Institutet
Lektion 26 – Lärarmaterial: Efter det att er tro har prövats


”Lektion 26 – Lärarmaterial: Efter det att er tro har prövats”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 26 – Lärarmaterial”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 26 – Lärarmaterial

Efter det att er tro har prövats

I Mormons bok finns många exempel på människor som handlade i tro på Jesus Kristus i prövningens stund och som fick vittnesbörd som bekräftade deras tro. Den här lektionen ger eleverna tillfälle att förklara varför man ska utöva tro på Jesus Kristus innan man får en andlig bekräftelse, och att komma fram till hur de kan handla med större tro på honom när de får prövningar. Eleverna får också fundera på vilka trosinspirerade handlingar de kan utföra för att få ett vittnesbörd om Mormons bok, eller stärka det de redan har.

Lektionsförslag

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Använd sanna berättelser och skildringar. För att öka elevernas intresse för att lära sig kan du återge sanna berättelser eller skildringar från profeternas liv, kyrkans historia, generalkonferenstal, kyrkans tidskrifter eller ditt eget liv, eller låta eleverna berätta om egna erfarenheter. Sådana berättelser kan illustrera evangeliets principer och hjälpa eleverna känna hur sanna och viktiga de är.

Moroni undervisar om vikten av att handla i tro.

Visa följande citat av äldste D. Todd Christofferson (du kan nämna att eleverna läste om den här upplevelsen i del 1 av förberedelsematerialet):

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

En tid innan jag kallades som generalauktoritet ställdes jag inför en ekonomisk utmaning som varade i flera år. Ibland hotade de här ekonomiska svårigheterna min och min familjs välfärd, och jag trodde vi stod inför en ekonomisk katastrof. Jag bad om ett underverk som skulle rädda oss. Fastän jag bad om det här många gånger mycket uppriktigt och allvarligt så blev svaret i slutändan nej. (”Fäst blicken på Gud var dag”, Liahona, feb. 2015, s. 49–50).

  • På vilka sätt kan en upplevelse som den här utmana en persons tro på Jesus Kristus?

  • Kan ni ge några fler exempel från verkligheten på hur människors tro kan prövas?

Be eleverna att gå igenom Moronis undervisning om tro i Ether 12:3–7, 12, 18 och ställ sedan följande frågor:

  • Vad kan vi lära oss av Ether och Moroni om att utöva tro? (Bland andra sanningar kanske eleverna nämner någon som den här: Vi får ingen andlig bekräftelse förrän efter det att vår tro har prövats.)

  • Varför tror ni att vi förväntas handla i tro innan vi får en andlig bekräftelse från Gud?

  • Hur blir vi välsignade när vi förblir trofasta mot Jesus Kristus i våra prövningar? (Ni kanske vill gå igenom citatet av äldste Christofferson i del 1 av förberedelsematerialet.)

Be eleverna att komma på exempel på personer i Mormons bok som handlade i tro på Jesus Kristus när de fick prövningar eller mötte motstånd. Om det behövs ger du dem några minuter till att studera de här personernas berättelser som de kom att tänka på. (De elever som gjorde studieuppgiften i del 2 av förberedelsematerialet kan repetera vad de redan har studerat.)

När de har fått tillräckligt med tid delar du in klassen i mindre grupper så att de kan diskutera frågorna (påminn eleverna om att de besvarade liknande frågor i del 2 av förberedelsematerialet):

  1. Hur utövade personen eller folket sin tro på Jesus Kristus? Vilka välsignelser och vilken gudomlig kraft gav Herren dem efter det att de hade utövat tro på honom? (Det kan vara bra att påpeka att somliga välsignelser inte kommer förrän i nästa liv.)

  2. Vilka principer eller metoder kan du lära dig av den här berättelsen? Hur kan du tillämpa dem i ditt liv?

Du kan också be eleverna att begrunda principerna de pratat om och skriva ner sina egna tankar och intryck om dem.

Moroni inbjuder läsarna att söka få ett eget vittnesbörd om Mormons bok.

Visa följande scenario:

Föreställ dig att du just har gett en nära vän ett exemplar av Mormons bok och vittnat om att den är sann. Din vän svarar med orden: ”Tack för att du berättade det för mig. Jag har hört många olika åsikter om Mormons bok. En del har till och med varnat mig för att läsa den, eftersom den är full av lögner.”

  • Hur kan du bemöta din väns reservationer inför Mormons bok?

  • Hur kan du tillämpa lärdomarna i Ether 12:6 på den här situationen?

Be en elev läsa Moroni 10:3–5 för klassen. Be klassen att följa med i texten och titta efter hur vi kan få ett vittnesbörd om Mormons bok.

  • Vad ska vi göra om vi vill få ett vittnesbörd om Mormons bok? (Eleverna nämner kanske följande princip eller någon liknande: För att få ett vittnesbörd om Mormons bok behöver vi minnas och begrunda Herrens barmhärtighet medan vi läser boken, och sedan fråga Gud om den är sann med uppriktighet, ärligt uppsåt och tro på Jesus Kristus.)

  • Om vi följer Moronis uppmaning, hur utgör det ett exempel på det vi har lärt oss om att handla i tro? (Det kan underlätta för eleverna om de går igenom citatet av äldste Gene R. Cook i del 3 av förberedelsematerialet.)

Påminn eleverna om att de i del 3 av förberedelsematerialet blev ombedda att fundera på och skriva om sin egen upplevelse av att få en andlig bekräftelse på att Mormons bok är sann. Be några elever att berätta vad de har upplevt och lärt sig när de har sökt och fått ett andligt vittnesbörd om Mormons bok.

Dela gärna följande citat om Moronis löfte av president Henry B. Eyring i första presidentskapet:

Bild
Henry B. Eyring

Jag hoppas att ni alla har prövat det löftet för egen del eller att ni snart gör det. Svaret kanske inte kommer i form av en enda kraftfull andlig upplevelse. För mig kom det lugnt och stilla från början. Men det kom allt starkare varje gång jag läste och frågade Gud om Mormons bok.

Jag är inte beroende av vad som har hänt i det förflutna. För att bevara mitt levande vittnesbörd om Mormons bok, gör jag ofta anspråk på Moronis löfte. Jag tar inte välsignelsen av att ha ett vittnesbörd för given, som om det vore en konstant rättighet. (”Ett levande vittnesbörd”, Liahona, maj 2011, s. 127)

  • Vad gör ni, eller vad skulle ni kunna göra, för att stärka ert vittnesbörd om Mormons bok?

Till nästa gång

Be eleverna att fundera på hur deras liv skulle vara om de inte hade tro, hopp eller kärlek. Be dem att begrunda, medan de förbereder sig för nästa lektion, vad de kan göra för att mer fullständigt införliva de här kristuslika egenskaperna i sina liv.

Skriv ut