Institutet
Lektion 1 – Förberedelsematerial till lektionen: Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus


”Lektion 1 – Förberedelsematerial till lektionen: Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 1 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 1 – Förberedelsematerial till lektionen

Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus

Bild
ung kvinna som läser Mormons bok

Välkommen till Mormons boks undervisning och lära. President Russell M. Nelson har sagt att ”Mormons boks sanningar har kraften att hela, lugna, återställa, hjälpa, stärka, trösta och glädja själen” (”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?Liahona, nov. 2017, s. 62). När du studerar och lever efter sanningarna som tas upp i den här kursen kommer du att få uppleva sanningen i president Nelsons ord. Ditt vittnesbörd om Mormons bok och din tro på din himmelske Fader och Jesus Kristus kommer att öka och du kommer att bli mer som dem.

Obs: Det här förberedelsematerialet utgör en grund för din lektionsupplevelse. Genom att läsa varje lektions förberedelsematerial före lektionen inhämtar du lärdom på ett djupare och mer meningsfullt sätt.

Del 1

Hur kan mitt liv bli bättre av att jag studerar Mormons bok?

I början av evangeliets återställelse sa profeten Joseph Smith:

Bild
profeten Joseph Smith

Jag berättade för bröderna att Mormons bok var den mest felfria boken av alla på jorden och vår religions slutsten samt att en människa kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok. (Inledningen till Mormons bok, stycke 6)

Sedan Mormons bok publicerades har miljontals människor upptäckt att det här uttalandet är sant.

Äldste Peter M. Johnson i de sjuttios kvorum gav ett exempel på hur Mormons bok var till glädje för honom när han var ung:

Bild
Äldste Peter M. Johnson

När jag påbörjade min doktorandutbildning kände jag mig missmodig. Endast fyra elever antogs till programmet det året och de andra eleverna var lysande. De hade bättre provresultat och hade mer erfarenhet av företagsledning, och de utstrålade tilltro till sina förmågor. Efter mina första två veckor på programmet började känslor av missmod och tvivel att få fäste och nästan överväldiga mig.

Jag bestämde mig för att om jag skulle slutföra det här fyraåriga programmet så skulle jag läsa igenom Mormons bok varje termin. Varje dag när jag läste kände jag hur Frälsaren förkunnade att den Helige Anden skulle lära mig allt och påminna mig om allt [se Joh. 14:26]. Den bekräftade på nytt att jag är en son till Gud, påminde mig om att jag inte skulle jämföra mig med de andra och gav mig tilltro till mitt gudomliga uppdrag att nå framgång. … Läs och studera Mormons bok varje dag, varje dag, varje dag. (”Kraft att övervinna motståndaren”, Liahona, nov. 2019, s. 111)

President Ezra Taft Benson lärde att ”vi måste göra Mormons bok till vårt centrala studiemål [eftersom] den skrevs för vår tid” (”Slutstenen i vår religion”, Nordstjärnan, aug. 1992, s. 7). När du läser följande ord av president Nelson, gör då gärna markeringar om hur Mormons bok kan vara till välsignelse för oss, särskilt i vår tid.

Bild
President Russell M. Nelson

Mina kära bröder och systrar, jag vittnar om att Mormons bok verkligen är Guds ord. Den har svaren på livets viktigaste frågor. Den undervisar om Kristi lära. Den utvidgar och förtydligar många av de ”tydliga och dyrbara” [se 1 Ne. 13:29–33] sanningar som gått förlorade under århundradenas gång och efter de många översättningarna av Bibeln.

Mormons bok ger den mest fullständiga och mest bemyndigade kunskapen om Jesu Kristi försoning som står att finna. … Hela kraften i Jesu Kristi evangelium finns i Mormons bok. Punkt slut.

Mormons bok både belyser Mästarens lärdomar och avslöjar motståndares metoder. Mormons bok undervisar om den sanna läran för att fördriva falska traditioner – såsom det felaktiga bruket att döpa spädbarn. Mormons bok ger mening åt livet genom att uppmana oss att begrunda möjligheten till evigt liv och ”oändlig lycka” [Mosiah 2:41; se även Alma 28:12]. Mormons bok krossar den falska uppfattningen att lycka går att få genom ogudaktighet och att personlig godhet är allt som krävs för att återvända till Gud. Den utplånar för alltid de falska föreställningarna att uppenbarelse upphörde med Bibeln och att himlen är tillsluten i dag. (”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?” Liahona, nov. 2017, s. 62)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka välsignelser har du eller någon du känner fått genom att studera Mormons bok? Vilka slags välsignelser hoppas du på att få av att studera Mormons bok de kommande månaderna?

Del 2

Hur kan studier i Mormons bok stärka mitt vittnesbörd om Jesus Kristus?

I en syn fick profeten Nephi veta att det främsta syftet med Mormons bok (och andra nutida skrifter) är att vittna om att Jesus Kristus ”är den evige Faderns Son och världens Frälsare och att alla människor måste komma till honom, annars kan de inte bli frälsta” (1 Ne. 13:40).

Bild
Kristus, av Heinrich Hofmann

I hela sitt liv arbetade Nephi flitigt ”för att förmå [sina] barn, och likaså [sina] bröder, att tro på Kristus” (2 Ne. 25:23). I slutet av sin uppteckning vittnade han en sista gång om Mormons boks kraft att föra alla människor till Kristus.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Nephi 33:6–10 och titta efter hur Nephi hoppades att hans ord skulle påverka dig.

President Benson konstaterade att många runtom i världen förkastar Jesu Kristi gudomlighet. Han förklarade:

Bild
President Ezra Taft Benson

De ifrågasätter hans mirakulösa födelse, hans fullkomliga liv och att hans härliga uppståndelse verkligen ägde rum. Mormons bok talar på ett klart och omisskännligt sätt om sanningen i allt detta. Den ger också den mest fullständiga beskrivningen av läran om försoningen. Denna gudomligt inspirerade bok är verkligen en slutsten som bär vittne för världen att Jesus är Kristus. … [Mormons boks] vittnesbörd om Mästaren [är] klart, oförfalskat och fullt av kraft. (Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson [2014], s. 128–129)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Ta några minuter och begrunda vad du har lärt dig om och känt för Jesus Kristus genom dina studier i Mormons bok. Vad kan du göra för att dina studier av Mormons bok ska bli mer fokuserade på Kristus?

Del 3

Hur kan jag använda det här förberedelsematerialet effektivt för att lektionen ska bli en bättre upplevelse?

När Jesus Kristus visade sig för nephiterna i landet Ymnighet gav han varje person tillfälle att känna på såren i hans händer och fötter och undervisade sedan mängden om sin lära. Han förkunnade att de som trodde på honom och följde hans lärdomar skulle få stora välsignelser i det här livet och bli uppväckta på den yttersta dagen (se 3 Ne. 11:29–40; 15:1).

Bild
Kristus i landet Ymnighet, av Simon Dewey

När Frälsaren gjorde sig redo att lämna dem vid slutet av dagen, såg han ut över mängden och gav dem ett viktigt råd om hur de skulle förbereda sig inför vad han skulle undervisa dem om nästa dag.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 3 Nephi 17:2–3 och ta reda på vad Frälsaren sa om hur man ska förbereda sig för att lära sig om evangeliet.

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Du kanske vill identifiera och skriva ner ett mål du kan arbeta på under den här kursen för att bli flitigare i dina studier av evangeliet. Gör gärna en plan som inkluderar när du ska studera förberedelsematerialet inför varje lektion.

Bild
ikon, diskutera

Dela med din lärare

Om det går, skicka en del eller all nedanstående information till din lärare elektroniskt. Eller skriv en lapp som du lämnar in senare.

  1. Hur känner du för Mormons bok?

  2. På vilka sätt hoppas du växa när du går den här kursen?

  3. Vilka frågor skulle du vilja diskutera någon gång under kursen?

Skriv ut