Institutet
Lektion 2 – Förberedelsematerial till lektionen: Hur ger vi akt på Herrens profeter?


”Lektion 2 – Förberedelsematerial till lektionen: Hur ger vi akt på Herrens profeter?”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 2 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 2 – Förberedelsematerial till lektionen

Hur ger vi akt på Herrens profeter?

Bild
Lehi predikar för en folkmassa

Du har antagligen sett folk reagera olika på profeternas budskap. Folket i Mormons bok visade också blandade reaktioner. Vad kan vi lära oss av folket och profeterna i Mormons bok om lyhördhet för Herren och hans budskap? Tänk, medan du studerar, på hur du kan svara med större tro och lydnad på Guds ord som ges genom hans profeter.

Del 1

Hur uttrycker profeternas varningar Guds kärlek till mig?

President Henry B. Eyring i första presidentskapet har sagt:

Bild
President Henry B. Eyring

Eftersom Herren är god kallar han tjänare till att varna folk för fara. Denna kallelse att varna blir svårare och viktigare på grund av det faktum att de värdefullaste varningarna handlar om faror som människor inte anser är verkliga ännu. (Se ”En varnande röst”, Liahona, jan. 1999, s. 37)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Nephi 1:4 och ta reda på vilka det var som Herren sände för att varna folket i Jerusalem och vad de gav för budskap.

Liksom många profeter före honom bad Lehi för folket i Jerusalem. Han överväldigades då av Anden och såg Jesus Kristus i en syn. Herren visade Lehi en bok och bad honom läsa den. (Se 1 Ne. 1:5–12.)

Bild
Lehi på en bergstopp
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Nephi 1:13–14 och ta reda på vad Lehi kom att förstå om Herren. Markera gärna det du hittar.

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Motivet för att höja en varnande röst är kärlek – kärleken till Gud och kärleken till medmänniskan. Att varna är att visa omsorg. (”Den varnande rösten”, Liahona, maj 2017, s. 109)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Nephi 1:19–20 och se hur folket i Jerusalem svarade på Lehis budskap.

Bild
Lehi predikar i Jerusalem, av Del Parson

I vår tid har Herren kallat 15 män (medlemmarna i första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum) som profeter, siare och uppenbarare. Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om det faktum att profeter finns på jorden:

Bild
Äldste Ulisses Soares

Att det finns profeter är ett bevis på Guds kärlek till sina barn. De tillkännager Guds och Jesu Kristi löften och sanna natur för sitt folk. (”Profeter talar genom den Helige Andens kraft”, Liahona, maj 2018, s. 99)

Nephi undervisade också om att Frälsaren är central i det som profeterna lär ut och skriver.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Nephi 25:26 och se varför profeterna undervisar och vittnar om Jesus Kristus.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur har profeterna hjälpt din tro på Frälsaren att växa? Vilka profetiska budskap nyligen har hjälpt dig förstå Guds och Jesu Kristi natur bättre?

Del 2

Hur kan jag veta att den levande profeten representerar Herren?

Föreställ dig hur det skulle ha känts att vara ett av Lehis barn när han berättade att Herren ville att de skulle lämna sitt hem och resa ut i vildmarken. Hur tror du att du skulle ha reagerat på det budskapet?

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Nephi 2:11–13, 16–17 och se hur Lehis söner bemötte honom och Herrens budskap om att de skulle fly från Jerusalem. Markera gärna det du hittar.

President Eyring förklarade:

Bild
President Henry B. Eyring

Av Lehis familj var det bara de som hade tro och som själva fick en bekräftande uppenbarelse som såg både faran och vägen till trygghet. För dem som saknade tro verkade färden in i ödemarken inte bara dåraktig, utan också farlig. (”Trygghet med råd”, Liahona, juni 2008, s. 4–5)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Skriv gärna svar på följande frågor i din dagbok: Vad kan jag lära mig av Lehis söners exempel som kan vägleda mig i hur jag ska reagera på profetisk undervisning? När har jag fått ett vittnesbörd om en profets kallelse eller om en profets budskap?

Del 3

Vad kan jag lära mig av hur Mormons boks folk reagerade på Herrens budskap som gavs genom profeterna?

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Välj ett eller flera av följande exempel på en profet som ger ett budskap från Herren. Titta i dina studier efter hur folkets gensvar blev. Urskilj olika principer du lär dig om att svara på profeternas budskap. Skriv gärna ner principerna du hittar och ta med dem till lektionen.

Syster Carol F. McConkie lärde följande när hon tjänade som första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap:

Bild
Syster Carol F. McConkie

Vi har ett val. Vi kan välja att bortse från, ta lätt på, trampa på eller göra uppror mot Kristi ord, uttalade av hans ordinerade tjänare. Men Frälsaren lärde att de som gör så kommer att avskäras från hans förbundsfolk [se 3 Ne. 20:23]. …

Må vi välja att stå på profeternas sida och följa deras ord tills vi blir enade i tro, renade i Kristus och fyllda med kunskapen om Guds Son. (”Följ profeternas ord”, Liahona, nov. 2014, s. 79)

Skriv ut