kan välsignas av att höra dina tankar och känslor om Frälsarens uppståndelse? Berätta gärna vad du tycker och känner för den personen.

Skriv ut