Instituut
Les 17 Voorbereidend studiemateriaal: Hoop in de overwinning van Jezus Christus op de dood vinden


‘Les 17 Voorbereidend studiemateriaal: Hoop in de overwinning van Jezus Christus op de dood vinden’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal (2023)

‘Les 17 Voorbereidend studiemateriaal’, Jezus Christus en zijn eeuwige evangelie – leerkrachtenmateriaal

Afbeelding
Het lege graf van Jezus Christus

Les 17 Voorbereidend studiemateriaal

Hoop in de overwinning van Jezus Christus op de dood vinden

Ons lichaam is een zegen! Tenminste, als we gezond zijn. Maar hoe zit het als we met honger, ziekte, verwondingen of een handicap te maken krijgen? Heb je weleens gezien hoe slopend de gevolgen van ouderdom kunnen zijn, of zelfs de dood van een dierbare meegemaakt? Denk na over lichamelijk lijden en de dood, en hoe een dieper geloof in Jezus Christus en zijn opstanding je hoop en vrede kan geven.

Sectie 1

Hoe kan mijn geloof worden versterkt door de verhalen over de opstanding van de Heiland te bestuderen?

Nadat Jezus was gekruisigd, werd zijn lichaam in een graf gelegd. Op de morgen van de derde dag ontdekte Maria Magdalena dat het graf leeg was. Ze moest huilen. Twee engelen vroegen haar waarom ze huilde. Ze antwoordde: ‘Omdat ze mijn Heere weggenomen hebben, en ik weet niet waar ze Hem neergelegd hebben (Johannes 20:13).

Afbeelding
Maria huilt bij het graf
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Johannes 20:14–18 en bedenk hoe het moet zijn geweest om de eerste ooggetuige van de herrezen Heiland te zijn. (Ouderling Bruce R. McConkie van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft naar aanleiding van de zinsnede ‘houd mij niet vast’, in overweging gegeven dat de Heer misschien tegen Maria wilde zeggen: ‘U kunt Mij niet hier houden, want Ik ga naar mijn Vader.’ [The Mortal Messiah: From Bethlehem to Calvary (1981), deel 4, 264.] Je kunt ook de video ‘Jesus Is Resurrected’ [4:05] bekijken om meer inzicht in de opstanding van Jezus te verkrijgen.)

De Heiland was de eerste persoon die op deze aarde is opgestaan. Dit was onderdeel van zijn verzoening. Zijn geest werd herenigd met zijn volmaakte, onsterfelijke lichaam. Apostelen hebben in de laatste dagen als volgt getuigd: ‘Als herrezen Heer heeft Hij degenen bezocht die Hij tijdens zijn leven had liefgehad. Ook is Hij in het oude Amerika onder zijn “andere schapen” werkzaam geweest (zie Johannes 10:16). In de hedendaagse wereld zijn Hij en zijn Vader verschenen aan de jonge Joseph Smith.’ (‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, ChurchofJesusChrist.org.)

De opstanding van Jezus Christus is een van de meest zorgvuldig vastgelegde gebeurtenissen in de Schriften. (Zie Russell M. Nelson, ‘Leven na leven’, Liahona, juli 1987, 6–8.) Lees een of meer van de volgende ooggetuigenverslagen of bekijk de bijbehorende video’s, om je getuigenis van de opstanding van de Heiland te verdiepen:

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Neem een paar minuten de tijd om op te schrijven wat je dacht en voelde toen je een of meer van deze verhalen bestudeerde.

Sectie 2

Hoe kan een dieper begrip van de opstanding mijn geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus vergroten?

Je lichaam is van eeuwig belang en is de sleutel tot je geluk in dit leven en het leven hierna. De Heer heeft tegen de profeet Joseph Smith gezegd dat ‘geest en element [lichaam], onscheidbaar verbonden, een volheid van vreugde [ontvangen]; en wanneer gescheiden, kan de mens geen volheid van vreugde ontvangen’ (Leer en Verbonden 93:33–34). In een visioen van de geestenwereld zag Joseph F. Smith dat de doden ‘de lange afwezigheid van hun geest uit hun lichaam als een gevangenschap [beschouwden]’ (Leer en Verbonden 138:50). Bedenk hoe belangrijk de opstanding voor het plan van God voor zijn kinderen is.

In zijn brief aan de Korinthische heiligen schreef de apostel Paulus dat als Jezus Christus niet uit de dood was opgestaan, ‘dan is onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof’ (1 Korinthe 15:14).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 1 Korinthe 15:17–22 en 2 Nephi 9:8–9 (je kunt ook ‘Resurrection of the Dead’ [1:39] bekijken), en bedenk wat er met ons zou zijn gebeurd als Jezus Christus niet was opgestaan.

Afbeelding
Jezus verschijnt aan vijfhonderd mensen, Grant Romney Clawson

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen helpt ons beter te begrijpen wat de leerstellige betekenis van de opstanding is:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Bedenk eens hoe belangrijk de opstanding is als sluitend antwoord op de ware identiteit van Jezus van Nazareth, alsmede op de grote filosofische discussies en levensvragen. Als Jezus werkelijk is opgestaan, volgt daaruit automatisch dat Hij een goddelijk wezen is. Geen enkele gewone sterveling heeft in zichzelf de macht om na zijn dood weer tot leven te komen. Omdat Hij is herrezen, kan Jezus niet slechts een timmerman, leraar, rabbi of profeet zijn geweest. Omdat Hij is herrezen, moet Jezus wel een God zijn, ja, de eniggeboren Zoon van de Vader.

Daarom is wat Hij leerde waar. God kan niet liegen.

Daarom was Hij de Schepper van de aarde, zoals Hij zei.

Daarom zijn de hemel en de hel werkelijkheid, zoals Hij leerde.

Daarom is er een geestenwereld die Hij na zijn dood bezocht.

Daarom zal Hij, zoals de engelen zeiden, wederkeren en persoonlijk op de aarde regeren (zie Geloofsartikelen 1:10).

Daarom komt er een laatste oordeel en een opstanding voor allen. (‘De opstanding van Jezus Christus’, Liahona, mei 2014, 113.)

Afbeelding
Hij leeft, Simon Dewey

President Ezra Taft Benson bezag de opstanding van de Messias vanuit een eeuwig perspectief. Hij heeft dit gezegd:

Afbeelding
President Ezra Taft Benson

De grootste gebeurtenissen uit de geschiedenis zijn die met de langdurigste invloed op het grootste aantal mensen. Volgens die maatstaf kan er geen gebeurtenis belangrijker zijn voor personen of naties dan de opstanding van de Meester. (‘De betekenis van Pasen’, Liahona, april 1993, 2.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe kun je, gezien het belang van de opstanding van Jezus Christus, je begrip en getuigenis ervan versterken?

Sectie 3

Hoe kan een getuigenis van de opstanding mij vrede en hoop geven?

Denk aan de lichamelijke moeilijkheden waar jij of mensen in je omgeving mee te maken hebben of hebben gehad. Denk aan familieleden of goede vrienden die zijn overleden. Ouderling Paul V. Johnson van de Zeventig heeft het volgende over deze moeilijke aardse ervaringen gezegd:

Afbeelding
Ouderling Paul V. Johnson

Iedereen heeft lichamelijke, mentale en emotionele beperkingen en zwakheden. Deze moeilijkheden, die nu zo hardnekkig lijken, zullen uiteindelijk verdwijnen. Geen van deze problemen zal ons na onze opstanding nog kwellen. […]

Het wonder van de opstanding, de ultieme remedie, overstijgt de macht van de moderne geneeskunde. Maar het overstijgt de macht van God niet. […]

De opstanding is een bron van veel hoop voor iedereen die een kind ten grave heeft gedragen of die heeft gehuild bij de kist van een echtgenoot of die heeft gerouwd bij de dood van een ouder of een dierbare. Wat een krachtige ervaring zal het zijn om hen terug te zien, niet alleen als geest, maar met een herrezen lichaam. (‘En de dood zal niet meer zijn’, Liahona, mei 2016, 122, 123.)

Afbeelding
de Heiland strekt zijn handen naar een vrouw uit

De apostel Paulus verheugde zich als ooggetuige van de herrezen Christus in de overwinning van de Heiland op de dood.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 1 Korinthe 15:53–55 en bedenk hoe de prikkel van de dood kan worden weggenomen door op de opstanding van de Heiland te vertrouwen.

NB De term ‘onvergankelijkheid’ betekent hier dat ons lichaam niet langer aan verval of de dood onderworpen zal zijn.

Afbeelding
in praktijk brengen (pictogram)

In praktijk brengen

Hoe kun je je getuigenis versterken met wat je over de opstanding hebt geleerd? Ken je iemand die gezegend kan worden door je gedachten en gevoelens over de opstanding van de Heiland te horen? Overweeg om hem of haar te vertellen wat je denkt en voelt.

Afdrukken