Institutet
Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen: Hur skyddar vi oss mot falska läror i de sista dagarna?


”Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen: Hur skyddar vi oss mot falska läror i de sista dagarna?”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen

Hur skyddar vi oss mot falska läror i de sista dagarna?

Bild
ung man som håller skrifterna

Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum konstaterade: ”Vi lever i svåra tider. Det finns en ökad benägenhet att ’kalla det onda gott och det goda ont’ [2 Ne. 15:20; se även Jes. 5:20]” (”Mönstergillt och på Bristol-sättet: Var tempelvärdig – i goda tider och dåliga tider”, Liahona, nov. 2015, s. 40). Med stor förhandskännedom och kärlek försåg Herren oss med Mormons bok, som bidrar till att avslöja falska läror och idéer som råder i vår tid. Medan du studerar det här materialet, fundera på vilka principer i Mormons bok som kan hjälpa dig att känna igen villfarelser och stå upp för sanningen.

Del 1

Hur kan Mormons bok skydda mig från falska läror i världen i dag?

President Ezra Taft Benson och president Russell M. Nelson lärde följande om Mormons boks förmåga att skydda oss från falska läror:

Bild
President Ezra Taft Benson

Mormons bok blottställer Kristi fiender. Den vederlägger falska läror. … Den stärker Kristi ödmjuka efterföljare mot djävulens onda avsikter, strategier och läror i vår tid. (Se Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson [2014], s. 131.)

Bild
President Russell M. Nelson

Mormons bok både belyser Mästarens lärdomar och avslöjar motståndarens metoder [se 2 Ne. 26–33]. Mormons bok undervisar om den sanna läran för att fördriva falska traditioner. (Se ”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?Liahona, nov. 2017, s. 62.)

Nephi skrev ner en anmärkningsvärd profetia om Mormons boks framkomst, vilken utgjorde en viktig del av Jesu Kristi evangeliums återställelse (se 2 Ne. 27:6–23). Nephi profeterade vidare om falska lärare, dåraktiga lärosatser och djävulens metoder som skulle förleda människorna (se 2 Ne. 28).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Nephi 28:7–9, 20–22, 29–30 och markera gärna de falska läror som Nephi sa att vi skulle möta i de sista dagarna.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Dagliga studier i Mormons bok bjuder in den Helige Anden i vårt liv. Den Helige Anden är vår största hjälp i att skilja sant från falskt. När har du sett exempel på de falska läror som Nephi sa att vi skulle stöta på i de sista dagarna? Hur kände du igen dem? Vad har du gjort för att skydda dig från de här falska lärorna?

Del 2

Hur kan jag stålsätta mig mot dem som försöker rasera min tro på Jesus Kristus?

Mormons bok varnar för antikrister. En antikrist är ”allt och alla som förfalskar evangeliets sanna frälsningsplan och som öppet eller i hemlighet motarbetar Kristus” (HFS, ”Antikrist”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org). President Nelson sa följande om antikrister:

Bild
President Russell M. Nelson

Kommer ni ihåg Korihor, en antikrist? Korihor gick från plats till plats och spydde ut osanningar om Frälsaren, tills han fördes inför en högpräst som frågade honom: ”Varför går du omkring och förvränger Herrens vägar? Varför lär du detta folk att det inte ska komma någon Kristus, för att därmed ta bort deras glädje?” [Alma 30:22].

Allt som motsätter sig Kristus eller hans lära stör vår glädje. Det inkluderar människofilosofier, som det finns ett sådant överflöd av på internet och i bloggvärlden, som gör precis vad Korihor gjorde. (Se ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 83–84.)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Studera en av följande redogörelser som förberedelse för lektionen: 1) Sherem och Jakob, 2) Nehor och Gideon eller 3) Korihor och Alma. (Obs: De tillhörande skriftställehänvisningarna till de här berättelserna ges i avsnitten nedan.) Varje redogörelse innehåller berättelsen om en antikrist som gjorde motstånd mot Herren och hans kyrka, samt en person som bemötte detta med tro på Jesus Kristus. Skriv svar på följande frågor i din dagbok medan du studerar. Kom till lektionen redo att berätta vad du lärt dig.

Studiefrågor

  1. Vilka metoder använde den här antikristen för att rasera andras tro på Jesus Kristus och hans evangelium?

  2. Vad finns det för nutida exempel på de falska idéer eller perspektiv som antikristen lärde ut och använde i den här berättelsen? Hur sprider Satan de här idéerna i vår tid?

  3. Vad finns det för principer eller metoder du kan lära dig av det trofasta exemplet som personen som konfronterade de falska budskapen utgjorde? (Skriv ner minst tre saker.) Hur kan någon i dag använda de här principerna och metoderna för att bemöta falska läror och anklagelser?

Använd resurserna nedan när du studerar den berättelse du har valt.

Sherem och Jakob

Bild
Sherem argumenterar med Jakob

Läs Jakob 7:1–14 eller titta på Mormons bok-videon ”Sherem förnekar Kristus (Jakob 7)” [Sherem Denies Christ] fram till 4:20 och besvara de föregående studiefrågorna.

Jakobs andliga grund var en källa till styrka när han skulle tillbakavisa Sherems påståenden (se Jakob 7:5). Läs följande citat av äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum och fundera på hur du kan följa Jakobs exempel.

Bild
Äldste Ronald A. Rasband

När jag har gett råd till personer [som har problem med sin tro], har jag utforskat deras beslut genom åren, vilka ledde dem till att glömma heliga upplevelser, bli försvagade och börja tvivla. Jag uppmanade dem, liksom jag uppmanar er nu, att komma ihåg, särskilt i krisens stund, när ni kände Anden och när ert vittnesbörd var starkt. Kom ihåg de andliga grunder som ni har lagt. Jag lovar att om ni gör det och undviker sådant som inte bygger upp eller stärker era vittnesbörd och som hånar era trosuppfattningar, så ska de dyrbara stunderna då era vittnesbörd blomstrade komma tillbaka till minnet genom ödmjuk bön och fasta. Jag försäkrar er att ni återigen ska känna tryggheten och värmen i Jesu Kristi evangelium. (”Så att du inte glömmer”,Liahona, nov. 2016, s. 114)

Skriv ner i din dagbok minst en andlig upplevelse som du kan minnas i stunder då din tro på Jesus Kristus och hans evangelium utmanas.

Nehor och Gideon

Bild
Nehor, av James H. Fullmer

Studera Alma 1:2–16 och svara på de föregående studiefrågorna. Det kan vara bra att lägga märke till att Nephi lärde att ”prästvälden innebär att människor predikar och sätter upp sig själva som ljus för världen så att de kan skaffa sig vinning och få världens beröm, men de söker inte Sions välfärd” (2 Ne. 26:29).

Varför tror du att Nehors falska läror blev så populära bland vissa personer? Läs följande beskrivning av motståndarens taktik av president Dallin H. Oaks i första presidentskapet och tänk på hur det passar in på Nehors läror i Alma 1:4.

Bild
President Dallin H. Oaks

Satan är den store bedragaren, lögnens fader (se Joh. 8:44). Det beror inte på att Satan bara ljuger. Hans mest effektiva lögner är halvsanningar eller lögner som sanningen bifogas till. (”Reading Church History” [tal till lärare inom kyrkans utbildningsverksamhet, 16 aug. 1985], s. 9)

Skriv ner ett svar på följande fråga i din dagbok: Hur kan jag utveckla större mod till att välja det rätta framför det som är populärt men fel?

Korihor och Alma

Bild
Allt tyder på att det finns en Gud (Alma och Korihor), av Walter Rane

Läs Alma 30:12–18, 23, 27–28, 32–33, 39–46 eller titta på Mormons bok-videon ”Allt tyder på att det finns en Gud (Alma 30)” [All Things Denote There Is a God] fram till 7:45, och besvara de föregående studiefrågorna.

President M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum gav följande råd till kyrkans medlemmar:

Bild
President M. Russell Ballard

Låt oss ta oss till vara för falska profeter och falska lärare, både män och kvinnor, som självutnämnda förklarar kyrkans lära och som söker sprida sitt falska evangelium och dra till sig anhängare genom att sponsra kurser, böcker och tidskrifter vars innehåll ifrågasätter kyrkans grundläggande läror. Ta er till vara för dem som talar och publicerar det som strider mot Guds sanna profeter och som aktivt söker upp andra i proselyterande syfte med hänsynslöst förakt för de personers eviga välfärd som de förleder. (Se ”Akta er för falska profeter och falska lärare”, Liahona, jan. 2000, s. 74.)

När Alma vittnade om sanningen gav han Korihor flera bevis på att Gud finns. Skriv ner i din dagbok vilka bevis du har sett som ”tyder på att det finns en Gud” (Alma 30:44). Hur kan de här bevisen stärka din tro på och ditt vittnesbörd om Gud?

Skriv ut