Institutet
Lektion 25 – Lärarmaterial: Sträva efter att vara en trofast lärjunge till Jesus Kristus


”Lektion 25 – Lärarmaterial: Sträva efter att vara en trofast lärjunge till Jesus Kristus”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 25 – Lärarmaterial”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Lektion 25 – Lärarmaterial

Sträva efter att vara en trofast lärjunge till Jesus Kristus

Att vara en trofast lärjunge till Jesus Kristus är värt varje ansträngning, för ”hans väg är den stig som leder till lycka i detta liv och evigt liv i den kommande världen” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, JesuKristiKyrka.org). I den här lektionen kommer eleverna att urskilja vad Herren kräver av sina lärjungar. De får också fundera över vad de kan göra för att bli en mer hängiven och trofast lärjunge till Jesus Kristus.

Lektionsförslag

Jesus Kristus inbjuder oss att bli hans lärjungar

Du kan visa en bild av Jesus som tvättar sina apostlars fötter och be en eller två elever berätta hur de skulle känna sig om Frälsaren tvättade deras fötter.

Bild
Jesus tvättar Petrus fötter

Du kan visa följande frågor och be eleverna begrunda dem en stund:

  • Vad kan jag lära mig om Frälsarens egenskaper av hans handlingar mot sina apostlar? Hur kan jag bättre efterlikna de här kristuslika egenskaperna?

Förklara att den här typen av frågor är sådana som vi kan ställa oss själva när vi strävar efter att bli bättre lärjungar till Jesus Kristus. En Kristi lärjunge är någon som följer Frälsaren och lever efter hans lärdomar (se Läran och förbunden 41:5). När Frälsaren hade tvättat sina apostlars fötter undervisade han dem mer om lärjungeskap.

Be eleverna gå igenom Johannes 13:14–17, 34–35; 14:15 och avsluta följande uttalande: En Jesu Kristi lärjunge …

Be några elever dela med sig av sina färdiga uttalanden, som kan innehålla uttryck som ”tjänar andra”, ”älskar andra” och ”håller hans bud”. När eleverna svarar kan du ställa uppföljningsfrågor i stil med följande:

  • Vem i skrifterna eller i ditt eget liv är exempel på ett sådant lärjungeskap? Hur har hans eller hennes exempel påverkat dig?

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Ge eleverna möjlighet till utvärdering. Självutvärdering kan vara ett bra verktyg för personlig tillväxt. Men i vissa fall kan det få eleverna att känna sig skyldiga eller missmodiga. Påminn eleverna om att ha tålamod med och vara snälla mot sig själva när de gör följande självutvärdering. Herren har sagt: ”Jag ska vara barmhärtig mot er svaghet” (Läran och förbunden 38:14).

Du kan visa eller ge eleverna ett exemplar av följande självutvärdering.

Självutvärdering av lärjungeskap

Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial: Lektion 25

Tänk på varje påstående och betygsätt dig själv utifrån följande skala: 1 = instämmer verkligen inte, 2 = instämmer inte helt, 3 = varken instämmer eller inte instämmer, 4 = instämmer delvis och 5 = instämmer verkligen.

  1. Jag strävar uppriktigt efter att vara en Jesu Kristi lärjunge.

  2. Jag försöker hålla Frälsarens bud varje dag.

  3. Jag försöker älska och tjäna människorna omkring mig så som Jesus Kristus skulle göra.

  4. Jag strävar efter att offra världsliga önskningar för att följa Frälsaren.

Självutvärdering av lärjungeskap

Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial: Lektion 25

Bild
Utdelningsblad för självutvärdering av lärjungeskap

När eleverna har fått tid att skriva ner sina svar ber du dem ta några minuter till att begrunda vad de lär sig av den här självutvärderingen.

Berätta för eleverna att Frälsaren bad en rik ung man att göra sin egen självutvärdering. Be en elev sammanfatta berättelsen om den här unge mannen (se del 2 av förberedelsematerialet) eller se videon ”Kristus och den rike unge mannen” [Christ and the Rich Young Ruler] (2:26).

  • Vad är viktigt med frågan ”Vad är det då jag saknar?” (Matteus 19:20)? Varför är det viktigt att alla Jesu Kristi lärjungar ställer sig den här frågan?

Be eleverna läsa Markus 10:21 och titta efter hur Markus beskrev Frälsarens känslor för den här rike unge mannen.

Du kan sedan låta eleverna gå igenom citatet av äldste Larry R. Lawrence i del 2 av förberedelsematerialet. Visa sedan följande frågor och be eleverna skriva ner sina tankar om den fråga de tycker är mest relevant:

  • Vad hindrar dig från att utvecklas andligen?

  • Hur kan du visa Herren din önskan att ta ditt kors och följa honom?

  • Finns det något du känner att du behöver ge upp just nu för att bli en bättre lärjunge till Jesus Kristus?

Herren stärker sina lärjungar.

Du kan visa följande uttalande av president James E. Faust och be eleverna leta efter välsignelser som utlovas till dem som är villiga att betala lärjungeskapets pris:

Bild
President James E. Faust

Många finner lärjungeskapets pris alltför kostsamt och alltför betungande. För somliga innebär det att ge upp alltför mycket. Men korset är inte så tungt som det tycks vara. Genom lydnad får vi mycket större kraft att bära det.

”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar,

för mitt ok är milt och min börda är lätt” (Matteus 11:28–30). (James E. Faust, ”Lärjungeskap”, Liahona, nov. 2006, s. 22)

Du kan be eleverna arbeta med en partner eller i små grupper och låta dem gå igenom Romarbrevet 8:16–18, 28, 35, 38–39. Be dem leta efter sanningar som kan hjälpa dem när de ställs inför lärjungeskapets utmaningar. (Eleverna kan lyfta fram sanningar som följande: Om vi är trofasta lärjungar kan vi bli medarvingar med Jesus Kristus och bli förhärligade med honom. Om vi älskar Gud samverkar allt till det bästa.)

Allteftersom eleverna berättar vad de upptäckt, kan du ställa följande frågor:

  • Hur kan tron på att vi kan bli medarvingar med Jesus Kristus hjälpa oss att förbli trofasta lärjungar? (Du kan gå igenom 2 Nephi 9:18. Det kan vara viktigt att påpeka att en medarvinge får samma arvedel som en annan [se Läran och förbunden 76:50, 55–59; 84:38].)

  • Hur har er kärlek till Gud och hans kärlek till er stärkt er när lärjungeskapets stig har varit svår?

Avsluta lektionen med att bära ditt vittnesbörd om lärjungeskapets principer som ni samtalade om som klass. Eller så kan du titta på ”Lev evangeliet med glädje” [Living the Gospel Joyful] (1:40) med president Dieter F. Uchtdorf, då medlem i första presidentskapet.

Till nästa gång

För att uppmuntra eleverna att läsa förberedelsematerialet till nästa lektion kan du skicka ett kort budskap till dem om kristuslika egenskaper, som till exempel följande: För att berika dina studier av förberedelsematerialet till lektion 26 kan du titta på ”Kristuslika egenskaper” (2:53).

Skriv ut