Institutet
Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen: Kom till Kristus


”Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen: Kom till Kristus”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen

Kom till Kristus

Bild
Kristus och den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann

President Russell M. Nelson konstaterade: ”Studierna av Mormons bok [ger] mest när man inriktar sig på dess primära syfte – att vittna om Jesus Kristus. I jämförelse med det förbleknar alla andra frågor” (”Ett vittnesbörd om Mormons bok”, Liahona, jan. 2000, s. 82). Hur har dina studier av Mormons bok hjälpt dig att komma närmare Jesus Kristus? Medan du studerar, fråga dig vad du kan göra för att komma mer helhjärtat till honom.

Del 1

Vilken kraft har jag rätt till om jag bygger min grundval på Jesus Kristus?

Omkring 30 f.Kr. hade nephiterna ”förfallit till ett tillstånd av otro och förfärlig ogudaktighet” och de var ”mogna för undergång” (Hel. 4:25; 5:2). Nephi, som hade tröttnat på grund av folkets ondska, avsa sig domarsätet och ägnade resten av sitt liv åt att predika evangeliet tillsammans med sin bror Lehi (se Hel. 5:4). Innan de gav sig ut på mission kom de ihåg viktiga råd de hade fått av sin far, Helaman.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Helaman 5:9–12 och ta reda på vad Helaman lärde sina söner om varför de behövde bygga sina liv på Jesu Kristi grundval.

Bild
tornado
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Helaman använder stormar som bildspråk för att beskriva livets utmaningar. Vilka stormar befinner du dig i som du skulle behöva Herrens hjälp med?

När syster Sheri L. Dew verkade i Hjälpföreningens generalpresidentskap undervisade hon om varför Jesus Kristus är vår enda säkra grundval:

Bild
Syster Sheri L. Dew

Om den naturliga människan lämnas att klara sig själv, ger hon oundvikligen efter för Satan (se Mosiah 3:19), som överger sina offer så snart han lurat bort dem från den raka och smala stigen. Men Frälsaren leder dem som följer honom hela vägen hem. …

Herren känner till vägen för han är vägen och är vår enda chans att framgångsrikt kunna ta oss igenom jordelivet. Hans försoning ger oss all kraft, frid, ljus och styrka som vi behöver för att möta livets utmaningar, som varierar mellan våra egna misstag och synder och de prövningar vi inte har någon kontroll över men som ändå orsakar oss smärta. …

Han har lovat att om vi bygger våra liv på hans klippa, ska djävulen inte ha makt över oss [se Hel. 5:12]. Och han har högtidligt lovat att han aldrig ska överge oss eller svika oss [se Hebr. 13:5]. Hans motsvarighet på jorden finns helt enkelt inte, varken i fråga om åtagande, makt eller kärlek. Han är vår enda chans. (”Vår enda chans”, Liahona, juli 1999, s. 77–78)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur har du fått hjälp med att stå emot stormarna som drabbat dig i livet tack vare att du har byggt din grundval på Jesus Kristus?

Del 2

Vad kan jag göra för att komma till Jesus Kristus?

I det sista kapitlet i Mormons bok uppmanar Moroni alla människor att komma till Jesus Kristus.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Moroni 10:30, 32–33 och ta reda på vad Moroni sa att vårt val att komma till Jesus Kristus leder till.

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum förklarade vad det innebär att ”komma till Kristus” (se Moro. 10:30, 32):

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Kom till Kristus är en förkortning, ett sätt att med tre ord beskriva frälsningsplanen. Det betyder att vi får ta del av frukten av hans försoning och uppståndelse – och i slutändan evigt liv. Evigt liv är beroende av hur vi utövar vår moraliska handlingsfrihet, men det är möjligt endast genom Jesu Kristi nåd. Att komma till honom innebär att vi gör det som krävs för att hålla fast vid denna nåd – den förlåtande, renande, förvandlande, återlösande kraften i hans oändliga försoningsoffer. (”Därför sprider vi evangeliet”, Liahona, aug. 2014, s. 31)

Bild
hand som sträcker sig mot ljuset

President Tad R. Callister, som verkade som Söndagsskolans generalpresident, förklarade Herrens nåd så här:

Bild
President Tad R. Callister

Genom sin försoning har Frälsaren möjliggörande krafter, som ibland kallas nåden [se Bible Dictionary, ”Grace”; se även HFS, ”Nåden”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org], varigenom vi kan övervinna våra svagheter och ofullkomligheter och således få hjälp i vår strävan att bli mer som han.

Moroni lärde: ”Ja, kom till Kristus och bli fullkomnade i honom … så att ni genom hans nåd kan bli fullkomliga i Kristus” [Moro. 10:32]. Det verkar finnas minst två kanaler eller medel varigenom vi får tillgång till de möjliggörande krafter som kan förädla oss, och till och med fullkomliggöra oss.

Först har vi de frälsande förrättningarna. … Ibland tänker vi kanske på förrättningar som en checklista – nödvändiga för upphöjelse. Men egentligen frigör de en gudomlig kraft som hjälper oss att bli mer som Kristus. …

En andra kanal till de här möjliggörande krafterna är Andens gåvor. Tack vare Kristi försoning har vi rättigheten att ta emot den Helige Andens gåva och tillhörande andliga gåvor. De här gåvorna är gudomliga egenskaper. Så varje gång vi förvärvar en andlig gåva blir vi mer som Gud. (”Jesu Kristi försoning”, Liahona, maj 2019, s. 87)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk på vad du kan åstadkomma med Herrens möjliggörande kraft, eller nåd. Vad gör du för att bjuda in Herrens nåd och hjälp i ditt liv?

Del 3

Hur har Mormons bok fört mig till Jesus Kristus och hjälpt mig att förbli trofast mot honom?

När Moroni gjorde det sammandrag av jarediternas uppteckning som nu är en del av Mormons bok, uttryckte han oro över att framtida läsare skulle ”håna dessa ting på grund av vår svaghet i att skriva” (Eth. 12:23). Herren tröstade Moroni med orden: ”Min nåd är tillräcklig för de ödmjuka så att de inte ska dra fördel av er svaghet” (Eth. 12:26). Sedan bad Moroni för icke-judarna, vittnade om att han hade sett Jesus och gav en viktig inbjudan till alla som en dag skulle läsa Mormons bok (se Eth. 12:36–41).

Bild
ung kvinna som läser Mormons bok
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Ether 12:41 och fundera över hur du har svarat på Moronis inbjudan under den här kursen.

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

När du förbereder dig för den sista lektionen, tänk då på hur dina studier i Mormons bok har hjälpt dig att komma till Kristus och bli mer som han. Identifiera specifika tankar, känslor, intryck eller upplevelser som har stärkt ditt vittnesbörd och fördjupat din omvändelse. Skriv ner dina tankar.

För att förbereda dig för den sista lektionen väljer du ut och genomför en av följande uppgifter:

  • Alternativ 1: Välj ett skriftställe eller en lärdom från Mormons bok som särskilt har hjälpt dig att komma till Kristus, och skriv ner hur skriftstället eller lärdomen har påverkat dig.

  • Alternativ 2: Välj en person i Mormons bok vars exempel har hjälpt dig bättre förstå vad det innebär att komma till Kristus, och skriv ner vad du har lärt dig.

  • Alternativ 3: Begrunda hur dina studier i Mormons bok den senaste tiden har inspirerat dig att komma till Kristus. Skriv ner hur ditt vittnesbörd har vuxit och hur din omvändelse till Frälsaren har stärkts.

När du har skrivit ner dina tankar och känslor, fundera då med en bön i hjärtat på vem som skulle kunna ha glädje av vad du har skrivit, och dela det med den personen. Var också beredd att dela med dig av dina tankar på lektionen.

Skriv ut