Institutet
Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen: Sträva efter att vara en trofast lärjunge till Jesus Kristus


”Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen: Sträva efter att vara en trofast lärjunge till Jesus Kristus”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Frälsaren undervisar sina lärjungar

Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen

Sträva efter att vara en trofast lärjunge till Jesus Kristus

Varje dag har vi möjlighet att hedra vårt dopförbund genom att vara en sann lärjunge till Jesus Kristus. Som hans lärjungar åtar vi oss att följa Frälsaren och leva enligt hans lärdomar (se Läran och förbunden 41:5). Lyckligtvis är lärjungeskap inte ett lopp eller en tävling. Det är snarare en livslång resa vi gör med stöd av Jesus Kristus och andra lärjungar (se Mosiah 18:8–10). När du studerar sanningarna som lärs ut i det här sista studieavsnittet, tänk då på den hjälp och de välsignelser du kan få när du strävar efter att vara en trofast lärjunge till Jesus Kristus.

Del 1

Vad kan Frälsarens exempel lära mig om lärjungeskap?

En lärjunge är en hängiven efterföljare. Och ingen är ett lika gott exempel på lärjungeskap som Jesus Kristus. Hans lärjungeskap när han följde sin Faders vilja och sin kärlek till andra är ett underbart föredöme för oss. Några timmar innan Frälsaren skulle lida i Getsemane för att uppfylla sin Faders vilja, gjorde han uppehåll för att ömt tvätta sina apostlars fötter. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har beskrivit den här händelsen:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

När den heliga måltiden förbereddes denna sista påskhögtid var Jesus utsatt för stora, känslomässiga påfrestningar. Det var bara han som visste vad som snart skulle komma. …

Fylld av dessa tankar reste sig Kristus upp mitt under måltiden, band en linneduk om sig som en slav eller en tjänare skulle ha gjort och knäböjde för att tvätta apostlarnas fötter. … Han skulle vara deras tjänare som in i det sista – och även efter sin död – stödde dem. (”Han älskade dem in i det sista”, Liahona, sep. 2002, s. 11)

Bild
Jesus tvättar Petrus fötter

Efter detta heliga tjänande undervisade Jesus sina apostlar om sanningar som kan vägleda oss alla i vår strävan att vara hans lärjungar.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Johannes 13:14–17, 34–35; 14:15 och markera gärna det du lär dig om att vara en Jesu Kristi lärjunge.

Syster Silvia H. Allred, tidigare rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap, har sagt:

Bild
Syster Silvia H. Allred

Vi måste älska och tjäna varandra. Faktum är att kärleken är lärjungeskapets innersta natur i Jesu Kristi sanna kyrka. (”Lärjungeskapets innersta natur”, Liahona, maj 2011, s. 84)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk på någon i skrifterna eller i ditt eget liv som exemplifierar lärjungeskapets innersta natur. Var beredd att berätta om ditt exempel under lektionen.

Del 2

Vad kan krävas av mig som lärjunge till Jesus Kristus?

Jesus gav följande normer för lärjungeskap: ”Om någon vill följa mig, ska han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig” (Lukas 9:23). Han förklarade: ”Och att en människa tar upp sitt kors innebär att hon avstår från all ogudaktighet och varje världslig lusta samt håller mina bud” (Joseph Smiths översättning, Matteus 16:26, se även v. 25 i tillägget till Joseph Smiths översättning).

Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste Ulisses Soares

När vi tar vårt kors och följer Frälsaren krävs det av oss att vi följer hans exempel och strävar efter att bli som han, att vi tålmodigt möter livets omständigheter, att vi förnekar och föraktar den naturliga människans begär samt att vi litar på Herren. (”Ta vårt kors”, Liahona, nov. 2019, s. 115–116)

Bild
Kristus och den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann

En rik ung man frågade en gång Frälsaren vad han behövde göra för att få evigt liv.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Matteus 19:16–21 och sök efter två saker: 1) Vad gör intryck på dig rörande den unge mannens frågor? 2) Vad lärde Frälsaren den unge mannen om lärjungeskap?

Äldste Larry R. Lawrence i de sjuttios kvorum har undervisat om hur vi kan tillämpa den här redogörelsen i skrifterna på våra liv:

Bild
Äldste Larry R. Lawrence

Jag vill föreslå att var och en av er inom en snar framtid deltar i en andlig övning, kanske rentav i kväll när ni ber. Ställ ödmjukt följande fråga till Herren: ”Vad hindrar mig från att utvecklas?” Med andra ord: ”Vad är det då jag saknar?” Vänta sedan tyst på ett svar. Om du är uppriktig, blir svaret snart tydligt. Det blir en uppenbarelse som är menad för just dig. (Se ”Vad är det mer som fattas?”, Liahona, nov. 2015, s. 35)

Skrifterna lär oss att olyckligtvis gick den rike unge mannen i berättelsen ”bedrövad bort, för han ägde mycket” (Matteus 19:22). Det kommer alltid att krävas uppoffringar för att vara en Herrens lärjunge. Men president James E. Faust förklarade medan han verkade i första presidentskapet:

Bild
President James E. Faust

Med tanke på Frälsarens underbara löfte om frid i det här livet och evigt liv i det kommande, är lärjungeskapet ett pris som är värt att betala. Det är ett pris som vi inte har råd att inte betala. Lärjungeskapets fordringar är mycket, mycket små, jämfört med de utlovade välsignelserna. (”Lärjungeskap”, Liahona, nov. 2006, s. 20)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Ta dig tid att under bön begrunda frågan: ”Vad är det då jag saknar?” När du söker Herrens vägledning, kom då ihåg följande ord från president Dieter F. Uchtdorf, då rådgivare i första presidentskapet: ”Det första steget längs lärjungeskapets väg är lyckligtvis precis där vi står just nu!” (”Lärjungeskapets väg”, Liahona, maj 2009, s. 77).

Del 3

Hur kan jag stärkas och stödjas när jag ställs inför lärjungeskapets utmaningar?

Om du ibland undrar om lärjungeskapets utlovade välsignelser är värda priset, kom då ihåg följande: ”[Herrens] väg är den stig som leder till lycka i detta liv och evigt liv i den kommande världen” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, JesuKristiKyrka.org). Profeten Jakob vittnade: ”De rättfärdiga, Israels Heliges heliga, de som har trott på Israels Helige, de som har uthärdat världens kors … ska ärva Guds rike … och deras glädje ska vara fullkomlig för evigt” (2 Nephi 9:18).

Du kan ställa dig själv samma fråga som Frälsaren ställde till sina lärjungar för länge sedan: ”För vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ? Eller vad kan en människa ge till lösen för sin själ?” (Matteus 16:26).

Bild
ung vuxen som ler

Herren lovar inte bara sina lärjungar eviga belöningar, han välsignar oss också medan vi strävar efter att följa honom. Ett av de sätt han välsignar oss på är genom att ge oss varaktig glädje i det här livet. Men vi får också andra välsignelser. I ett brev till romarna funderade aposteln Paulus över några av de sätt på vilka Herren stöder dem som följer honom, även i deras svårigheter.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Romarbrevet 8:16–18, 28, 35, 38–39 och tänk på hur Herren hjälper dig i dina ansträngningar att följa honom.

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Skriv ner en specifik utmaning du står inför nu – eller en förändring du försöker åstadkomma – när du försöker följa Frälsaren. Skriv sedan ner hur din kärlek till Frälsaren och hans kärlek till dig kan hjälpa dig att vara trofast i ditt lärjungeskap.

Skriv ut