Institutet
Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen: Att förbereda sig för Jesu Kristi ankomst


”Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen: Att förbereda sig för Jesu Kristi ankomst”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 15 – Förberedelsematerial till lektionen

Att förbereda sig för Jesu Kristi ankomst

Bild
Jesus undervisar på västra halvklotet (Jesus Kristus besöker Amerika), av John Scott

Det här studieavsnittet fokuserar på hur Jesus Kristus visade sig för och verkade bland ”Nephis folk” (3 Ne. 11:1). Den här gruppen bestod av både rättfärdiga nephiter och lamaniter som hade omvänt sig till Herren (se 3 Ne. 10:18–19). När du reflekterar över deras upplevelser med Frälsaren, försök då att fördjupa ditt eget vittnesbörd om hans karaktär, egenskaper och gudomliga mission.

En mycket efterlängtad aspekt av Herrens gudomliga mission är hans andra ankomst. President Ezra Taft Benson lärde följande: ”I Mormons bok finner vi … ett mönster för hur man förbereder sig för den andra ankomsten” (Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson [2014], s. 139). I den här lektionen får du tillfälle att fundera över hur dina studier av profetiorna och händelserna som föregick Frälsarens besök hos det här folket kan hjälpa dig förbereda dig för hans andra ankomst.

Del 1

Hur förberedd är jag för Jesu Kristi andra ankomst?

I flera generationer förutsa profeterna i Mormons bok att Jesus Kristus skulle komma till jorden. Sex år innan Kristus föddes nära Jerusalem, sändes lamaniten Samuel av Herren för att förbereda de ogudaktiga nephiterna för Kristi ankomst. Samuel profeterade om flera tecken och under som skulle följa Jesu Kristi födelse och död. (Se Hel. 13–15.)

Bild
Samuel profeterar, av Walter Rane
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Helaman 14:6–13 och fundera på hur Samuels budskap var tänkt att förbereda nephiterna för Herrens ankomst.

Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum lärde att profeter kan hjälpa oss att förbereda oss för Herrens ankomst:

Bild
Äldste Robert D. Hales

Före den heliga natten i Betlehem bereddes vägen för Herrens första ankomst och hans försoning av historiens händelser och profeternas ord i alla tidshushållningar. … Har vi ögon att se att händelserna och profetiorna för vår tid förbereder oss för Frälsarens andra ankomst? (”Förberedelser för återställelsen och Kristi andra ankomst: ’Min hand skall vara över dig’”, Liahona, nov. 2005, s. 91–92)

Bild
Kristi andra ankomst, av Harry Anderson
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Ägna några minuter åt att studera texten om ”Tidernas tecken” i Handledning för skriftstudier (se Skrifterna.JesuKristiKyrka.org) och titta efter vad profeterna i skrifterna har uppenbarat som tecken på Herrens andra ankomst. Du kommer att lägga märke till att en del av de här profetiorna kanske får folk att oroa sig eller bli rädda. Men de här profetiska tecknen visar också Guds kärlek till sina barn.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka profetiska lärdomar eller tecken på Kristi andra ankomst inspirerar dig att förbereda dig bättre för Herrens återkomst? Vilka förändringar behöver du göra för att känna dig mer förberedd för Frälsarens återkomst?

Del 2

Vad kan jag göra för att förbli trofast när jag hör budskap som väcker tvivel på att Jesus Kristus är gudomlig och att han verkligen ska komma igen?

En del nephiter trodde på Samuels ord. Andra förkastade Samuels budskap och försökte döda honom med stenar och pilar. Eftersom de inte kunde träffa honom var det många fler som trodde på hans budskap och som gick till Nephi för att bli döpta. Senare, när tecknen och undren i samband med Kristi födelse började uppfyllas, upplevde de troende glädje och de otroende förhärdade sina hjärtan. (Se Hel. 16:1–15.)

Bild
Lamaniten Samuel på muren (Lamaniten Samuel profeterar), av Arnold Friberg
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Helaman 16:13–23 och markera gärna ord eller meningar som beskriver hur de otroende väckte tvivel på tecknen på Kristi födelse.

President Bonnie L. Oscarson, Unga kvinnors före detta generalpresident, talade om tvivlets röster och sa:

Bild
President Bonnie L. Oscarson

Vi behöver bara fortsätta ta del av frukten [från livets träd] och inte ge akt på dem som gör narr av vår tro eller som roas av att skapa tvivel eller som kritiserar kyrkans ledare och lärosatser. Det är ett dagligt val vi gör – att välja tro framför tvivel. (”Tror jag på det?Liahona, maj 2016, s. 89)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka budskap har du hört som är avsedda att skapa tvivel på Jesus Kristus, hans utvalda ledare eller hans återställda kyrka?

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Medan du tänker på tvivelbudskap som du har stött på, läs 3 Nephi 1:4–15, 22 och ta reda på hur vissa av de troende förblev ståndaktiga trots att de otroende hånade deras tro.

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum lärde följande om att förbli ståndaktiga i vår tro på Kristus:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

För att vi ska förbli fasta och ståndaktiga i tron på Kristus krävs det att Jesu Kristi evangelium genomsyrar själ och hjärta, vilket innebär att evangeliet inte bara är en av många influenser i en persons liv utan det som ger fokus åt hans eller hennes liv och karaktär. …

Glöm aldrig löftet om det goda som ska komma, både nu och i nästa liv, för dem som är fasta och ståndaktiga i tron på Kristus. (”Fasta och ståndaktiga i tron på Kristus”, Liahona, nov. 2018, s. 31, 33)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan du göra för att förbli ståndaktig i din tro på Kristus i dina förberedelser för hans ankomst?

Skriv ut