Institutet
Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen: Livet efter döden


”Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen: Livet efter döden”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen

Livet efter döden

Bild
Den eviga staden, av D. Keith Larson

President Russell M. Nelson har sagt: ”Vi behöver inte betrakta döden som en fiende. Förstår och förbereder vi oss till fullo, tränger tron undan fruktan. Hopp ersätter förtvivlan” (”Dödens portar”, Nordstjärnan, juli 1992, s. 70). När du studerar det här förberedelsematerialet, tänk då på vad Mormons bok undervisar om döden och livet efter döden som kan hjälpa dig att ”bereda [dig] för att möta Gud” (Alma 12:24).

Del 1

Vad händer efter döden?

Efter det att Corianton, en av Alma den yngres söner, hade övergett sitt uppdrag och begått sexuell synd, pratade hans far med honom om allvaret i hans handlingar. Alma märkte att Corianton oroade sig över livet efter döden och det straff som väntade syndaren. Alma undervisade sin son om att även om alla människor kommer att uppstå, så är det bara de rättfärdiga som får bo hos Gud (se Alma 40:1, 9–10, 25–26). Han förklarade också vad som händer med våra andar mellan döden och uppståndelsen.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Medan du läser om några av Almas lärdomar om andevärlden i Alma 40:11–14, jämför då skillnaderna mellan de rättfärdigas upplevelse och de ogudaktigas upplevelse. (När Alma använde orden ”yttersta mörkret” talade han om de ogudaktigas tillstånd mellan döden och uppståndelsen, och syftade inte på det slutliga tillståndet för Satan och hans efterföljare. Se HFS, ”Helvetet”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org.)

Bild
De bemyndigade, av Harold I. Hopkinson

President Joseph Fielding Smith lärde följande om frasen ”tas hem till den Gud som gav dem liv”:

Bild
President Joseph Fielding Smith

[Den här frasen] betyder helt enkelt att deras jordeliv har avslutats och att de återvänder till andarnas värld, där de tilldelas en plats tillsammans med de rättfärdiga eller de orättfärdiga, allt beroende på deras gärningar, för att där invänta uppståndelsen. (Joseph Fielding Smith, Answers to Gospel Questions, sammanst. av Joseph Fielding Smith jr, [1958], 2:85)

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet har också sagt följande om andevärlden:

Bild
President Dallin H. Oaks

Vi [kan] läsa i skrifterna att när kroppen dör fortsätter vi att leva som andar i andevärlden. Skrifterna lär också att andevärlden är uppdelad i de som var ”rättfärdiga” i livet och de som var ogudaktiga. De beskriver också hur en del trofasta själar predikar evangeliet för dem som var ogudaktiga eller upproriska (se 1 Petr. 3:19; L&F 138:19–20, 29, 32, 37). Ännu viktigare är att nutida uppenbarelse visar att frälsningsarbetet fortsätter i andevärlden (se L&F 138:30–34, 58), och även om vi uppmanas att inte uppskjuta vår omvändelse under dödligheten (se Alma 13:27) lär vi oss att viss omvändelse är möjlig där (se L&F 138:58). (”Förtrösta på Herren”, Liahona, nov. 2019, s. 26)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Om du har en korrekt uppfattning av andevärlden, hur kan det hjälpa dig att göra bra val?

Del 2

Hur kan en tro på uppståndelsen ge mig hopp?

När Alma och Amulek undervisade folket i Ammonihah, försökte en lagklok man som hette Zeezrom förvränga Amuleks ord och underminera hans undervisning om Jesus Kristus. Amulek svarade med att modigt vittna om att uppståndelsen och frälsningen från synden bara kan komma genom Jesus Kristus.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 11:42–44 och titta efter de välsignelser vi får genom uppståndelsen.

Bild
ung kvinna i rullstol som kramas

President Susan W. Tanner, Unga kvinnors före detta generalpresident, vittnade om uppståndelsens betydelse och sa:

Bild
President Susan W. Tanner

Dessa heliga kroppar som vi är så tacksamma för har sina naturliga begränsningar. Somliga föds med handikapp och somliga lider av sjukdomar hela livet. När vi åldras upplever vi alla hur kroppen efter hand börjar försämras. När det händer längtar vi efter den dagen när kroppen blir frisk och hel. Vi ser fram emot uppståndelsen som möjliggjordes av Jesus Kristus. … Jag vet att vi genom Kristus får uppleva en glädjens fullhet som endast är möjlig när ande och materia oskiljaktigt förenas (se L&F 93:33). (Se ”Kroppens helighet”, Liahona, nov. 2005, s. 15)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan ett vittnesbörd om uppståndelsen hjälpa dig att möta livets utmaningar med större hopp och mod?

Del 3

Vad kan jag göra för att bli bättre förberedd för att möta Gud?

Flera år efter att ha undervisat i Ammonihah gav sig Alma och Amulek ut på en mission till, den här gången till de avfälliga zoramiterna. Alma och Amulek började ha framgång bland den ödmjukare delen av folket. Efter att ha undervisat folket om att se till Jesus Kristus och tro på kraften i hans försoning, uppmanade Amulek dem att bereda sig att möta Gud.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Fundera på vad du kan göra för att förbereda dig bättre för att möta Gud, medan du läser Alma 34:32–34.

Bild
kvinna som begrundar

President Henry B. Eyring i första presidentskapet talade om vikten av att förbereda sig i dag för att möta Gud, med orden:

Bild
President Henry B. Eyring

Det finns en fara med uttrycket en dag om vad som avses är ”inte i dag”. ”En dag ska jag omvända mig.” ”En dag ska jag förlåta honom.” …

Skrifterna klargör faran i att skjuta upp saker och ting. … Denna dag är en dyrbar gåva från Gud. Tanken att ”en dag ska jag” kan beröva oss de möjligheter som tiden ger och evighetens välsignelser. (”Idag”, Liahona, maj 2007, s. 89)

När Alma den yngre predikade för folket i Zarahemla, ställde han många tankeväckande frågor för att hjälpa dem fundera på vad de måste göra för att bli redo att stå inför Gud (se Alma 5).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 5:15–17, 19, 27, 33 och fundera på hur du skulle besvara Almas frågor.

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

När du har begrundat Almas frågor, fundera då på hur du skulle besvara följande fråga från president Oaks: ”Om [du] visste att [du] skulle få möta Herren i morgon – genom [din] för tidiga död eller genom hans oväntade ankomst – vad skulle [du] då göra i dag?” (”Att förbereda oss för Kristi andra ankomst”, Liahona, maj 2004, s. 9).

Skriv ut