Institutet
Lektion 9 – Förberedelsematerial till lektionen: Tro på Jesus Kristus


”Lektion 9 – Förberedelsematerial till lektionen: Tro på Jesus Kristus”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial (2021)

”Lektion 9 – Förberedelsematerial till lektionen”, Mormons boks undervisning och lära – Lärarmaterial

Lektion 9 – Förberedelsematerial till lektionen

Tro på Jesus Kristus

Bild
en ungdom håller en bild av Jesus Kristus

Har du någonsin känt en stark önskan att förbättra dig och förändras, så att du kan bli mer som Frälsaren? Broder Brian K. Ashton, före detta andre rådgivare i Söndagsskolans generalpresidentskap, lärde: ”Det är Kristi lära som ger oss tillgång till den andliga kraft som lyfter oss från vårt nuvarande andliga tillstånd till ett tillstånd där vi kan bli fullkomnade som Frälsaren” (”Kristi lära”, Liahona, nov. 2016, s. 106). Kristi lära handlar om att ha tro på honom och hans försoning, omvändelse, dop, mottagande av den Helige Andens gåva och att hålla ut intill änden (se 2 Ne. 31:2, 10–21; 3 Ne. 27:13–22). När du studerar Jesu Kristi lära, som börjar med tro på honom, tänk då på hur du skulle vilja förändras och vilket slags person du skulle vilja bli.

Del 1

Vad kan jag göra för att stärka min tro på Jesus Kristus?

Följande sammanfattning förklarar vad det innebär att ha tro på Jesus Kristus:

Att ha tro på Jesus Kristus innebär att förtrösta helt på honom – att lita på hans oändliga makt, intelligens och kärlek. Det innefattar att tro på hans lärdomar. Det innebär att tro på att även om vi inte förstår allt, så gör han det. … Han står alltid redo att hjälpa oss när vi kommer ihåg hans vädjan: ”Vänd er till mig i varje tanke, tvivla inte, frukta inte” (L&F 6:36). (”Faith in Jesus Christ”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Biskop Richard C. Edgley, före detta rådgivare i presiderande biskopsrådet, sa att ”tro är ett val, och det måste eftersträvas och utvecklas” (”Tro – valet är ditt”, Liahona, nov. 2010, s. 32).

Profeten Alma undervisade kraftfullt om trons princip. Alma oroade sig för zoramiterna som hade slutat tro på Jesus Kristus och fallit ifrån hans kyrka. När Alma och hans missionskamrater begav sig iväg för att predika för dem, upptäckte han att några av zoramiterna hade blivit ödmjukade genom sin fattigdom och var mottagliga för hans budskap. Han ville att de skulle förstå hur Frälsaren kunde förändra deras liv. (Se Alma 31–32.)

När Alma undervisade zoramiterna jämförde han Guds ord med ett frö och förklarade att det kommer att växa när vi sår det i våra hjärtan och omsorgsfullt ger det näring genom att utöva tro (se Alma 32:26–33).

Bild
frön som börjar spira
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

När du läser Alma 32:21, 27–30, markera då gärna ord eller meningar som undervisar om hur vi kan tillväxa i tro.

President Dieter F. Uchtdorf, då i första presidentskapet, lärde ut följande när han talade om Almas metafor om fröet som representerar Guds ord:

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

Alltför ofta behandlar vi evangeliet som en bonde som planterar ett frö i jorden på morgonen och väntar sig kunna skörda på eftermiddagen. …

Att veta att det är ett gott frö räcker inte. Vi måste ”vårda det med stor omsorg så att det kan slå rot” [se Alma 32:37]. …

Lärjungeskapet är ingen publiksport. Vi kan lika lite förvänta oss att få trons välsignelser genom att inaktivt sitta på reservbänken som att komma i form genom att sitta i soffan och se på sport på tv och säga åt idrottsmännen vad de bör göra. (”Lärjungeskapets väg”, Liahona, maj 2009, s. 76–77)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad skulle du ge för råd till någon som har tappat modet efter att ha handlat i tro men ännu inte fått uppleva trons frukter?

Del 2

Om jag ger näring åt Guds ord genom tro, hur kan det föra mig närmare Jesus Kristus?

Alma lärde att när fröet spirar och börjar växa kan vi veta att fröet är gott, och då stärks vår tro. Efter den här första tillväxten varnade Alma oss för att ”lägga [vår] tro åt sidan” och försumma att ge trädet näring (se Alma 32:30–38).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 32:41–43 och titta efter de välsignelser som kommer när vi ger trädet näring med ständig, livslång tro.

Bild
människor som håller frukt från livets träd

När Alma hade slutat undervisa zoramiterna om tro, förklarade han att det frö han ville att de skulle så i sina hjärtan var budskapet om att Jesus Kristus är Guds Son, som skulle ”sona deras synder, och att han ska uppstå från de döda” (Alma 33:22–23). Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum skrev:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

I det här mästerliga talet ledsagar Alma läsaren från en allmän redogörelse om tro på Guds fröliknande ord till en fokuserad predikan om tro på Kristus som Guds ord, som vuxit upp till ett fruktbärande träd, ett träd vars frukt exakt liknar Lehis tidigare förnimmelse av Kristi kärlek. … Kristus är fröet, trädet och det eviga livets frukt. (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 169)

Bild
Jesus Kristus
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur har ditt vittnesbörd och din omvändelse påverkats av att du har handlat i tro och sått Jesus Kristus och hans evangelium i ditt hjärta?

Del 3

Hur kan jag bli välsignad genom att utöva tro på Jesus Kristus?

När Moroni avslutade sitt arbete med Mormons bok inkluderade han en predikan som hans far, Mormon, hade gett flera år tidigare (se Moro. 7:1). I sin predikan undervisade Mormon om vad som kan uppnås genom trons kraft.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Moroni 7:25–26, 33 och tänk på de välsignelser och underverk vi kan få uppleva när vi utövar tro på Jesus Kristus.

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om hur vår tro på Kristus ger oss extra kraft i livet:

Bild
Äldste Richard G. Scott

Att få orubblig tro på Jesus Kristus är att översvämmas av strålande ljus. Man är inte längre utlämnad åt att ensam kämpa med problem som man vet att man inte själv kan lösa eller behärska, för han har sagt, ”Om ni har tro på mig ska ni få kraft att göra vad jag än finner lämpligt” [Moro. 7:33; kursivering tillagd].

Om du är missmodig, plågad av överträdelse, sjuk, ensam eller i förtvivlat behov av tröst och stöd, vittnar jag högtidligt om att Herren hjälper dig, när du noga lyder den andliga lag, enligt vilken denna hjälp är föreskriven. Han är din Fader. Du är hans barn. Han älskar dig. Han sviker dig aldrig. Jag vet att han ska välsigna dig. (”Att få Herrens hjälp”, Nordstjärnan, jan. 1992, s. 100)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Tänk på en eller ett par personer i Mormons bok som visade tro på Jesus Kristus och skriv om hur de blev välsignade. Var beredd att ge dina exempel på lektionen. Du kan också tänka på hur du har upplevt Herrens kraft när du har utövat tro på honom.

Skriv ut