Institutet
Lektion 25 – Lärarmaterial: Bön och personlig uppenbarelse


”Lektion 25 – Lärarmaterial: Bön och personlig uppenbarelse”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 25 – Lärarmaterial”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 25 – Lärarmaterial

Bön och personlig uppenbarelse

Herren Jesus Kristus gav följande befallning: ”Därför måste ni alltid be till Fadern i mitt namn” (3 Ne. 18:19). Mormons bok illustrerar viktiga principer om bön och personlig uppenbarelse. Den här lektionen hjälper eleverna att utvärdera kvaliteten på sina böner och komma fram till vad de kan göra för att förbättra sina böner. Eleverna får också tillfälle att fundera på vad de kan göra för att öka sin förmåga att ta emot personlig uppenbarelse.

Lektionsförslag

Amulek undervisar zoramiterna om vikten av bön.

Obs: När ni under lektionen pratar om hur man kan förbättra sina personliga böner kan du påminna eleverna om att alla försök att be är berömvärda. Förklara gärna att följande självutvärdering är avsedd att ge eleverna kraft att komma närmare Gud genom bön, inte att få dem att tappa modet i sina försök att be. Självutvärderingen bidrar till att förbereda eleverna på att samtala om vad Amulek undervisar om bön i Alma 34:17–28.

Visa följande påståenden och be eleverna att utvärdera sig själva på en skala från 1 till 5 (1 = instämmer verkligen inte, och 5 = instämmer verkligen).

  1. Jag ber personliga böner dagligen. 

  2. Mina böner är meningsfulla och innerliga. 

  3. Jag ber för mina fysiska och andliga behov. 

  4. Jag ber om hjälp med att övervinna djävulens frestelser. 

  5. Jag ber för andra. 

  6. Jag strävar alltid efter att ha en bön i hjärtat. 

Be eleverna att tänka på sina svar medan ni samtalar om vad Amulek undervisar om bön.

Välj ett av följande alternativ:

  1. Visa följande bild av en man som ber på Rameumptom:

    Bild
    zoramit som ber på Rameumptom
  2. Visa Mormons bok-videon ”Alma och Amulek undervisar om tro på Jesus Kristus (Alma 31–34)” [Alma and Amulek Teach about Faith in Jesus Christ] fram till 4:15.

Be eleverna att kort beskriva zoramiternas inställning till bön och att berätta vad de tycker om den här inställningen.

Påminn eleverna om att Amulek senare lärde ut viktiga principer om bön till en grupp ödmjuka zoramiter. Be eleverna att gå igenom Alma 34:17–28 och hitta sanningar som kan tillämpas på våra rådande omständigheter.

Som en del av diskussionen kan du också be eleverna att berätta hur man skulle kunna omformulera några av verserna till ett modernt språkbruk som relaterar till deras situation (se uppgiften ”Skriv ner dina tankar” i del 1 av förberedelsematerialet).

Eleverna nämner kanske sanningar som de här: Vår Fader i himlen vill att vi ska åkalla honom i bön, alltid och överallt. Vi bör be för både våra timliga och våra andliga angelägenheter. Bönen behöver vara innerlig och uppriktig. Vi bör be i avskildhet. Vi bör be för andra personer. Vi ska inte bara be för andra utan också försöka tjäna dem.

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Lägg märke till när du behöver dra ner på tempot för att inlärningen ska bli djupare. Djup inlärning kan inte jäktas fram. När du lyssnar på elevernas kommentarer och följer den Helige Andens vägledning, kan du urskilja när det är viktigt att sakta ner och låta eleverna mer fullständigt utforska sina egna tankar, känslor, frågor eller funderingar. Begrunda följande exempel:

  • Om en elev säger att bönen har gjort stor skillnad i hans eller hennes liv kan du fråga: ”Kan du ge ett exempel på vad du menar?”

  • Om en elever uttrycker oro över att han eller hon känner sig långt ifrån sin himmelske Fader kan du säga: ”Det här är ett viktigt ämne. Så jag vill att vi tar lite lektionstid till att berätta för varandra vad som mest har hjälpt oss att komma närmare vår himmelske Fader.”

  • Om en elev ger en kommentar som tyder på att han eller hon är besvärad av klassdiskussionen kan du säga: ”Jag är inte säker på att jag har förstått din fråga. Kan du berätta lite mer om vad du tänker och känner?”

(Se även Studera och undervisa om evangeliet: En handbok för lärare och ledare inom kyrkans seminarier och religionsinstitut [2012], s. 64.)

Medan eleverna delar med sig av principer och sina omskrivna verser från Alma 34 funderar du på vilka av följande frågor du skulle kunna ställa för att bäst hjälpa dina elever agera effektivt och rättfärdigt.

  • Varför är det viktigt att involvera vår himmelske Fader i alla aspekter av våra liv? Vad ser ni för skillnad i era liv när ni engagerar er i att be uppriktigt och ofta?

  • Vad är det som kanske hindrar er från att engagera er i uppriktig bön? Hur kan ni avlägsna de här hindren?

  • När har ni ”ropat” eller ”utgjutit” era hjärtan inför Gud, och vad fick det för effekt? Hur kan vi medvetet ”[låta våra] hjärtan vara fyllda, vända till honom i ständig bön” (Alma 34:27)?

  • Varför är bön en så mäktig kraft till att övervinna djävulens makt? (Det kan vara till hjälp att läsa 2 Nephi 32:8 och 3 Nephi 18:15, 18.) Hur har bön hjälpt er att motstå frestelser?

  • Vilka välsignelser har ni fått när ni har bett för och tjänat andra? När har ni känt att andra har bett för er? Vem känner ni som skulle behöva er tro, era böner och er hjälp?

Dela gärna följande citat av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
David A. Bednar

Jag antar att vi alla redan vet att bönen är väsentlig för vår andliga utveckling och trygghet. Men det vi vet återspeglas inte alltid i det vi gör. Och även om vi inser hur viktig bönen är, kan vi alla arbeta på att göra våra personliga böner och familjeböner mer ihärdiga och givande. (”Be i tro”, Liahona, maj 2008, s. 94)

Be eleverna att fundera över sina svar på självutvärderingen i början av lektionen. Uppmuntra dem att utvärdera sina egna personliga ansträngningar och att skriva ner vad de kan göra för att förbättra sin kommunikation med Gud.

Nephi söker och får personlig uppenbarelse.

Visa följande citat av president Julie B. Beck, före detta generalpresident för Hjälpföreningen, och president Russell M. Nelson, och be eleverna förklara varför de tror att de här budskapen om uppenbarelse kan vara särskilt viktiga för unga vuxna i dag.

Bild
President Julie B. Beck

Förmågan att kvalificera sig för, ta emot och handla efter personlig uppenbarelse är den absolut viktigaste färdighet man kan skaffa sig i livet. (”Och över tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande”, Liahona, maj 2010, s. 11)

Bild
President Russell M. Nelson

Det har aldrig varit viktigare att du vet hur Anden talar till dig än just nu. …

Jag förnyar min vädjan om att du må göra vad som än krävs för att öka din andliga kapacitet att ta emot personlig uppenbarelse. (”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 90)

Skriv följande ofullständiga meningar och skriftställen på tavlan:

Be eleverna att arbeta parvis eller i mindre grupper och studera skriftställena om antingen Nephi eller Laman och Lemuel, och sedan skriva färdigt en av meningarna på tavlan. I elevernas svar kan följande ingå:

Nephi ökade sin förmåga att ta emot uppenbarelse genom att önska att få veta sanningen, lita på vad han visste om Gud, utöva tro på Jesus Kristus, omvända sig och flitigt söka svar från Gud.

Laman och Lemuel minskade sin förmåga att ta emot uppenbarelse genom att förhärda sina hjärtan, inte tro på att Herren skulle svara dem, gräla med varandra och låta bli att ställa sina frågor till Gud.

  • Hur påverkades Nephis, Lamans och Lemuels liv av deras olika förmågor att ta emot uppenbarelse? Hur kan ditt liv påverkas av att du ökar din förmåga att ta emot uppenbarelse? (Du kan be eleverna att gå igenom Alma 12:9–10.)

Ge eleverna tid till att begrunda och skriva ner sina tankar kring följande frågor. Under tiden de begrundar kan du visa president Nelsons citat i del 2 av förberedelsematerialet.

  • Vad har du lärt dig på den här lektionen av Nephis, Lamans och Lemuels exempel om att ta emot uppenbarelse? Vad ska du sluta eller börja med för att öka din förmåga att ta emot uppenbarelse?

Avsluta gärna lektionen med att låta en eller ett par elever berätta hur de har blivit välsignade av att ha fått uppenbarelse.

Till nästa gång

Be eleverna att tänka på en prövning som de eller någon de känner kämpar med just nu. Be dem att leta efter sanningar när de förbereder sig inför nästa lektion som kan hjälpa oss att möta våra prövningar med tro, mod och hopp.

Skriv ut