Institutet
Lektion 4 – Förberedelsematerial till lektionen: Utforska skrifterna


”Lektion 4 – Förberedelsematerial till lektionen: Utforska skrifterna”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 4 – Förberedelsematerial till lektionen” Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 4 – Förberedelsematerial till lektionen

Utforska skrifterna

Bild
ungdom som läser skrifterna

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Fall inte för Satans lögn att du inte har tid att studera skrifterna. … Att dagligen mätta sig med Guds ord är viktigare än sömn, skola, arbete, teveprogram, videospel eller sociala medier” (se ”Sätt utövandet av din tro främst”, Liahona, nov. 2014, s. 93). När du studerar det här materialet, fundera då på varför äldste Scott vill att du ska prioritera skriftstudier så högt. Utvärdera vilken roll skriftstudier spelar i ditt liv just nu.

Del 1

Vilken prioritet har skrifterna i mitt liv?

När Lehi och hans familj hade färdats flera dagar i vildmarken befallde Herren att Lehi skulle skicka tillbaka sina söner till Jerusalem för att hämta plåtarna av mässing från Laban. Mässingsplåtarna var en samling forntida skrifter, jämförbara med vårt Gamla testamentet, som innehöll en uppteckning om judarna och flera av profeternas skrifter (se 1 Ne. 5:11–16; HFS, ”Mässingsplåtarna”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

Herren visste att de här skrifterna skulle bli oumbärliga för Lehis familj och deras efterkommande. Herren befallde till och med Nephi att döda Laban för att få tag i uppteckningen, med orden: ”Det är bättre att en människa förgås än att en nation nedsjunker och förgås i otro” (1 Ne. 4:13).

När Lehi fick mässingsplåtarna och började utforska dem (1 Ne. 5:10) ”fylldes han av Anden och började profetera” (v. 17).

Bild
Lehi läser mässingsplåtarna
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Nephi 5:19, 21–22 och ta reda på varför det var viktigt att Lehis familj tog med sig skrifterna när de färdades till det utlovade landet.

President Julie B. Beck, som tjänat som Hjälpföreningens generalpresident, har sagt följande om skrifternas värde i hennes eget liv:

Bild
President Julie B. Beck

Glädje har kommit av den vana att studera skrifterna dagligen som jag lade mig till med för så många år sedan. Vissa dagar har jag massor med tid att begrunda skrifterna. Andra dagar har jag bara begrundat några verser. Liksom min fysiska kropp stärks av att äta och andas, ger skrifterna näring och liv till min ande. Jag kan nu säga som Nephi: ”Min själ gläds åt skrifterna, och mitt hjärta begrundar dem. … Se, min själ gläds åt det som hör Herren till, och mitt hjärta begrundar ständigt det som jag har sett och hört” (2 Nephi 4:15–16). (”Min själ fröjdar sig över de heliga skrifterna”, Liahona, maj 2004, s. 109)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Skriv ner några anledningar till varför du tycker att personliga skriftstudier bör vara något du prioriterar.

Del 2

Hur kan skrifterna hjälpa mig lära känna Jesus Kristus bättre?

Under sin verksamhet skapade Nephi två uppteckningar – Nephis större och mindre plåtar. Nephis större plåtar innehöll från början Nephis folks sekulära historia. Nephis mindre plåtar gjordes i den ”särskilda avsikten” att bevara en uppteckning om Nephis folks andliga verksamhet (1 Ne. 9:3). Nephi sa att ”hela [hans] avsikt” med den uppteckningen var att förmå alla människor att komma till Kristus och bli frälsta (1 Ne. 6:4).

När Nephi gav sin bror Jakob ansvaret för de mindre plåtarna befallde han Jakob att bara skriva ner det som var ”av största värde” (Jakob 1:1–2).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Jakob 1:4, 6–8 och Jakob 4:3–4 och titta efter vad Jakob ansåg vara ”av största värde” (Jakob 1:2).

President Russell M. Nelson lärde att Nephi, Jakob och de andra profeterna i Mormons bok har lagt sitt vittnesbörd till andra skrifters profeter. Han förklarade:

Bild
President Russell M. Nelson

I en till synes oändlig rad profetiska uttalanden – vittnesbörd från ”alla de heliga profeterna” [se Jakob 4:4] under ”många tusen år före hans ankomst” [Hel. 8:18] – gör Mormons bok det högtidliga uttalandet att Jesus är Kristus, vår Frälsare och Återlösare. (”Ett vittnesbörd om Mormons bok”, Liahona, jan. 2000, s. 83)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad har du kommit att förstå och känna om Jesus Kristus när du har läst skrifterna – särskilt Mormons bok? Vilka specifika skriftställen har fört dig närmare honom?

Del 3

Hur kan skrifterna vägleda mig när jag ska lösa problem och fatta beslut?

När Lehi hade uppfyllt allt som han blivit befalld, gav Herren honom ett redskap som kallades Liahona (se Alma 37:38). Liahona fungerade som en kompass och var som en vägvisare när Lehis familj färdades genom vildmarken. Den visade också personliga meddelanden från Herren. Nephi lärde sig att Liahona fungerade ”alltefter den tro och flit och uppmärksamhet [de] ägnade” Herrens meddelanden (1 Ne. 16:28–29).

Bild
Liahona

Omkring 500 år senare, när Alma anförtrodde mässingsplåtarna och andra skrifter åt sin son Helaman, gav han inblickar i hur Liahona fungerade.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs och begrunda Almas insikter i Alma 37:40–41, 43–45 om hur skrifterna kan likna eller jämföras med Liahona.

Under sin tid som medlem i de sjuttios kvorum lärde äldste W. Rolfe Kerr:

Bild
Äldste W. Rolfe Kerr

Kristi ord kan vara som en personlig Liahona för var och en av oss, och visa oss vägen. Låt oss inte vara försumliga för att vägen är lätt. Låt oss i tro införliva Kristi ord i vårt sinne och hjärta, som de finns upptecknade i heliga skrifter och som de förkunnas av levande profeter, siare och uppenbarare. Låt oss med tro och flit mätta oss med Kristi ord, för Kristi ord kommer att bli vår andliga Liahona som tillkännager för oss allt vi bör göra. (Se ”Kristi ord – vår andliga Liahona”, Liahona, maj 2004, s. 37)

Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Fråga gärna en vän eller någon i familjen om hur skrifterna och levande profeters ord har varit en källa till vägledning – som en personlig Liahona – i deras liv. Under samtalet kanske du vill berätta om en egen upplevelse av det här.

Skriv ut