Institutet
Lektion 26 – Lärarmaterial: Bli mer som Jesus Kristus


”Lektion 26 – Lärarmaterial: Bli mer som Jesus Kristus”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 26 – Lärarmaterial”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Lektion 26 – Lärarmaterial

Bli mer som Jesus Kristus

Jesus Kristus ber oss, som hans lärjungar, att bli som han är (se 3 Nephi 27:27). I den här lektionen kommer eleverna att fundera över hur de kan bli mer som Frälsaren genom att ytterligare utveckla kristuslika egenskaper. De får också möjlighet att välja en specifik kristuslik egenskap och avgöra vad de kan göra för att utveckla den mer fullständigt. 

Lektionsförslag

Jesus Kristus uppmanar sina lärjungar att bli som han är.

Börja lektionen med att visa eller be en elev läsa upp president Dallin H. Oaks uttalande i del 1 av förberedelsematerialet. Fråga sedan:

  • Vad är skillnaden mellan att veta något, att göra något och att bli något?

Sammanfatta sammanhanget för 3 Nephi 27 och läs sedan 3 Nephi 27:27 tillsammans. Eller så kan du titta på motsvarande klipp från Mormons bok-videor (JesuKristiKyrka.org). Visa gärna följande sanning: Jesus Kristus ber sina lärjungar att bli som han är.

Du kan visa några bilder som skildrar Kristi egenskaper. Be sedan eleverna läsa ett eller två av följande skriftställen och leta efter kristuslika egenskaper:

  • Vilka är några av Jesu Kristi egenskaper som ni skulle vilja utveckla ytterligare? (Du kan skriva upp egenskaperna som eleverna lyfter fram på tavlan.)

  • Hur har ni eller hur har någon ni känner välsignats av att sträva efter att bli mer som Frälsaren? (Ni kan gå igenom president Ezra Taft Bensons citat i del 1 av förberedelsematerialet.)

Du kan återge följande eller ett liknande scenario:

När Hanna tittade på en lista över kristuslika egenskaper kände hon sig överväldigad. Hon undrade hur hon någonsin skulle kunna införliva alla dessa egenskaper i sitt liv. Det verkade omöjligt.

  • Har ni någonsin känt som Hanna? Vilket råd skulle ni ge henne?

  • Vilka andra utmaningar kan vi ställas inför när vi försöker utveckla kristuslika egenskaper?

  • Vilka evangelieprinciper kan hjälpa oss känna oss mer hoppfulla när vi strävar efter att utveckla kristuslika egenskaper? (Om det behövs kan eleverna fundera över president Dieter F. Uchtdorfs uttalande i del 2 av förberedelsematerialet eller skriftställen som till exempel följande: Mosiah 4:27; Ether 12:27; eller Läran och förbunden 78:17–18; 93:13.)

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Använd berättelser. Berättelser kan skapa intresse, fördjupa förståelse och illustrera tillämpning. Tillsammans med berättelser i skrifterna kan trosstärkande berättelser från kyrkans ledare visa hur man tillämpar principer i ett nutida sammanhang. Lärare och elever kan också återge inspirerande berättelser från sina liv.

För att illustrera tanken på att bli som Herren lite i taget kan du visa en bild av berget Fuji och läsa följande upplevelse av äldste Scott D. och syster Whiting. (Eller så kan du se eller lyssna på när äldste Whiting berättar om den här upplevelsen under generalkonferensen [från 2:35 till 3:09].)

Bild
Berget Fuji
Bild
Äldste Scott D. Whiting

För några år sedan stod min hustru och jag vid foten av vandringsleden uppför Japans högsta berg, Fuji. När vi började bestigningen tittade vi upp mot toppen i fjärran och undrade om vi kunde ta oss dit.

Allteftersom vi tog oss fram började trötthet, ömma muskler och effekterna av höjden kännas av. Mentalt blev det viktigt för oss att bara fokusera på nästa steg. Vi sa: ”Jag kanske inte är nära toppen än, men just nu kan jag ta nästa steg.” Efter hand blev den överväldigande uppgiften uppnåelig – steg för steg. (Scott D. Whiting, ”Att bli som han”, Liahona, nov. 2020, s. 12)

  • Hur kan paret Whitings upplevelse relatera till att bli mer som Jesus Kristus?

När eleverna har berättat om sina tankar visar du följande uttalande av äldste Whiting:

Bild
Äldste Scott D. Whiting

Att bli som Jesus Kristus kräver att vi förändrar vårt hjärta och sinne, ja själva vår karaktär, och det är endast möjligt att göra genom Jesu Kristi frälsande nåd. …

För att få se verkliga framsteg måste du göra ihållande ansträngningar. I likhet med att bergsbestigning kräver förberedelser före och uthållighet och ihärdighet under bestigningen, så kräver även den här resan verklig ansträngning och uppoffring. I sann kristendom, där vi strävar efter att bli som vår Mästare, krävs alltid våra bästa ansträngningar. (Se Scott D. Whiting, ”Att bli som han”, Liahona, nov. 2020, s. 13, 14)

Be eleverna att gå till aktiviteten ”Skriv ner dina tankar” i del 3 av förberedelsematerialet. Välj sedan vilka av följande aktiviteter som bäst kan uppfylla dina elevers behov:

  1. Be eleverna ägna tid åt att genomföra aktiviteten ”Egenskapsutveckling” som finns i Predika mitt evangelium eller begrunda vad de har lärt sig eller kan lära sig av upplevelsen.

  2. Ge eleverna tid att välja och läsa (eller börja läsa) ett av talen i delen ”Mer?”, i förberedelsematerialet. De kan också hitta egna resurser att studera genom att söka efter en kristuslik egenskap i Evangeliebiblioteket.

  3. Be några elever berätta ur skrifterna hur Frälsaren var ett exempel på den egenskap de har valt att arbeta på. (Se steg 2 i aktiviteten ”Skriv ner dina tankar” i del 3 av förberedelsematerialet.)

  4. Be eleverna berätta vad de har lärt sig genom att prata med någon de känner om att bli mer som Frälsaren. (Se aktiviteten ”Diskutera som förberedelse för lektionen” i del 1 eller tredje steget i aktiviteten ”Skriv ner dina tankar” i del 3 av förberedelsematerialet för förslag.)

Du kan avsluta lektionen med att visa följande frågor och be eleverna begrunda och skriva ner sina intryck:

  • Hur kan att utveckla eller stärka den kristuslika egenskap du valde påverka ditt liv och dina relationer?

  • Vilka små och enkla steg kan du ta den här veckan för att utveckla den här egenskapen?

  • Hur ska du söka Herrens hjälp att utveckla eller stärka den här egenskapen?

Be gärna några elever berätta om något de kände, lärde sig eller skrev under dagens diskussion. Du kan också bära ditt vittnesbörd.

Till nästa gång

För att uppmuntra eleverna att studera förberedelsematerialet till nästa lektion kan du skicka följande eller ett eget budskap: När du studerar lektion 27 kan du fundera över sambandet mellan orden hopp, ljus och liv.

Skriv ut