Institutet
Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen: Bön och personlig uppenbarelse


”Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen: Bön och personlig uppenbarelse”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 25 – Förberedelsematerial till lektionen

Bön och personlig uppenbarelse

Bild
ung kvinna som läser skrifterna

Jesus Kristus lovade att ”var och en som ber han får, och den som söker han finner, och för den som bultar ska det öppnas” (3 Ne. 14:8). President Nelson har sagt följande om det löftet: ”Detta tidlösa erbjudande om personlig uppenbarelse omfattar alla hans barn. Det låter nästan för bra för att vara sant. Men det är sant!” (”Be, sök, bulta”, Liahona, nov. 2009, s. 81). Fundera, medan du studerar det här materialet, på hur effektiva dina böner är och vad du kan göra för att öka din förmåga att ta emot personlig uppenbarelse.

Del 1

Vad kan jag göra för att bönen ska bli en mer meningsfull del av mitt liv?

När Alma och Amulek ledde en grupp missionärer i syfte att vinna tillbaka de avfälliga zoramiterna, blev de mycket förvånade när de såg hur zoramiterna dyrkade och tillbad Gud i sina synagogor. Stående högst upp på en plattform, som kallades Rameumptom, turades de en i taget om att uppsända en föreskriven bön som förkunnade att ingen Kristus skulle komma och att Gud hade utvalt dem till att bli frälsta. När gudstjänsten var över gick zoramiterna hem ”och talade aldrig mer om sin Gud” förrän de kom tillbaka veckan därpå. (Se Alma 31:12–24.) Lite senare fick Alma och Amulek tillfälle att undervisa en grupp ödmjuka zoramiter om evangeliet och om bönens sanna innebörd och syfte (se Alma 32–34).

Bild
zoramit som ber på Rameumptom
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 34:17–28 och hitta några principer som Amulek lärde zoramiterna om bön.

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Välj en eller två verser från Alma 34:17–28 och omformulera versen eller verserna så att de blir som om Amulek hade talat med dagens språkbruk till någon i din ålder. Fundera till exempel på rådet att be ”för hjordarna på era betesmarker” (v. 25) och tänk på hur det skulle kunna tillämpas på våra nutida omständigheter. Var beredd att dela med dig av dina omarbetade verser på lektionen. Fundera på hur du kan tillämpa Amuleks undervisning för att dina egna böner ska bli mer uppriktiga och frekventa.

Del 2

Vad kan jag göra för att ta emot personlig uppenbarelse?

I början av Mormons bok skrev Nephi om sin önskan att förstå och få ett eget vittnesbörd om sin fars dröm om livets träd och hans andra lärdomar (se 1 Ne. 10:17).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Nephi 10:17–19 och titta efter vad vi kan lära oss av Nephi om att få personlig uppenbarelse. (Obs: ”Guds hemligheter är andliga sanningar som ges endast genom uppenbarelse” [HFS, ”Hemligheter, Guds”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org].) Till exempel har en Guds hemlighet uppenbarats för oss när vi får ett vittnesbörd av den Helige Anden om att Mormons bok är sann.

Bild
Nephi ber

Medan Nephi begrundade Lehis undervisning fördes han ”bort av Herrens Ande” och fick se en egen syn (1 Ne. 11:1). I sin syn fick Nephi ytterligare kunskap om sin fars dröm om livets träd, Frälsarens jordiska verksamhet, sina efterkommandes framtid och evangeliets återställelse i de sista dagarna (se 1 Ne. 11–14).

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad var det Nephi litade på och trodde om Gud som gav honom större förmåga att ta emot personlig uppenbarelse?

Efter den här upplevelsen av att få uppenbarelse återvände Nephi till sin fars tält och fann att hans bröder ”tvistade med varandra om det som [Lehi] hade sagt till dem” (1 Ne. 15:2).

Bild
Nephis bröder grälar
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Nephi 15:3–4, 8–11 och fundera på varför Laman och Lemuel hade svårt att förstå Lehis undervisning.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilken eller vilka frågor har du tagit till Herren, och vad fick du uppleva? Finns det problem eller frågor som du skulle kunna ta till Herren i bön, men som du inte har gjort det med? Om så är fallet, vad är det som hindrar dig från att be om dem?

Senare i Mormons bok läser vi om en lagklok som hette Zeezrom som försökte underminera Almas och Amuleks undervisning. När Alma och Amulek ertappade Zeezrom med lögn ödmjukade han sig och ställde uppriktiga frågor till Alma om evangeliet. Alma lärde Zeezrom att Guds hemligheter, eller uppenbarelse, endast kan ges till dem som är ödmjuka och trofasta. (Se Alma 11:21–13:31.)

Bild
Alma predikar för en folkhop
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 12:9–10 och fundera på hur din inställning och dina handlingar just nu kan öka eller minska din förmåga att ta emot uppenbarelse.

President Nelson lärde följande när han talade om vad vi kan göra för att öka vår förmåga att ta emot uppenbarelse:

Bild
President Russell M. Nelson

Hitta en lugn plats dit du kan gå regelbundet. Ödmjuka dig inför Gud. Utgjut ditt hjärta till din himmelske Fader. Vänd dig till honom för att få svar och tröst.

Be i Jesu Kristi namn om dina bekymmer, din fruktan, dina svagheter – ja, om ditt hjärtas innersta längtan. Och lyssna sedan! Skriv ner de tankar som kommer till ditt sinne. Skriv ner vad du känner och följ upp med de handlingar du manas att utföra. När du upprepar den här processen dag efter dag, månad efter månad, år efter år, kommer du att ”tillväxa i uppenbarelsens princip” [Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 131]. …

Inget öppnar himlarna på riktigt samma sätt som kombinationen av ökad renhet, noggrann lydnad, uppriktigt sökande, att man dagligen mättar sig med Kristi ord i Mormons bok [se 2 Ne. 32:3], och regelbunden tid som viks åt tempeltjänst och släktforskning. …

Jag vädjar till er att öka er andliga kapacitet att ta emot uppenbarelse. (”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 95, 96)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad har du gjort tidigare som allra mest har hjälpt dig att ta emot uppenbarelse? Vilka andra steg kan du ta för att öka din förmåga att ta emot uppenbarelse?

Skriv ut