Institutet
Lektion 26 – Förberedelsematerial till lektionen: Efter det att er tro har prövats


”Lektion 26 – Förberedelsematerial till lektionen: Efter det att er tro har prövats”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 26 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 26 – Förberedelsematerial till lektionen

Efter det att er tro har prövats

Bild
ung man tittar ut genom fönstret

Har du någonsin bett om ett underverk? Söker du efter ett djupare andligt vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium? Finns det något du hoppas på att få av Herren i ditt liv just nu? Tänk på de här förhoppningarna och önskningarna medan du studerar mer om tro och hur Mormons bok lär oss att utöva den.

Del 1

Om jag utövar tro på Jesus Kristus, hur kan det hjälpa mig att lära och växa när jag möter prövningar?

I Ethers bok skrev Moroni att när krig, uppror och ogudaktighet överväldigade det jareditiska samhället skickade Herren profeten Ether att förkunna tro, omvändelse och hopp för folket.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Ether 12:3–7, 12, 18 och fundera på varför tro på Gud är nödvändig för vår andliga utveckling.

Eftersom Herren älskar oss och vill att vi ska utvecklas ger han oss tillfällen att pröva vår tro på honom. Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum sa:

Bild
Äldste Richard G. Scott

Så varje gång du prövar din tro – det vill säga när du värdigt följer en maning – får du Andens bekräftelse. Då du kommer till gränsen för vad du själv kan förstå och går in i ovisshetens skymning, och därigenom utövar tro, leds du till lösningar som du inte kunde finna på annat sätt. (”Trons och karaktärens omvandlande kraft”, Liahona, nov. 2010, s. 44)

Bild
ung kvinna tittar på solnedgången

Tänk på tillfällen i ditt liv då du har handlat i tro på Herren och fått en andlig bekräftelse i efterhand. Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum berättade en gång hur han växte andligen genom att förbli trofast under en prövning:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Fastän jag led då är jag i dag, när jag ser tillbaka, tacksam över att mitt problem inte löstes snabbt och enkelt. Detta att jag tvingades vända mig till Gud för att få hjälp nästan varje dag i flera års tid lärde mig verkligen hur jag borde be och få svar på mina böner, och det lärde mig att tro på Gud på ett handgripligt sätt. Jag lärde känna min Frälsare och min himmelske Fader på ett sätt och i en omfattning som jag kanske annars inte hade kunnat göra, eller som skulle tagit mycket längre tid att uppnå. … Jag lärde mig att lita på Herren av hela mitt hjärta. Jag lärde mig att vandra med honom dag för dag. (Se ”Fäst blicken på Gud var dag”, Liahona, feb. 2015, s. 50.)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka lärdomar har du dragit eller vilka välsignelser har du fått när du har förblivit trofast i svåra tider? Hur kan en sådan erfarenhet hjälpa dig att komma närmare Jesus Kristus?

Del 2

På vilka sätt kan jag bli välsignad och få kraft genom att utöva tro på Jesus Kristus?

I Ether 12:7–22 ger Moroni exempel på personer som utövade tro och som blev välsignade med underverk, uppenbarelser, räddning, omvändelse och löften. Moroni drar följande slutsats om Jareds bror, som flyttade berget Zerin genom Herrens kraft: ”Och om han inte hade haft tro skulle det inte ha flyttat sig, eftersom [Herren] verkar efter det att människorna har tro” (Eth. 12:30).

President Russell M. Nelson har sagt följande:

Bild
President Russell M. Nelson

Tron på Jesus Kristus får oss att göra sådant som vi annars inte skulle göra. Tro som motiverar oss till handling ger oss större tillgång till hans kraft. (”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 41)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Hitta ett skriftställe eller en berättelse i Mormons bok som illustrerar hur människor får gudomlig hjälp efter det att de har utövat tro på Jesus Kristus. Om du vill ha några exempel kan du läsa följande:

När du har studerat ett av de här skriftavsnitten eller ett som du själv hittat, begrundar du följande frågor och skriver ner dina svar. Var beredd att berätta om dina insikter på lektionen.

  1. Hur utövade personen eller folket sin tro på Jesus Kristus? Vilka välsignelser och vilken gudomlig kraft gav Herren dem efter det att de hade utövat tro på honom?

  2. Vilka principer eller metoder kan du lära dig av den här berättelsen? Hur kan du tillämpa dem i ditt liv?

Bild
Jarediternas farkoster, av Gary E. Smith

Äldste L. Whitney Clayton i presidentskapet för de sjuttios kvorum lärde ut följande om att leva i tro:

Bild
Äldste L. Whitney Clayton

Gud ber oss att ha tålamod med honom – att lita på honom och följa honom. Han vädjar till oss: ”Motsäg … inte för att ni inte ser.” Han säger att vi inte ska förvänta oss enkla svar eller snabba lösningar från himlen. Saker och ting ordnar sig om vi står fasta när vår tro prövas, oavsett hur svårt det provet är att uthärda, eller hur lång tid det tar innan vi får svar [se Eth. 12:6]. Jag talar inte om ”blind lydnad” [se Boyd K. Packer, ”Fri vilja och självkontroll”, Nordstjärnan, okt. 1983, s. 115] utan om eftertänksam tillit till Herrens fullkomliga kärlek och fullkomliga tidsplan. (”Gör vad han än säger till er”, Liahona, maj 2017, s. 99)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan Herren be dig göra som skulle kräva att du handlar i tro? Hur kan du visa din tillit till honom på din fortsatta väg framåt?

Del 3

Vad behöver jag göra för att få eller stärka mitt personliga vittnesbörd om Mormons bok?

När den nephitiska civilisationen gick under blev Moroni ensam kvar för att slutföra Mormons bok. Innan han förseglade uppteckningen gav han några råd och uppmuntrande ord. Han uppmanade framtida läsare att nalkas Mormons bok med tro för att kunna få ett eget vittnesbörd av den Helige Anden om att den är sann.

Bild
Moroni skriver på guldplåtar
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Moronis uppmaning i Moroni 10:3–5 och markera gärna hur vi kan utöva tro på Jesus Kristus och få veta att Mormons bok är sann.

Bild
två unga vuxna som läser Mormons bok

När äldste Gene R. Cook verkade som medlem i de sjuttios kvorum förklarade han hur det är en troshandling att följa Moronis uppmaning:

Bild
Äldste Gene R. Cook

Lägg märke till det särskilda sätt varpå vi får svar från Gud: vi ska fråga ”med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus” [Moro. 10:4]. Fundera en gång till på ordvalet ”med tro på Kristus”. Det här betecknar ett viktigt sinnestillstånd. Att ha tro på Kristus innebär att vi erkänner att det finns en Gud, erkänner att Gud genom sin Sons, Jesu Kristi, kraft kan besvara våra böner och att vi tror på att Gud kan uppenbara sanning för oss. Vi slutar att vara neutrala genom att utöva tro på Kristus på det viset. Vi handlar! Även om vår tro kanske är liten, gör vi som Alma lärde: vi utövar ”en smula tro, ja, även om [vi] inte kan göra mera än önska att tro [att Gud kan hjälpa oss], så låt denna önskan verka i [oss]” (Alma 32:27). (”Moroni’s Promise”, Ensign, april 1994, s. 14)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Fundera på hur Moronis uppmaning och löfte följer mönstret för att få ett vittnesbörd efter det att man har utövat tro (se Eth. 12:6). Vad har du haft för upplevelse av att få ett vittnesbörd om att Mormons bok är sann? Vad kan du göra för att antingen få ett eget vittnesbörd om Mormons bok eller fördjupa det du redan har?

Skriv ut