2009
Att bli kraftfullare prästadömsbärare
November 2009


Att bli kraftfullare prästadömsbärare

Vi kan bli bättre på att välsigna vår himmelske Faders söner och döttrar och på att tjäna andra.

Bild
Elder Walter F. González

För många år sedan undervisade en grupp värdiga prästadömsbärare med stor kraft och myndighet. En av dem var så kraftfull att det var omöjligt att inte tro på hans ord.1 De här prästadömsbärarna hjälpte folket lära sig om Frälsaren och hans lärdomar, och hjälpte dem finna glädje. Deras undervisning och föredöme hjälpte folket uppleva en mäktig förändring i hjärtat. Vi läser att de ledde tusentals till att låta döpa sig och ingå förbund att hålla ut till änden.2 Jag talar om de stora missionärerna i Mormons bok som var kraftfulla prästadömsbärare.

Vi kan lära oss en hel del från dessa Lehis avkomlingar. När vi gör vad de gjorde kan vi med större kraft välsigna vår himmelske Faders söner och döttrar, och på ett bättre sätt tjäna och rädda andra och bli mer kristuslika män.

Alma den yngre lär oss om en av de saker de gjorde för att få så stor framgång: De använde uppteckningarna som Mormons bok sammanställdes från. När han gav uppteckningen som senare skulle bli Mormons bok till sin son Helaman, lärde han att utan dessa plåtar ”skulle Ammon och hans bröder inte ha kunnat övertyga så många tusen … Ja, dessa uppteckningar och deras ord fick dem att omvända sig.”3

Gud visade sin makt genom plåtarna när han uppnådde en avsikt, ”ja, genom att många tusen lamaniter återfördes till kunskapen om sanningen”. Alma profeterade därefter att Gud ”skall alltjämt visa sin makt genom dem för framtida släktled”.4 Därför bevarades uppteckningarna och du och jag tillhör dessa framtida släktled. Liksom i forna dagar kan vi bli prästadömsbärare med större kraft genom att använda Mormons bok.

Arbetet att få fram Mormons bok kan inte jämföras med något litterärt verk av någon författare i människans historia. Man kan säga att det är en bok som övervakades och leddes av Herrens ”eget finger”. Under sitt besök i det forna Amerika bad Herren Nephi att hämta uppteckningarna som de hade fört och lägga dem framför honom. Jesus granskade dem då och befallde att vissa händelser och skriftställen skulle skrivas ner och läggas till.5 ”Och [Frälsaren] sade: Dessa skrifter som ni inte hade hos er befallde Fadern att jag skulle ge er, ty det var enligt hans visdom att de skulle ges åt framtida släkten.”6 Jag känner evig tacksamhet över att tillhöra de framtida släkten som Herren nämnde. Jag är medlem i kyrkan tack vare Mormons bok. Jag glömmer aldrig mina känslor när jag som ung pojke i Uruguay läste den här heliga boken för allra första gången. Jag hade inte kommit långt i Första Nephi förrän jag började uppleva en glädje som inte kan beskrivas i ord. Det var som om boken genomsyrades av Herrens Ande och jag kände mig närmare Gud.

Den här upplevelsen gav ökad innebörd åt profeten Joseph Smith ord om boken när han förkunnade att ”en människa kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok”.7 Jag förstår också hur relevant president Thomas S Monsons löfte är när han säger att ”när vi läser Mormons bok och de andra standardverken och sätter lärdomarna på prov, ska vi förstå läran, för vi har fått löftet att vi ska förstå om den är av människor eller av Gud”.8

De här löftena ger oss glädje nu och i framtiden. När jag en gång fått ett vittnesbörd om Mormons bok, följde därav helt naturligt en önskan att tillämpa bokens lärdomar genom att ingå förbund. Jag ingick förbund genom att bli döpt och konfirmerad som medlem i kyrkan. De här förbunden som jag ingick genom prästadömets förrättningar, tillsammans med kunskapen som jag hämtat från Mormons bok förändrade mitt liv.

Det är inte förvånande att Frälsaren under sitt besök i det forntida Amerika både undervisade om sin lära och gav Nephi och andra makten att döpa.9 Med andra ord var läran och förrättningarna lika viktiga. Fullständig tillämpning av lärdomarna i Mormons bok kräver prästadömets förrättningar med tillhörande förbund.

Det finns böcker som när de ges ut på marknaden snabbt blir bästsäljare. Ibland skapas ett sådant stort intresse att folk ivrigt väntar på böckerna. Sådana böcker verkar inom kort finnas i mängder i affärerna och överallt ser man folk läsa dem. Gud har i sin oändliga visdom gett oss Mormons bok till vår nytta. Dess ändamål är inte att bli en bästsäljare. Men vi kan göra den här heliga boken till den bäst lästa och bäst tillämpade boken i vårt liv. Får jag föreslå tre saker som kan hjälpa oss göra Mormons bok till den bäst lästa och bäst tillämpade boken, vilket i sin tur gör det möjligt för oss att i dag bli kraftfullare prästadömsbärare, liksom de i forna tider.

För det första mätta oss med Kristi ord. Vi måste läsa Mormons bok för att ”mätta [oss] med Kristi ord, ty se, Kristi ord skall tillkännage för [oss] allt [vi] bör göra”.10 Att mätta oss med Kristi ord är en unik upplevelse. När vi läser och söker efter principer och lärdomar som ska hjälpa oss i vårt dagliga liv, känner vi förnyad entusiasm. När det uppväxande släktet till exempel ställs inför problemet att handskas med kamrattryck, kan vi läsa i boken och särskilt leta efter lärdomar som hjälper dem med sådant. En sådan lärdom kan hämtas från Lemuels erfarenhet. Lemuel fattade vissa felaktiga beslut när han gav efter för Lamans påtryckningar.11 Han gjorde inte det rätta eftersom han ”inte förstod den Guds handlingssätt som hade skapat dem”.12 En princip vi kan hämta från den här händelsen är att läran om hur Gud handlar med oss hjälper oss att hantera kamrattryck. Mormons bok har fler lärdomar och exempel om detta ämne, och vi är den generation som kan dra nytta av lärdomarna i den här boken.

För det andra i vårt liv tillämpa allt det vi lär oss om Kristus. Att läsa Mormons bok och söka efter Kristi egenskaper är en stor och uppbyggande upplevelse. Jareds bror till exempel, insåg att Herren var en sanningens Gud och att han därför inte kunde ljuga.13 Vilket stort hopp den egenskapen ger min själ! Alla löftena i Mormons bok och löftena som de levande profeterna ger oss idag ska uppfyllas tack vare att han är Gud och inte kan ljuga. Även i våra oroliga tider vet vi att vi ska klara oss om vi följer det vi lärt oss från Mormons bok och de levande profeterna. När vi lär oss om en egenskap som Kristus har, som den Jareds bror lärde sig om, borde vi arbeta på att införliva den egenskapen i vårt eget liv. Det hjälper oss att bli kraftfullare prästadömsbärare.

För det tredje undervisa om de lärdomar och principer som finns på Mormons boks heliga sidor. Vi kan undervisa alla från den här boken. Kan ni föreställa er hur ett större mått av ”Guds övertygande kraft”14 ges när missionärer och familjemedlemmar citerar, läser eller upprepar utantill bokens ord?

Jag minns en mission i Ecuador där missionärerna använde Mormons bok i allt de företog sig. Tack vare dem upplevde tusentals en mäktig förändring i hjärtat och beslöt sig för att ingå förbund genom heliga prästadömsförrättningar. Mormons bok är ett gyllene instrument som finner och omvänder dem som uppriktigt söker efter sanningen och för många av våra bröder och systrar tillbaka till aktivitet i evangeliet.

Jag vet att familjer stärks av att tillämpa lärdomarna i den här storslagna boken. Många av våra barn kommer att räddas när de följer Enos exempel, som kom ihåg orden han ofta hört sin far tala om evigt liv och tack vare det visste att hans synder var förlåtna genom Kristi försoning.15

Ni och jag, som en del av de framtida släktled som omtalas, kan alla bli kraftfullare prästadömsbärare genom att använda Mormons bok och hedra våra prästadömsförbund. Mormons bok vittnar om Jesus Kristus och det gör jag också, i Jesu Kristi namn, amen.

SLUTNOTER

  1. Se 3 Nephi 7:18.

  2. Se Alma 23:5–6.

  3. Alma 37:9.

  4. Alma 37:19.

  5. Se 3 Nephi 23:6–14.

  6. 3 Nephi 26:2.

  7. Inledningen till Mormons bok.

  8. Thomas S Monson, ”Decisions Determine Destiny”, New Era, nov 1979, s 5.

  9. Se 3 Nephi 11:18–22.

  10. 2 Nephi 32:3.

  11. Se 1 Nephi 3:28.

  12. 1 Nephi 2:12.

  13. Se Ether 3:12.

  14. 3 Nephi 28:29.

  15. Se Enos 1:3–5, 10.

Skriv ut