Institutet
Lektion 14 – Förberedelsematerial till lektionen: Känna igen Frälsarens underverk


”Lektion 14 – Förberedelsematerial till lektionen: Känna igen Frälsarens underverk”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 14 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Jesus uppväcker Jairus dotter, av Dan Burr

Lektion 14 – Förberedelsematerial till lektionen

Känna igen Frälsarens underverk

När vi pratar om Jesu Kristi underverk brukar vi fokusera på de inspirerande berättelser vi hittar i Nya testamentet. Det finns visserligen mycket vi kan och bör lära oss av de här redogörelserna i skrifterna, men har du tänkt på de underverk som Herren utför i vår tid – och i ditt liv? När du studerar, försök då fördjupa din tro på Herrens kraft och villighet att utföra underverk för dig och andra.

Del 1

Vad kan jag lära mig om Frälsaren genom hans underverk?

Under sin jordiska verksamhet vandrade Jesus Kristus ”på vägarna i Palestina, botade sjuka, gav de blinda synen åter och uppväckte döda” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, JesuKristiKyrka.org). Var och en av dessa underverk är en ”exceptionell händelse orsakad genom Guds makt” och ”är en del av Jesu Kristi evangelium” (Handledning för skriftstudier, ”Underverk”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org). De utgjorde bevis för judarna på att Jesus var den utlovade Messias (se Matteus 11:4–5; Johannes 20:30–31).

Äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”[Jesu Kristi] försoning, som kulminerade i hans uppståndelse efter tre dagar i en lånad grav, är det största underverket i människans historia” (”För se, jag är en undrens Gud”, Liahona, maj 2021, s. 109).

Bild
den uppståndne Kristus

Äldste Rasband förklarade också att även om Jesu underverk vittnar om hans gudomlighet, påminner de oss också ”om hans makt, hans kärlek till oss, hans räckhåll från himlen till vår jordiska upplevelse och hans önskan att lära oss det som är av störst värde” (se ”För se, jag är en undrens Gud”, s. 111).

Fundera över vad vi kan lära oss av hur Frälsaren botade en förlamad man. Fyra andra män hade burit mannen till huset där Jesus undervisade. När de upptäckte att huset var så fullt att de inte kunde komma in, tog de bort en del av taket och sänkte ner den lame mannen till Frälsaren (se Markus 2:1–4).

Bild
Jesus botar en man
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Markus 2:5–12 och fundera över vad du lär dig om Frälsaren och hans helande kraft av den här upplevelsen.

Lägg märke till att Frälsarens underverk omfattade både fysiska och andliga behov. Angående Frälsarens förmåga att hela både kroppen och anden har president Dallin H. Oaks i första presidentskapet sagt:

Bild
President Dallin H. Oaks

Det största underverket är inte att ge de blinda synen tillbaka, bota en sjukdom eller ens att uppresa döda. …

Ett ännu större underverk är en mäktig förändring i hjärtat hos en Guds son eller dotter (se Mosiah 5:2). En hjärtats förändring, som omfattar nya förhållningssätt, prioriteringar och önskningar, är större och viktigare än alla underverk som rör kroppen. (”Miracles”, Ensign, juni 2001, s. 17)

Bild
Illustration av en hjärtats förändring
Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Läs eller titta på ett eller flera av följande underverk som Frälsaren utförde under sin jordiska verksamhet, eller välj ett av dina egna att läsa eller titta på. När du studerar, begrunda och skriv då ner dina tankar som svar på följande frågor:

  1. Vad lär du dig om Frälsaren av det här underverket?

  2. Vilken betydelse kan det här underverket ha för ditt liv?

Jesu Kristi underverk

Del 2

Hur påverkas underverk av min tro och Herrens vilja?

Tidigt i Frälsarens jordiska verksamhet kom en man som led av spetälska fram till Jesus för att bli botad. Som det används i Bibeln kan ordet spetälska syfta på ett brett spektrum av hudsjukdomar som kan angripa hud, nerver, ögon och ben. Utan medicinsk behandling kan det leda till nervskador, blindhet, vanställdhet och en smärtsam död. På Frälsarens tid ansågs mannen som närmade sig Frälsaren vara ”oren” och levde åtskild från sin familj och sitt samhälle (se 3 Moseboken 13:45–46).

Bild
Bli ren, av Kyle Vincent
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Markus 1:40–42 och titta efter hur den här mannen visade tro på Herren när han sökte ett underverk.

Äldste Jorge F. Zeballos i de sjuttios kvorum sa:

Bild
Äldste Jorge F. Zeballos

Den spetälske krävde ingenting, även om hans önskan kan ha varit rättfärdig. Han var helt enkelt villig att acceptera Herrens vilja. (”Om du tar ansvaret”, Liahona, maj 2015, s. 125)

När vi verkligen vill acceptera Herrens vilja behöver vi också ha tro till att inte bli botade. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste David A. Bednar

Rättfärdighet och tro kan förvisso hjälpa till att bota sjuka, döva och lama – om den helbrägdagörelsen uppfyller Guds avsikter och är enligt hans vilja. Således, … trots en stark tro … blir [inte] alla sjuka och svaga botade. Om allt motstånd försvann, om alla sjukdomar togs bort, så skulle huvudsyftet med Faderns plan gå om intet. (David A. Bednar, ”Acceptera Herrens vilja och tidsplan”, Liahona, aug. 2016, s. 22)

När du reflekterar över de underverk du kanske önskar för ditt liv, fundera då på följande råd från äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
äldste Ronald A. Rasband

Underverk kan komma som svar på böner. De blir inte alltid vad vi ber om eller förväntar oss, men när vi förtröstar på Herren så finns han där, och han ser till att det blir rätt. Han får undret att passa ögonblicket då vi behöver det. …

Det finns stunder då vi hoppas att ett underverk ska bota någon vi älskar, återkalla en orättvis gärning eller uppmjuka hjärtat hos en bitter eller desillusionerad själ. När vi ser på saker och ting med jordiska ögon vill vi att Herren ska ingripa, att han ska laga det som är trasigt. Genom tro kommer underverket, men inte nödvändigtvis enligt vår tidsplan eller med det utslag som vi ville ha. Betyder det att vi brister i trofasthet eller inte förtjänar hans ingripande? Nej. Vi är älskade av Herren. (”För se, jag är en undrens Gud”, Liahona, maj 2021, s. 111)

Bild
en kvinna ber med andra
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan jag utveckla tro till att lita på Herrens vilja och tidsplan när jag söker ett underverk?

Del 3

Hur kan jag bättre känna igen Herrens underverk i mitt liv?

President Oaks har sagt: ”Många underverk äger rum varje dag i vår kyrkas verksamhet och våra medlemmars liv” (”Miracles”, Ensign, juni 2001, s. 17). Ibland kan vi se underverk i andras liv men vi ser dem kanske inte i vårt eget liv.

Äldste Rasband har på liknande sätt sagt:

Bild
äldste Ronald A. Rasband

Många av er har bevittnat underverk, fler än ni inser. De kan ha sett små ut i jämförelse med att Jesus uppväckte döda. Men det är inte storleken som utmärker ett underverk, utan att det kommer från Gud. (”För se, jag är en undrens Gud”, Liahona, maj 2021, s. 109–110)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Ta några minuter till att skriva ner underverk som du har bevittnat eller nu upplever. Du kan börja med en bön och be Herren om ögon till att se de här underverken som har skett.

Skriv ut