Institutet
Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen: Delta i den pågående återställelsen tillsammans med Jesus Kristus


”Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen: Delta i den pågående återställelsen tillsammans med Jesus Kristus”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
unga män utanför ett tempel

Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen

Delta i den pågående återställelsen tillsammans med Jesus Kristus

Har du någonsin funderat på varför din himmelske Fader sände dig till jorden vid den här tidpunkten? President Dieter F. Uchtdorf, då rådgivare i första presidentskapet, har lärt att återställelsen fortsätter i vår tid och att vi lever i ”en av de mest anmärkningsvärda tiderna i världens historia!” (”Sover du dig genom återställelsen?”, Liahona, maj 2014, s. 59). Frälsaren fortsätter att aktivt leda sin kyrka och arbeta för allas frälsning på jorden. När du studerar den här lektionen, fundera då över hur du kan förena dig med honom i hans stora verk.

Del 1

Vilken är min roll i den pågående återställelsen?

Genom profeten Joseph Smith återställde Herren sitt evangelium och återupprättade sin ”sanna och levande kyrka” på jorden (Läran och förbunden 1:30). Äldste LeGrand R. Curtis jr i de sjuttios kvorum har sagt:

Bild
Äldste LeGrand R. Curtis jr

Hur underbart det som Gud uppenbarade genom Joseph Smith än är, avslutades återställelsen inte under Josephs livstid. Genom profeter som kommit efter honom har vi fått sådant som den pågående utvecklingen av tempeltjänst, ytterligare skrifter, översättningen av skrifterna till många språk, evangeliets predikande i hela världen, [och] organiserandet av Söndagsskolan, Unga kvinnor, Primär och prästadömets kvorum. …

”Vi är vittnen till en återställningsprocess”, har president Russell M. Nelson sagt. ”Om du tror att kyrkan är helt återställd har du bara sett början. Det kommer mycket mer.” (”Den pågående återställelsen”, Liahona, april 2020, s. 19)

Bild
missionärer som ber med en man och en kvinna

När Herren fortsätter att utveckla sitt verk är det viktigt att var och en av oss begrundar hur vi kan delta. President Uchtdorf ställde frågan:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

När vår tid på jorden är slut, vilka upplevelser kan vi dela med oss av om vårt eget bidrag till denna betydelsefulla tid i våra liv och till främjandet av Herrens verk? …

Alltför mycket står på spel för oss som personer, familjer och som Kristi kyrka för att bara arbeta halvhjärtat i detta heliga verk.

Att vara en lärjunge till Jesus Kristus gäller inte en gång i veckan eller en gång om dagen. …

Låt oss vara vakna och inte tröttna på att göra gott, för vi ”lägger grundvalen till ett stort verk” [Läran och förbunden 64:33], ja, förberedelsen för Frälsarens återkomst. (”Sover du dig genom återställelsen?”, Liahona, maj 2014, s. 59, 61, 62)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk på aktuella lärdomar från kyrkans ledare, ändringar i kyrkans riktlinjer eller kyrkans allmänna tillkännagivanden som är en del av den pågående återställelsen. Tänk på sådant som undervisas under generalkonferensen, som finns på kyrkans webbplats (JesuKristiKyrka.org) eller som tillkännagetts i kyrkans nyhetsrum (nyheter.JesuKristiKyrka.org). Vad kan de här lärdomarna eller justeringarna betyda för dig?

Del 2

Hur kan jag delta i den pågående återställelsen?

President Nelson har lärt att ett sätt att delta i den pågående återställelsen är genom att hjälpa till att samla Israel. Han förkunnade:

Bild
President Russell M. Nelson

Den insamlingen är det viktigaste som sker på jorden i dag. Inget annat kan jämföras i fråga om omfattning, inget annat kan jämföras i fråga om betydelse, inget annat kan jämföras i fråga om majestät. …

Vill du bli en stor del av den största utmaningen, den största saken och det största arbetet på jorden i dag?

Vill du hjälpa till att samla in Israel i dessa dyrbara sista dagar? Är ni, som är de utvalda, villiga att hjälpa till att finna de utvalda som ännu inte hört det återställda evangeliets budskap? (Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp” [världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018], tillägg till Liahona, s. 8, JesuKristiKyrka.org)

Israels insamling är av stor betydelse eftersom den gör de förbund och välsignelser som utlovats till Abrahams, Isaks och Jakobs efterkommande tillgängliga för alla människor (se 1 Moseboken 26:3–4; 35:11–12; Abraham 2:8–11).

I forna tider bröt Israels hus, Guds förbundsfolk, sina förbund och förkastade Herren. De skingrades ”bland alla nationer” (1 Nephi 22:3, se även v. 4–5). Ändå förutsade profeterna att Herren i de sista dagarna skulle utföra ett ”förunderligt verk” (1 Nephi 22:8) bland både Israel och jordens alla släkten. Han ska samla det skingrade Israel och tillkännage sina förbund (se 1 Nephi 15:12–16; 22:8–10).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Nephi 22:11–12 och sök efter hur Israels insamling kan välsigna alla människor.

President Nelson har också sagt följande om Israels insamling:

Bild
President Russell M. Nelson

Israels insamling är inte slutpunkten. Det är bara början. Änden som vi härdar ut till innefattar templets begåvning och beseglande förrättningar. Den innefattar att vi ingår en förbundsrelation med Gud, antingen via släktlinje eller adoption, och sedan bor hos honom med våra familjer för evigt. Detta är Guds härlighet – evigt liv för hans barn. (”Mormons bok, Israels insamling och Kristi andra ankomst”, Liahona, juli 2014, s. 29)

Bild
unga vuxna kvinnor framför ett tempel

När du tänker på omfattningen av Israels insamling kanske du undrar vad du kan göra för att delta. President Nelson har förklarat: ”Varje gång vi gör någonting som hjälper någon – på ena eller andra sidan om slöjan – att ingå och hålla sina förbund med Gud, hjälper vi till att samla Israel” (”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 92–93).

President Bonnie H. Cordon i Unga kvinnors generalpresidentskap har undervisat om hur du kan upptäcka din roll i insamlingen:

Bild
President Bonnie H. Cordon

Fråga under bön din himmelske Fader vad du kan göra för att vara en del av den här insamlingen och föra andra till Kristus. Skriv ner dina intryck och var sedan modig och handla efter dem! Möjligheterna varierar lika mycket som vi gör. Jag är tacksam för en profet som utmanar var och en av oss att höja oss till en högre nivå. (Facebook, 3 juni 2018 , facebook.com/YWPresident)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Begrunda under bön ett eller två sätt att hjälpa till med Israels insamling. Gör upp och skriv ner en plan för hur du ska handla efter dina intryck. Du kan även se ”Uppenbarelse fortsätter” [Revelation Continues] (0:53).

Del 3

Kan jag verkligen göra skillnad?

Ibland kan du känna dig otillräcklig när du strävar efter att utföra Herrens verk. När du känner så är det viktigt att komma ihåg att du aldrig utför hans verk ensam.

I liknelsen om olivträden jämförde profeten Zenos vingården med världen. Israels hus representeras av ett odlat olivträd och icke-judarna representeras av vilda olivträd. När berättelsen närmar sig slutet gör vingårdens Herre, Jesus Kristus, allt i sin makt för att hjälpa alla träd att bli fruktsamma (se Jakob 5:47).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Jakob 5:70–72 noga och sök efter förhållandet mellan Herren och hans tjänare när de arbetar i vingården.

Tänk på vad det innebär för dig att arbeta med Herren. Till de heliga i de sista dagarna sa Frälsaren: ”Och den som tar emot er, hos honom ska även jag vara, för jag ska gå framför ert ansikte. Jag ska vara på er högra sida och på er vänstra, och min Ande ska vara i era hjärtan och mina änglar runt omkring er för att upprätthålla er” (Läran och förbunden 84:88).

Bild
Frälsarens händer

Äldste Kim B. Clark sa följande om Frälsarens stöd medan han verkade som medlem i de sjuttios kvorum:

Bild
Äldste Kim B. Clark

Minns de ord som Frälsaren sa: ”Jag är inte ensam, för Fadern är med mig” [Johannes 16:32]. Så är det med oss. Vi är inte ensamma. Herren Jesus Kristus och vår himmelske Fader älskar oss, och de är med oss. Eftersom Jesus vände sig till sin Fader och genomförde det stora försoningsoffret kan vi vända oss till Jesus Kristus i trygg förvissning om att han ska hjälpa oss. (”Vänd dig till Jesus Kristus”, Liahona, maj 2019, s. 56)

Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Tänk på ett tillfälle när du har känt Herren hjälpa dig medan du utförde hans verk. Du kan också be en familjemedlem eller vän att berätta om ett exempel från deras liv. Kom till lektionen redo att dela med dig.

Skriv ut