Institutet
Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen: Följ Jesu Kristi exempel på undergivenhet


”Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen: Följ Jesu Kristi exempel på undergivenhet”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
ung man som ber

Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen

Följa Jesu Kristi exempel på undergivenhet

Kan du tänka på någon som är ”undergiven, mild, ödmjuk, tålmodig, kärleksfull, villig att underkasta sig allt som Herren anser lämpligt att lägga på henne, alldeles som ett barn underkastar sig sin far” (Mosiah 3:19)? De här kristuslika egenskaperna finns inom räckhåll för alla som söker dem. Frälsaren är det fullkomliga exemplet på att underkasta sig vår himmelske Faders vilja. När du studerar, fundera då över vikten av följande uttalande av president Ezra Taft Benson: ”Män och kvinnor som överlämnar sina liv åt Gud upptäcker att han kan göra mycket mer av deras liv än de själva kan” (se ”Jesus Kristus – Gåvor och förväntningar”, Nordstjärnan, dec. 1987, s. 4).

Del 1

Hur kan ödmjukhet och saktmod ge mig kraft?

En del människor tycker att ödmjukhet är ett tecken på svaghet. De tror kanske att ödmjuka människor är rädda och blyga. Men dessa ord beskriver inte Jesus Kristus, som är det fullkomliga exemplet på ödmjukhet och saktmod.

Tänk på några exempel på Frälsarens styrka, mod och djärvhet: Han förkunnade frimodigt sin sanna identitet, även när det innebar fara för livet (se Johannes 8:54–59); han rensade modigt templet när det orenades (se Matteus 21:12–13; Johannes 2:14–17); han försvarade tappert de förtryckta (se Johannes 8:1–11; Markus 2:14–17); och han var oförskräckt inför anklagelser och kritik (se Matteus 16:1–12; Lukas 20:19–26).

Bild
Jesus förhörs av religiösa ledare

Hur kan ödmjukhet leda till större personlig kraft och styrka? Vi lär oss att detta ”att vara ödmjuk är att tacksamt erkänna sitt beroende av Herren – att inse att man ständigt behöver hans stöd. …

Under sin jordiska verksamhet erkände [Jesus Kristus] alltid att hans styrka kom sig av hans beroende av sin Fader. Han sa: ’Jag kan inte göra något av mig själv. … Jag söker inte min egen vilja utan hans som har sänt mig’ (Johannes 5:30)” (Gospel Topics, ”Humility”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Frälsarens undergivenhet inför sin Faders vilja är också förenad med hans ödmjukhet (se Matteus 11:29). Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste David A. Bednar

Ödmjukhet är en av Återlösarens utmärkande egenskaper och kännetecknas av rättfärdig lyhördhet, villig undergivenhet och stor självbehärskning. …

Den store Återlösaren som ”steg ner under allt” [Läran och förbunden 88:6] och led, blödde och dog för att rena oss ”från all orättfärdighet” [1 Johannesbrevet 1:9] tvättade ömt sina apostlars smutsiga fötter [Johannes 13:4–5]. Sådan ödmjukhet är en kännetecknande egenskap hos Herren som tjänare och ledare.

Jesus var det fulländade exemplet på rättfärdig mottaglighet och villig underkastelse när han led intensiv smärta i Getsemane.

”När han kom till platsen, sade han till [sina lärjungar]: ’Be att ni inte kommer i frestelse.’

Och han … föll på knä och bad:

’Far! Om du vill, så ta den här bägaren ifrån mig! Men ske inte min vilja, utan din’” [Lukas 22:40–42].

Frälsarens ödmjukhet under den här evigt nödvändiga och ytterst plågsamma upplevelsen visar var och en av oss vikten av att sätta Guds visdom framför vår egen visdom. (”Mild och ödmjuk i hjärtat”, Liahona, maj 2018, s. 32–33)

Bild
Bönen i Getsemane, av Del Parson
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur har du blivit välsignad tack vare att Jesus Kristus ”har underkastat [sig] Faderns vilja i allt från begynnelsen”? (3 Nephi 11:11). Hur kan du vara mer undergiven Guds vilja?

Del 2

Hur kan jag få hjälp att göra Guds vilja genom att ingå och hålla förbund?

När du tänker på ditt eget liv kanske du undrar hur du någonsin kan bli lika ödmjuk och mild som Frälsaren. Tack och lov visade Jesus Kristus oss hur vi kan överlämna vår vilja till Gud.

I början av sin verksamhet gick Jesus till Johannes Döparen för att ta emot dopets förrättning. Johannes försökte först hindra honom och sa: ”Jag behöver döpas av dig – och du kommer till mig!” Jesus sa till Johannes att det var passande så att de kunde ”uppfylla all rättfärdighet” (se Matteus 3:13–17). Du kan titta på ”Jesu dop” [The Baptism of Jesus] (2:54) för att fördjupa dina studier av den här berättelsen.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Nephi 31:6–7, 11–13 för att få veta vad Nephi sa om Frälsarens exempel på ödmjukhet. Sök efter praktiska steg du kan ta för att ödmjukt underkasta dig Guds vilja.

Bild
Dopet II, av J. Kirk Richards

Genom att underkasta oss dopets förrättning träder vi in på förbundsstigen. När vi vandrar på den stigen strävar vi efter att hålla buden och underkastar oss därigenom Guds vilja. President Russell M. Nelson har sagt så här om förbundsstigen:

Bild
President Russell M. Nelson

Din beslutsamhet att följa Frälsaren genom att ingå förbund med honom och sedan hålla dessa förbund öppnar dörren för varje andlig välsignelse och förmån som är tillgänglig för män, kvinnor och barn överallt. (”När vi går framåt tillsammans”, Liahona, apr. 2018, s. 7)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur har du blivit välsignad, eller hur kan du bli välsignad, genom att underkasta dig Herrens vilja i det att du ingår och håller evangeliets förbund?

Del 3

Vad kan jag göra för att låta Gud råda i mitt liv?

I skrifterna och i dag kallas Herrens förbundsfolk ofta Israels hus. President Nelson har sagt:

Bild
President Russell M. Nelson

En av de hebreiska betydelserna av ordet Israel är ”låt Gud råda”. Alltså syftar självaste namnet Israel på en person som är villig att låta Gud råda i hans eller hennes liv. Den tanken är fascinerande!

Ordet villig är avgörande för den här tolkningen av Israel. Vi har alla vår handlingsfrihet. … Vi kan välja att låta Gud råda i våra liv eller inte. Vi kan välja att låta Gud vara det mäktigaste inflytandet i våra liv eller inte. …

Är du villig att låta Gud vara det viktigaste inflytandet i ditt liv? Vill du låta hans ord, hans bud och hans förbund påverka det du gör varje dag? Vill du låta hans röst få prioritet över alla andra? Är du villig att låta det som han vill att du ska göra få företräde framför alla andra ambitioner? Är du villig att låta din vilja införlivas i hans? (”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 92, 94)

Bild
ung vuxen som ber

Av skrifterna och nutida lärjungars liv kan vi lära oss om de möjligheter, utmaningar och välsignelser som kommer när vi väljer att låta Gud råda i våra liv.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Utforska minst ett av följande exempel på personer som låter Gud råda, och begrunda frågorna som följer:

  • Naaman den spetälske söker hjälp av profeten Elisha: 2 Kungaboken 5:9–14.

  • Maria får besök av en ängel som förkunnar att Maria ska bli mor till Jesus: Lukas 1:26–38.

  • Enok utses av Herren till att kalla folket till omvändelse: Mose 6:31–34, 37–39.

  • En ung far ber för sin sjuka dotter: ”Acceptera Guds vilja” [Accepting the Will of God] (2:23).

  • Äldste Hugh B. Brown lär sig vikten av att underkasta sig Guds vilja: ”Guds vilja” (3:01).

    • Vilka utmaningar följde på uppmaningen till personen att underkasta sig Guds vilja?

    • Vad gjorde personen för att låta Gud råda?

    • Hur välsignades personen för att han underkastade sig Guds vilja?

När du tänker på dina ansträngningar att låta Gud råda i ditt liv, tänk då på följande vittnesbörd av president Bonnie L. Oscarson, tidigare Unga kvinnors generalpresident:

Bild
President Bonnie L. Oscarson

Jag vittnar om att det finns stora välsignelser i beredskap när vi också är villiga att säga till Fadern: ”Ske dock din vilja” [se Läran och förbunden 109:44] och anpassa vår vilja till Herrens vilja. … Det här är livets prövning. När vi blir bättre på att göra det får vi större glädje, större förmåga att ta emot personlig uppenbarelse, större förmåga att tjäna människor omkring oss, mer hjälp med att möta prövningar och en mer kristuslik natur. (”Leaders Address Importance of Conversion at BYU Women’s Conference”, 9 maj 2017, ChurchofJesusChrist.org)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Vad tycker du att du borde börja göra eller sluta göra för att låta Gud råda mer fullständigt i ditt liv? Hur kan du inbjuda Herrens hjälp i det att du mer fullständigt underkastar dig hans vilja?

Skriv ut