Institutet
Lektion 14 – Lärarmaterial: Hur vi blir redskap i Guds händer


”Lektion 14 – Lärarmaterial: Hur vi blir redskap i Guds händer”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 14 – Lärarmaterial”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 14 – Lärarmaterial

Hur vi blir redskap i Guds händer

När Mosiahs söner hade omvänt sig och blivit omvända till Jesu Kristi evangelium blev de mäktiga missionärer och hjälpte många lamaniter att komma till honom. Den här lektionen ger eleverna tillfälle att berätta hur deras önskan att berätta om evangeliet för andra kan öka när de stärker sin egen omvändelse. Eleverna får fundera på vad de ska göra för att bli effektivare redskap i Guds händer när de samlar in Israel som förberedelse för Herrens andra ankomst.

Lektionsförslag

Alma och Mosiahs söner blir omvända och predikar för lamaniterna.

Sätt upp följande påståenden. Be eleverna att för varje påstående tyst betygsätta sig själva på en skala från 1 till 5 (1 = instämmer verkligen inte och 5 = instämmer verkligen).

  1. Jag har en önskan att berätta för andra om evangeliet.

  2. Jag ber om tillfällen att sprida evangeliet.

  3. Att berätta om evangeliet är en normal och naturlig del av mitt liv.

  4. Jag strävar efter att vara ett effektivt redskap i Guds händer genom att sprida hans evangelium.

När eleverna har fått tid på sig att göra den här självbedömningen visar du upp följande fråga: Vad kan jag göra för att bli ett effektivare redskap att sprida Jesu Kristi evangelium? Be eleverna känna efter och skriva ner de maningar de får som kan hjälpa dem att besvara den här frågan.

Påminn eleverna om att Mosiahs söner blev redskap i Guds händer när de fastade och bad om hans Ande och predikade hans evangelium (se Alma 17:3, 9, 11; 26:3, 15). Be eleverna läsa Mosiah 27:35–36 och Mosiah 28:1–3 och ta reda på hur Mosiahs söners hjärtan förändrades efter deras omvändelse.

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Ställ frågor som leder till lärdom i hjärtat. När du märker att eleverna förstår en evangelieprincip med förståndet, ställ då frågor som kan förflytta läroupplevelsen till hjärtat. Sådana frågor låter eleverna rannsaka sina egna hjärtan, använda sina egna erfarenheter och bära sina egna vittnesbörd. Sådana frågor kan exempelvis se ut så här: ”När har ni upplevt … ?” ”Hur vet ni … ? Eller ”Hur känner ni för … ?”

  • Vad lade ni märke till med Mosiahs söners önskningar? Vad kan vi lära oss av hur deras omvändelse påverkade deras önskan att vara redskap i Guds händer? (Du kan föreslå att eleverna går igenom citatet av äldste Dallin H. Oaks i del 1 av förberedelsematerialet. Använd elevernas svar till att skriva en princip liknande den här på tavlan: När vår omvändelse fördjupas växer vår önskan och villighet att vara ett redskap i Guds händer och att sprida evangeliet.)

  • Varför tror ni att vår önskan att sprida evangeliet stärks när vi fördjupar vår omvändelse? Hur kan vår insikt om den här principen hjälpa oss att förbereda oss för en mission eller bli bättre på att berätta om evangeliet i vårt dagliga liv?

  • Vad finns det för exempel i skrifterna eller kyrkans historia som visar den här principen? Vilka erfarenheter har hjälpt er veta att den här principen är sann? (Du kan be eleverna dela med sig av sina exempel och personliga erfarenheter för en partner.)

Ge eleverna några minuter till att gå igenom självbedömningen de gjorde och begrunda frågan som ställdes i början av lektionen. Du kan även be dem skriva ner de tankar och känslor de fått under lektionen.

Mosiahs söner blir redskap i Herrens händer.

Be eleverna berätta om utmaningar de stött på när de har försökt dela med sig av evangeliet. (Du kan skriva upp deras svar på tavlan och ni kan prata om hur de här utmaningarna kan hindra oss från att dela med oss av evangeliet.)

Skriv följande ofullständiga mening på tavlan: Vi kan bli effektivare redskap i Guds händer när vi …

Gå kortfattat igenom de utmaningar Mosiahs söner stötte på när de började predika evangeliet bland lamaniterna (se del 2 av förberedelsematerialet). Be eleverna titta igenom Alma 17:2–3, 9–11 och ta reda på vad Mosiahs söner gjorde för att övervinna sina utmaningar och bli effektiva redskap i Guds händer.

  • Utifrån vad vi har lärt oss av Mosiahs söner, hur kan vi avsluta meningen på tavlan så att den blir en princip? (Använd elevernas ord för att avsluta meningen så att den blir en princip som liknar den här: Vi kan bli effektivare redskap i Guds händer när vi ber, fastar och utforskar skrifterna.)

Be eleverna att i Alma 17:2–3 lägga märke till vilka andliga välsignelser de här missionärerna fick när de bad, fastade och utforskade skrifterna. (Hjälp eleverna urskilja ytterligare en princip, liknande den här: När vi ber, fastar och utforskar skrifterna kan vi få uppenbarelsens ande.)

  • Hur hjälpte uppenbarelsens ande Ammon att vara ett effektivt redskap i Guds händer? (Du kan be en elev kortfattat återge Ammons upplevelse med kung Lamoni och sedan läsa Alma 18:33–35.)

  • Varför är det viktigt att ha uppenbarelsens ande när vi försöker vara redskap i Guds händer?

  • Hur har uppenbarelsens ande hjälpt er att bli effektivare redskap i Guds händer?

Be gärna en elev att läsa följande citat av president Russell M. Nelson:

Bild
President Russell M. Nelson

När vi försöker höra – verkligen höra – [Jesus Kristus] leds vi till kunskap om vad vi ska göra i alla omständigheter. …

Jag förnyar min vädjan om att du må göra vad som än krävs för att öka din andliga kapacitet att ta emot personlig uppenbarelse. (”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 89, 90)

Be eleverna att gå igenom äldste Dieter F. Uchtdorfs citat i del 3 av förberedelsematerialet och begrunda följande frågor:

  • Vilka kan jag uppmuntra att komma närmare Frälsaren?

  • Vad kan jag göra för att vara ett redskap i Guds händer till att hjälpa de här personerna att komma närmare Kristus?

Ge gärna eleverna tid till att skriva ner sina tankar och känslor. Du kan även låta elever berätta vad de planerar att göra, om de vill.

Lyft fram att Mosiahs söner också fick profetians ande och kunde undervisa med kraft och myndighet, tack vare sina förberedelser. (Det kan vara bra att förklara att orden ”profetians ande” kan syfta på ”Jesu vittnesbörd” [Upp. 19:10].) Försäkra eleverna om att vi också kan få liknande välsignelser när vi förbereder oss för att vara redskap i Guds händer.

Bär gärna vittnesbörd om att vi alla med Herrens hjälp kan bli redskap i hans händer och hjälpa till att samla in Israel.

Till nästa gång

Be eleverna fundera över hur förberedda de känner sig inför Kristi andra ankomst. Berätta att nästa studieavsnitt handlar om Frälsarens besök hos nephiterna på den amerikanska kontinenten. Uppmuntra eleverna att, medan de förbereder sig för nästa lektion, försöka ta reda på vad händelserna som ledde fram till Frälsarens besök hos nephiterna kan lära dem om att förbereda sig för hans andra ankomst i de sista dagarna.

Skriv ut