Institutet
Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen: Sträva framåt på förbundsstigen


”Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen: Sträva framåt på förbundsstigen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen

Sträva framåt på förbundsstigen

Bild
ung person som går

President Russell M. Nelson har sagt: ”Nu säger jag till varje medlem i kyrkan: Stanna kvar på förbundsstigen. Din beslutsamhet att följa Frälsaren genom att ingå förbund med honom och sedan hålla dessa förbund öppnar dörren för varje andlig välsignelse och förmån som är tillgänglig för män, kvinnor och barn överallt” (”När vi går framåt tillsammans”, Liahona, apr. 2018, s. 7). Under dina fortsatta studier av Kristi lära kan du fundera på hur du blir mer lik din himmelske Fader när du ingår och håller dina dopförbund, tar emot den Helige Andens gåva och håller ut intill änden.

Del 1

Hur kan mina dopförbund vara till välsignelse för mig och alla som jag umgås med?

Herren sände profeten Abinadi till kung Noa och hans folk för att varna dem för att de skulle hamna i fångenskap om de inte omvände sig. Kung Noa förkastade Abinadis budskap och lät döda honom. Alma, en av Noas präster, skrev ner och undervisade sedan om Abinadis ord bland folket i hemlighet. När Almas skara av troende växte, samlades de vid Mormons vatten och ingick dopets förbund.

Bild
Alma döper i Mormons vatten
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mosiah 18:8–10 och titta efter vad vi lovar att göra och bli när vi döps. Lägg också märke till vad Alma säger att Herren ska göra som del av det här förbundet.

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum förklarade följande när han kommenterade vårt löfte att sörja med och trösta andra:

Bild
Äldste Dale G. Renlund

För att tjäna andra väl i kyrkan, måste vi se dem genom föräldraögon, genom vår himmelske Faders ögon. Först då kan vi börja förstå en själs sanna värde. Först då kan vi förnimma den kärlek vår himmelske Fader känner för alla sina barn. Först då kan vi förnimma Frälsarens omtanke och omsorg om dem. Vi kan inte helt uppfylla vårt förbunds plikt att sörja med dem som sörjer och trösta dem som behöver tröst om vi inte ser dem genom Guds ögon. [Se Mosiah 18:8–10.] Detta utvidgade perspektiv öppnar våra hjärtan för andras besvikelser, rädsla och sorger. (”Genom Guds ögon”, Liahona, nov. 2015, s. 94)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk på exempel du har sett på personer som hedrade sina dopförbund. Vilka exempel från Frälsarens liv kan du komma på där han visade hur man hedrar dopets förbund? Var beredd att dela med dig av dina exempel på lektionen.

Del 2

Hur kan den Helige Andens gåva förändra mitt liv?

När Nephi skrev om Kristi lära undervisade han om att de som följer Jesu Kristi exempel och låter döpa sig kommer att få den Helige Anden av vår himmelske Fader (se 2 Ne. 31:12).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Nephi 31:13, 17 och ta reda på hur den Helige Andens gåva kan helga ditt liv.

Bild
en ung person blir konfirmerad

President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum sa följande om att tala med änglars tunga:

Bild
President Boyd K. Packer

Nephi förklarade att änglar talar genom den Helige Andens kraft, och du kan tala med änglars tunga, vilket helt enkelt betyder att du kan tala genom den Helige Andens kraft. Den är tyst. … Men kraften är ändå där. (”Den Helige Andens gåva: Vad varje medlem bör veta”, Liahona, aug. 2006, s. 21–22)

Och äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum förklarade dopet med eld.

Gör en av eller båda följande aktiviteter:

  1. Titta på videon ”Dop genom eld” [Baptism by Fire] (1:41).

  2. Läs följande citat:

    Bild
    Äldste David A. Bednar

    Den Helige Anden [är] en heliggörare som renar och bränner bort orenheter och ondska från vår mänskliga själ som genom eld. [Se 3 Ne. 27:19–21]. …

    Som medlemmar i Herrens återställda kyrka välsignas vi både av vår inledande rening från synd i samband med dopet och av möjligheten till en ständigt pågående rening från synd som möjliggörs genom den Helige Andens sällskap och kraft – han som är Gudomens tredje medlem. …

    Men om vi samvetsgrant förbereder oss och tar del av [sakramentet] med förkrossat hjärta och botfärdig ande, gäller löftet att vi alltid kan ha Herrens Ande hos oss. Och med den Helige Andens heliggörande kraft som ständigt sällskap kan vi alltid behålla våra synders förlåtelse. (”Att alltid behålla våra synders förlåtelse”, Liahona, maj 2016, s. 59, 61, 62)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur skulle du förklara att man döps med eld och talar med änglars tunga för någon som förbereder sig för dopet? Hur har du upplevt den Helige Andens välsignelser?

Del 3

Hur kan jag få större hopp och glädje i min strävan att hålla ut intill änden?

Tillsammans med tro, omvändelse, dop och mottagandet av den Helige Andens gåva, lärde Nephi att det är en viktig princip i Kristi lära att hålla ut intill änden.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Nephi 31:15–16, 19–21 och ta reda på vad det betyder att hålla ut intill änden.

Titta på eller läs följande budskap från äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum och fundera på hur du kan hålla ut intill änden med större glädje.

Läs följande budskap från äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum och fundera på hur du kan hålla ut intill änden med större glädje.

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

Att uthärda intill änden, eller att fortsätta vara trogen Jesu Kristi evangeliums lagar och förordningar under hela vårt liv, är en grundläggande förutsättning för frälsning i Guds rike. Denna tro skiljer sista dagars heliga från många andra kristna kyrkor som lär att frälsning ges till alla som helt enkelt tror på och bekänner att Jesus är Kristus. Herren har tydligt förkunnat: ”Om du håller mina bud och håller ut intill änden ska du få evigt liv, vilken gåva är den största av alla Guds gåvor.” (L&F 14:7).

Att uthärda intill änden är därför så mycket mer än att bara passivt tolerera livets svåra omständigheter, eller att ”hålla ut”. Vi tillhör en aktiv religion som hjälper Guds barn längs den raka och smala stigen så att de kan nå sin fulla potential i detta liv och återvända till honom en dag.

Sett från detta perspektiv är det upphöjande och härligt att uthärda intill änden, inte bistert eller dystert. Detta är en glädjefull religion, hoppfull, stärkande och befriande. (”Har vi inte orsak att glädjas?Liahona, nov. 2007, s. 20)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Hitta ett exempel från Frälsarens liv på vad det innebär att hålla ut intill änden, på en person i Mormons bok, eller på någon du känner. Skriv ner hur det här exemplet har påverkat din förståelse av vad det innebär att hålla ut intill änden.

Skriv ut